قرص های جدید پروتئین موجب هدف گیری سلول های سرطانی می شوند

    کد خبر :1013121
قرص های جدید پروتئین

محققان دارویی ساختند که پروتئین ضروری برای رشد و بقای سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد. این قرص در مطالعات پیش بالینی موثر بود و اکنون موضوع آزمایشات بالینی انسانی است.

بازتاب-آنتی ژن هسته‌ای سلول تکثیر کننده پروتئین (PCNA) در تمام سلول‌های حاوی هسته یافت می‌شود و برای همانندسازی DNA ضروری است، فرآیندی که طی آن DNA خود را در طول تقسیم سلولی و ترمیم DNA کپی می‌کند. همچنین برای رشد و بقای سلول‌های سرطانی ضروری است.

اکنون، محققان بیمارستانی در ایالات متحده، قرصی به نام AOH1996 ساختند که شکل مرتبط با سرطان PCNA را مهار می‌کند و نتایج امیدوارکننده‌ای را در مطالعات پیش بالینی ایجاد کرده است.

لیندا ملکاس، یکی از محققان این مطالعه گفت:

«PCNA مانند یک هاب ترمینال اصلی خطوط هوایی است که دارای چندین بخش ورود و خروج هواپیما است. داده‌ها نشان می‌دهد که PCNA به طور منحصربه‌فردی در سلول‌های سرطانی تغییر می‌کند، و این واقعیت به ما اجازه داد دارویی طراحی کنیم که فقط شکل PCNA را در سلول‌های سرطانی هدف قرار دهد. قرص‌های کشنده سرطان ما مانند طوفان برفی است که مرکز اصلی خطوط هوایی را می‌بندد و تمام پروازهای ورودی و خروجی را فقط در هواپیماهای حامل سلول‌های سرطانی متوقف می‌کند.

 

قرص های جدید پروتئین

 

لانگ گو، محقق اصلی این مطالعه بیان داشت:

«هیچ کس تا به حال PCNA را به عنوان یک دارو هدف قرار نداده، زیرا آن را «درمان غیرقابل» می‌دانستند، اما تیم ما به وضوح توانست دارویی تحقیقاتی برای یک پروتئین چالش‌برانگیز ایجاد کند. ما متوجه شدیم که PCNA یکی از علل بالقوه افزایش خطاهای تکثیر اسید نوکلئیک در سلول‌های سرطانی است. اکنون که منطقه مشکل را می‌دانیم و می‌توانیم آن را مهار کنیم، برای درک فرآیند توسعه داروهای سرطانی شخصی‌تر و هدفمندتر، عمیق‌تر کاوش خواهیم کرد.»

محققان همچنین دریافتند که AOH1996 سلول‌های سرطانی را نسبت به درمان‌های سرطانی که باعث آسیب DNA یا کروموزومی می‌شوند، حساس‌تر می‌کند و این نشان می‌دهد که می‌تواند ابزار مفیدی در درمان‌های ترکیبی باشد.

در حالی که تحقیقات قبلی درمان‌هایی را که PCNA را به عنوان راهی برای درمان سرطان هدف قرار می‌دهند، بررسی کرده‌اند، به نظر می‌رسد که آنها در آزمایش‌های آزمایشگاهی پیشرفت نکرده‌اند. تیم محققان در حال حاضر مشغول آزمایشات بالینی فاز 1 برای ارزیابی ایمنی این قرص در درمان تومورهای عود کننده سرطان است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید