فرصت شش ماه ترامپ به شرکت های خارجی برای قطع تجارت با ایران/ ترامپ از برجام خارج می شود

    کد خبر :277317

پس از تحلیل ها و گمانه زنی های چند ماه اخیر، تا ساعتی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود در مورد برجام را اعلام خواهد کرد.

به گزارش تابناک، در حالی که ترامپ قرار است ساعت 22:30 دقیقه امشب تصمیم خود در مورد برجام را اعلام کند، روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع که در جریان جزئیات مکالمه تلفنی ترامپ و ماکرون بوده گزارش داد که رئیس جمهوری آمریکا به رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که قصد دارد از برجام خارج شود.

این منبع آگاه افزود؛ واشنگتن در حال آماده شدن برای بازگرداندن همه تحریمهای تعلیق شده در چارچوب برجام است و علاوه بر آن قصد دارد تحریمهای اقتصادی جدیدی علیه تهران وضع کند.

پس از این گزارش رویترز از گفتگوی ترامپ و رئیس‌جمهور فرانسه، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد دونالد ترامپ در مکالمه تلفنی امروز این دو رهبر هیچ اشاره‌ای به تصمیم خود درباره برجام نکرده است.

با این حال،خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود درباره توافق هسته‌ای ایران را حتی از بسیاری از کارکنان کاخ سفید پنهان نگاه داشته است به احتمال بسیار از توافق خارج شده و تحریم‌ها را مجددا علیه تهران اعمال خواهد کرد اما به شرکت‌هایی که هم اکنون با ایران در حال تجارت هستند 6 ماه فرصت خواهد داد تا به تدریج حجم تجارت با ایران را کاهش دهند.

لازم به ذکر است، مايك پومپئو وزير خارجه ايالات متحده آمريكا، روز جمعه در كنفرانس تلفني با همتايانش از كشورهاي فرانسه،دآلمان و بريتانيا، به آنها اعلام كرده‌است كه دونالد ترامپ، پيش‌نويس طرح نوشته‌شده در نتيجه مذاكرات چند ماه اخير ميان تروئيكاي اروپايي و هيات مذاكره كننده آمريكا را نپذيرفته‌است.

به گزارش اكسيوس، پمپئو در اين كنفرانس تلفني، از همتايان اروپايي خود بابت تلاش‌هاي انجام داده از ماه ژانويه تاكنون قدرداني كرده، اما تاكيد كرده‌است كه رييس جمهور آمريكا تصميم متفاوتي اعلام خواهد كرد.

وي به وزراي خارجه سه كشور اعلام كرده كه وي روز پنج‌شنبه گذشته با دونالد ترامپ ديدار كرده و نتيجه مذاكرات آمريكا و سه كشور اروپا را به اطلاع او رسانده‌است، اما رييس جمهور از نتايج به دست آمده متقاعد نشده و در نتيجه پومپئو از همتايانش خواسته‌است كه براي اعلام نظر ترامپ ظرف چند روز آينده آماده باشند. پومپئو در بخش‌هايي از اين كنفرانس تلفني ابراز اميدواري كرده كه آمريكا شايد بعد از اعلام تصميم #ترامپ، پاي ميز مذاكره باز گردد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قصد دارد پس از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران کنفرانس خبری برگزار کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید