قفل تعطیلی بر کارگاه‌های ساختمانی/ کمبود و گرانی سیمان بازارها را به خاموشی برد

    کد خبر :1086858
کمبود سیمان و بتن

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش ۹۰ هزارتومانی قیمت سیمان در بازار آزاد و رشد یک میلیونی قیمت هر متر مکعب بتن در بازار آزاد چراغ کارگاه‌های ساختمانی را خاموش کرده است.

تعطیلی کارخانه‌های سیمان و خروج ۷۰ درصد کوره‌ها در دو ماه اخیر قیمت هر پاکت سیمان ۵۸ هزار تومانی را در بازار آزاد به بیش از ۱۵۰ هزار تومان رسانده است.

به دنبال افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد قیمت بتن نیز روند افزایشی گرفته و هر متر مکعب بتن در بازار آزاد از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به حوالی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، البته برخی کارخانه‌های مطرح محصولات خود را تا سقف ۳ میلیون تومان هم افزایش داده‌اند.

در حال حاضر بر اساس آمار رسمی قیمت بتن آماده ۳۵۰ از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است.

ابراهیم اکبری، عاملیت فروش در سیمان در منطقه درود در این رابطه گفت: در حال حاضر کارخانه سیمان درود لرستان بسیاری از سفارش‌های هفته‌های قبل را تحویل نداده و حتی یک کانتینر سیمان هم در صف خرید قرار می‌گیرد. به همین دلیل قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی در این منطقه به بیش از ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سطح تقاضای کارخانه‌های بتن در هفته اخیر کاهش یافته است، اظهار داشت: بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل قیمت بسیار بالای سیمان و عدم تحویل سیمان از سوی کارخانه‌ها تعطیلی کارخانه‌ها را بر تولید محصول به قیمت بسیار بالا ترجیح داده‌اند و بسیاری از آنها کارگران را به مرخصی بدون حقوق فرستاده‌اند.

یک عامل فروش سیمان هگمتان هم در رابطه با افزایش قیمت سیمان گفت: در حال حاضر کارخانه سیمان هگمتان بیش از یک ماه تعطیل شده و نبود برق شغل کارگران، مصالح فروشان، کارگران ساختمانی، سازندگان مسکن، رانندگان و مشاغل خدماتی مرتبط با آن را به تعطیلی کشیده است.

به گفته وی، در حال حاضر کارخانه‌های بتن‌سازی هیچ سفارشی برای دریافت سیمان به عاملیت‌های فروش ارسال نمی‌کنند. یک کارخانه بتن‌سازی هم با 18 کارگر تعطیل شده و بحران بی‌برقی بیش از هر چیزی دامن کارگران را گرفته است.

این فعال صنفی، تصریح کرد: در ماه‌های اخیر ۴ کارگاه ساختمانی به صورت هفتگی سفارش‌های خود را از باربری‌ها به ثبت می‌رساندند، اما به دلیل نبود سیمان و افزایش قیمت بتن به بالای هر متر مکعب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعطیلی کارگاه‌ها را بر ادامه تولید با هزینه‌های گزاف ترجیح داده‌اند و در حال حاضر هر ۴ کارگاه ساختمانی که از ما خرید می‌کرد، فعلا دست از ادامه کار کشیده است.

مجید بهرامی، عاملیت فروش سیمان آبیک هم در این رابطه گفت: وقتی کارخانه‌های سیمان حدود ۲ ماه به حالت تعطیل درآمده‌اند و بر اساس انجمن ۷۰ درصد کوره‌ها خاموش هستند، تمامی صنایع وابسته به این صنعت هم به حالت تعطیلی درخواهند آمد.

به گفته وی، برخلاف تصور افزایش قیمت سیمان منجر به کسادی شدید بازار شده و هیچ خرید و فروش خاصی در خرده فروشی‌ها هم انجام نمی‌شود. درحالی که تابستان فصل افزایش تقاضا برای سیمان بود، رشد قیمت آن باعث شده که متقاضیان خرد هم تمایلی به خرد این محصول نداشته باشند.

وی تصریح کرد: در فصل تابستان ساخت و سازهای خرد رونق ویژه‌ای داشت که به دلیل گرانی شدید سیمان به حالت تعلیق درآمده است. بسیاری از فروشندگان مصالح ساختمانی از کسادی شدید بازار سیمان خبر می‌دهند. وقتی قیمت‌ها نجومی می‌شود دیگر مصرف کننده توانی برای خرید ندارد و بازار سیمان در یک وضعیت رکود تورمی به سر می‌برد که به صورت مستقیم صنعت ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار داده است. به عبارت بهتر هیچ خرید و فروشی در بازار خرده فروشی سیمان صورت نمی‌گیرد.

چندثانیه

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید