فقط 30 هزار نفر؛ زائرانی که از ایران عازم سفر اربعین می‌شوند/ سفر اربعین امسال پای زائران چقدر تمام می‌شود؟

    کد خبر :844354
پیاده روی اربعین

درحالی که دولت عراق فقط با حضور ۳۰ هزار زائر ایرانی در ایام اربعین آن هم مشروط به سفر هوایی(رفت و برگشت) موافقت کرده، اما تلاش مسوولان ستاد اربعین برای برقراری سفر زمینی به کربلا همچنان ادامه دارد.

«بازتاب»؛ زهره علامی- در آستانه برگزاری پیاده‌روی اربعین هستیم، براساس این سنت زائران دو هفته قبل از چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) پیاده از شهرهای مختلف راهی کربلا می‌شوند، البته طی دو سال گذشته و با توجه به شیوع کرونا؛ مراسم اربعین با محدودیت هایی برگزار می شود.

مثلا امسال دولت عراق اعلام کرده که فقط ۳۰ هزار نفر از زائرین ایرانی و آن هم به صورت هوایی و با داشتن تست معتبر pcr منفی و سایر الزامات قانونی می توانند به عراق سفر کنند، البته شرایط نسبت به سال گذشته بهتر شده است چرا که سال قبل چند روز مانده به اربعین، دولت عراق فقط اجازه حضور ۱۵۰۰ زائر ایرانی را در اربعین را صادر کرد.

در این میان همگام با اطلاعیه رسمی دولت عراق درباره شرایط برگزاری مراسم اربعین، ستاد اربعین هم اعلام کرد که کلیه مرزهای زمینی در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان برای تردد زوار اربعین مسدود است و امکان تردد از مرزهای مذکور در ایام اربعین سالجاری وجود ندارد.

هزینه های پیش روی پیاده روی اربعین 

تجربه سال های گذشته حکایت از آن دارد که هزینه بلیت رفت و برگشت، اصلی‌ترین بخش هزینه های سفر اربعین را تشکیل می‌دهد، امسال با توجه به اینکه دولت عراق سفر به این کشور در ایام اربعین را به نوع هوایی محدود کرده و هزینه این نوع سفر هم برای زائران بالاست، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی از دولت عراق خواسته که با هدف کاهش هزینه سفر، مسیر بازگشت زائرین زمینی باشد و انجام تست پی سی آر هم در داخل ایران صورت بگیرد، چون هزینه انجام این تست در عراق حدود ۴۰ دلار است.

 به گفته معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی قیمت بلیت رفت و برگشت هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است، اگرچه برخی ایرلاین‌ها اقدام به فروش بلیت با قیمت حدود ۴ میلیون تومان برای یک طرف و تا ۸ میلیون تومان برای رفت و برگشت کرده اند اما قرار است که قیمت بلیت اربعین پایین‌تر از ارقام کنونی به فروش برسد.

ابوالقاسم جلالی می گوید: نظر سازمان هواپیمایی کشوری این است که نرخ بلیت پروازهای اربعین زیر ۵ میلیون تومان باشد، البته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، هم می گوید: سقف قیمت بلیت هواپیماهای اربعین در بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر سالجاری، ۵ میلیون تومان است.

در حال حاضر ۱۱ شرکت هواپیمایی ایرانی و ۲ شرکت عراقی، مجوز فروش بلیت در ایام اربعین حسینی برای ۲۰۰ پرواز رفت و ۲۰۰ پرواز برگشت را دارند که شرکت‌های عراقی محدودیتی برای قیمت بلیت ندارند، اما در فضای رقابتی بعید است که بیش از این مبلغ بتوانند بلیت بفروشند.

هزینه های دیگر 

هزینه دیگری که زائران اربعین باید بپردازند مربوط به ویزاست، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در اطلاعیه‌ای از زائرانی که قصد دارند در مراسم اربعین شرکت کنند، خواسته که قبل از دریافت ویزای معتبر عراق، برای رزرو بلیت پرواز به این کشور اقدام نکنند چون دولت عراق تاکید کرده بدون ویزا زائران را نمی‌پذیرد و در فرودگاه‌های این کشور هم ویزا صادر نمی‌کند.

در سالجاری هزینه ویزای زیارتی و سیاحتی عراق برای هر نفر 139 دلار است که فرد برای تهیه آن باید به سفارت عراق مراجعه کند. ناگفته نماند مسولان ایرانی پیشتر وعده دادند که همانند سال‌های قبل و بر اساس توافقات دوجانبه ویزا را برای زائران رایگان کنند که باید دید در عمل این اتفاق رخ می‎دهد یا خیر؟

اما به جز هزینه بلیت رفت و برگشت هوایی به عراق، هزینه ویزا، هزینه تست معتبر pcr ، زائران اربعین حسینی باید هزینه عوارض خروج از کشور هم بپردازند که مقدار آن بر اساس تعداد دفعات خروج فرد تعیین می شود.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، زائران اربعین که از تاریخ چهارم شهریورماه سال ۱۴۰۰ تا بیست و دوم مهرماه سال ۱۴۰۰ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می شوند از پرداخت عوارض خروج معافند، اما با توجه به اینکه سفر اربعین امسال محدود به سفرهای هوایی است، زائران عتبات عالیات، اگر مرتبه اولشان باشد ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، مرتبه دوم ۴۵ هزار تومان و مرتبه سوم و بالاتر، ۴۵ هزار تومان باید عوارض خروج از کشور بپردازند.

هزینه دیگر مربوط به صدور گذرنامه است که در سالجاری 125 هزار تومان برای زائران هزینه در بردارد و از طریق دستگاه های کارتخوان موجود در دفاتر پلیس 10+ باید پرداخت شود.

ناگفته نماند با توجه به حضور موکب های فراوان در مراسم پیاده روی اربعین در این گزارش هزینه ای برای خورد و خوراک زائران در نظر گرفته نشده و برای رفت و آمد آنها از فرودگاه هم هزینه ای لحاظ نشده است، اما به طور حتم هزینه های دیگری از جمله موبایل و اینترنت، خرید غذا و … هم می تواند به این لیست اضافه شود و سفر اربعین امسال را برای زائران به گرانترین سفر در سال های اخیر (به علت بالا بودن هزینه بلیت هوایی) بدل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید