قاچاق فیلمهای سینمایی تا کی؟
چندی پیش در مراسمی که ستادصیانت از آثار فرهنگی و پلیس امنیت عمومی ترتیب دادند، بخشی از فیلمهای غیرمجاز سطح شهر امحاء شد. اما متاسفانه همچنان شاهد قاچاق کالای فرهنگی هستیم. فیلم پرفروش «نهنگ عنبر سلکشن رویا» هم در شبکه غیرمجاز توزیع شد و این فیلم قبل از آنکه بتواند سیر طبیعی خود را در شبکه نمایش خانگی تجربه کند، از شبکه غیرمجاز توزیع سر در آورد. این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا زمانی که نهادهای مسئول به فکر ترتیب دادن امحاء چند میلیون فیلم غیر مجاز باشند و به این فعالیت بسنده کنند.
بسیاری از تهیهکنندگان با اکران فیلم خارجی در سالنهای سینما مخالف هستند و معتقدند علاقمندان به سینمای جهان میتوانند فیلمها را از طریق ماهواره یا اینترنت یا شبکه غیرمجاز که توسط دوستان فیلمهای آن امحاء شد، تهیه کرده و ببینند. اما ظاهرا نگاه این گروه به فیلمخارجی با عملکردشان مغایرت دارد و صرفا بهدنبال شوآف هستند
بسیاری از علاقمندان واقعی سینمای جهان دوست دارند فیلمها را در سالنهای سینما ببینند و متاسفانه حتی برخی که توان مالی دارند برای دیدن فیلمهای مطرح به خارج از ایران کشورهای خلیج فارس سفر میکنند. همه اینها در حالیست که برای حل این مساله راه سادهتری هست. اگر فیلم با نظارت وزارت ارشاد با ممیزی مناسب در سینما اکران شود این نوع هزینهها کاهش مییابد و به صورت کاملاً مکانیزه بازار قاچاق فیلمهای خارجی از اکران خیابانی برچیده میشود. راهی که البته بازار بعضی تهیه کنندگان را کساد میکند. تهیه کنندگانی که با پول سینما بساز و بفروش شدهاند و برج و مراکز خرید ساختهاند و در اروپا و آمریکا دفتر زدهاند و حالا نگرانند که نکند بازارشان کمی افت کند.
اگر این امکان برای وزارت ارشاد یا متولیان امور وجود ندارد میتوان راهکار مناسب دیگری فراهم کرد و با نظارت شورای پروانه نمایش ویدئویی در وزارت ارشاد آثاری با ممیزی مناسب و درست مجوز دریافت کرده و در شبکه نمایش خانگی و کانالهای معتبر قرار گیرد نه مانند فعالیت برخی از شرکتهای زیر مجموعه VOD که فیلم را تغییر میدهند و به بهانه این که بیننده ندارد فیلم سه ساعته را به ۹۰ دقیقه تقلیل میدهند و مخاطب را از آنچه که قرار است ببیند منزجر میکنند. اگر ستاد صیانت و دوستان در موسسه رسانههای تصویری وظایف خود را به درستی انجام دهند و با نظارت وزارت ارشاد محتوای درست و قابل نمایش در شبکه نمایش خانگی تهیه کنند به خودی خود بازار اکران خیابانی برچیده میشود.
به یاد بیاوریم زمانی که فیلم سینمایی در سینما اکران میشد و نسخه پردهای آن به سرعت در بازار خیابانی قرار میگرفت، اما با تمهیدات وزارت ارشاد در مدتی کوتاه فیلم با کیفیت و با قیمت نازل در بازار شبکه نمایش خانگی قرار داده شد و به تبع آن با نظارت پخش کنندگان و سینماداران و وزارت ارشاد بازار قاچاق فیلم ایرانی به صورت پردهای منحل شد.
به جای برگزاری شو آف توسط برخی تهیهکنندگان و سوپراستارها به فکر راهکار درست باشیم. فعالیت ستاد صیانت محصولات فرهنگی در جمع آوری بازار قاچاق اگرچه مهم و کاملاً لازم است، اما تنها منجر به امحاء تعدادی از فیلمهای غیرمجاز میشود تنها صورت مسئله پاک میشود. فعالیت این ستاد به سمتی حرکت کرده که فقط مخاطب را از دیدن آثار خارجی منع (به جزء آثار مبتذل) میکند. این درحالی است که وقت آن رسیده باارائه راهکار درست و نظارت وزارت ارشاد فضای مناسبی برای علاقمندان به سینمای جهان فراهم کنیم و مخاطب را برای دیدن فیلم خارجی به بازار قاچاق هدایت نکنیم.