فرایند اخذ عوارض از بزرگراهها و تونلها تشریح شد
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره اخذ عوارض از شهروندان در برخی از بزرگراهها و تونلهای شهری گفت: سرمایهگذار میتواند پس از سرمایهگذاری و بهرهبرداری از پروژه، هزینه را از دریافت کنندگان دریافت کند.
افشین حبیبزاده در نشست خبری کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران که به منظور ارایه گزارش عملکرد یکساله این کمیسیون برگزار شد، گفت: در حوزه عمرانی پروژههایی که توسط معاونت عمرانی در دستور کار قرار دارد، 28 پروژه است که 7 مورد آن پروژه جدید هستند که اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است و 21 پروژه مابقی از 9 درصد تا 95 درصد پیشرفت داشته است.
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از معاونت فنی و عمرانی خواسته شده بود که پروژههای قابل سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی را اعلام کند که در آخرین جلسه کمیسیون، 10 پروژه از جمله سرمایهگذاری برای احداث بزرگراه شهید شوشتری به بزرگراه رسالت و پارکینگ طبقاتی نیایش معرفی شد.
وی از بازدید حدود 500 پروژه توسط کارشناسان کمیته عمران در مناطق مختلف شهر تهران خبر داد و افزود: پس از بازدید از این پروژهها، گزارشهای آن توسط کارشناسان تهیه و برخی پروژهها که نیاز به بررسی بیشتر داشت، جلسات آن با حضور شهرداران مناطق و مسئولان مربوطه برگزار شد.
حبیبزاده ادامه داد: برخی از پروژهها نیز با حضور سایر اعضای شورا مثل کمیسیون شهرسازی مورد بازدید قرار گرفت که به طور نمونه میتوان به بازدید از گود برج میلاد اشاره کرد علاوه بر اینکه برخی از این بازدیدها نیز به درخواست مردم بوده که پس از بازدید، توضیحات لازم از مسئولان مربوطه اخذ شده است.
نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه در صورت سرمایهگذاری بخش خصوصی در برخی از پروژههای عمرانی از جمله احداث بزرگراهها، آیا با ارایه خدمات به شهروندان پولی دریافت خواهد شد، گفت: همانطور که بیان شد معاونت عمرانی شهرداری حدود 10 پروژه را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی معرفی کرده که میتوان به روشهای مختلف سرمایهگذاری و با بهرهبرداری از آن هزینههایی را در یافت میکنند.
یکی از روشها این است که سرمایهگذار در پروژههای بزرگ مقیاس مثل تردد از تونلهای شهری یا بزرگراهها وجهی را از مردم به عنوان عوارض دریافت کنند. یا مثلا در احداث پارکینگ طبقاتی نیایش، سرمایهگذار میتواند پس از سرمایهگذاری و بهرهبرداری از پروژه، هزینه را از دریافت کنندگان دریافت کند.
حبیبزاده با اشاره به مشکلات مالی شهرداری، اظهار کرد: سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای شهری مصوبه شورای شهر را دارد و از سوی دیگر میتواند به اجرای پروژههای بزرگ مقیاس کمک کند.
رییس کمیته عمران شورای شهر در ادامه به معرفی 10 پروژه قابل سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی پرداخت و گفت: احداث پارکینگ طبقاتی نیایش، احداث دسترسی بزرگراه شوشتری به بزرگراه رسالت و تقاطعهای مربوطه، احداث پل عابر از دریاچه خلیج فارس به پارک چیتگر، احداث تونل شهید متوسلیان حدفاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان، اجرای طرح محور نیلوفری (ساماندهی خط راهآهن تهران-تبریز)، احداث پارکینگ عمومی امیرکبیر در بافت فرسوده.
توسعه و تکمیل مجموعه فرهنگی و تاریخی برج طغرل (منطقه20)، احداث مجموعه فرهنگی خانه شهر (میدان امام خمینی (ره) )، طرح بلوار یادگار امام (ره) حدفاصل خیابان امام خمینی (ره) تا میدان نهم دی و احداث، توسعه و تجهیز پارکینگهای عمومی طبقاتی، 10 پروژهای هستند که بخش خصوصی میتواند در آنها سرمایهگذاری کند.
رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت نامطلوب ناوگان حملونقل عمومی بویژه خطوط بی آر تی، گفت: پس از گزارشات مردمی، بازدیدهای مختلفی از سامانههای اتوبوسرانی به عمل آمد. حدود هزار و 183 اتوبوس بی آر تی داریم که در بازدیدها متوجه شدیم حدود 50 درصد آنها در سامانهها متوقف شدهاند که بخش عمده آنها به دلیل تعمیرات بود.
حبیبزاده با بیان اینکه برخی از این اتوبوسها نیاز به تعمیرات جزئی از قبیل تعویض باتری دارند، ادامه داد: در بازدیدی که شخصا از یکی از این سامانهها داشتم متوجه شدم حدود 19 دستگاه بی آر تی حدود 2 سال است که در سامانه 5 متوقف است و نیاز به تعمیر دارد. البته پس از پیگیریها متوجه شدیم مدیران مربوطه فعالتر شده و به دنبال رفع معایب هستند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی براینکه آیا این احتمال وجود دارد که به دلیل دریافت اتوبوسهای جدید، اتوبوسهای بی آر تی را در متوقفگاهها نگهداری میکنند، گفت: از این مساله اطلاعی ندارم و آن را هم بعید میدانم و این امر بیشتر به حوزه مدیریتی باز میگردد. عجیب است که 2 سال، 19 اتوبوس زیر آفتاب و بارش برف و باران متوقف باشد در حالیکه باید چنین مسائلی را زود تعیین تکلیف کرد. البته این را هم شنیدهام که چند روز بعد 13 دستگاه از این 19 دستگاه را روشن و استفاده میکنند.
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین در خصوص گود رها شده برج میلاد بیان کرد: کاری که ما انجام دادیم این بود که تمام افراد مرتبط با این مساله را به جلسهای دعوت و نسبت به حساس کردن آنها به این مساله اقدام کردیم. ما هم گلهمندیم که چرا موضوع گود برج میلاد هنوز تعیین تکلیف نشده است.
وی ادامه داد: البته مشکل حقوقی با شخص حقوقی سرمایهگذار وجود دارد که روند قطع همکاری با او ادامه دارد. معتقدیم باید هرچه سریعتر مشکلات حقوقی به وجود آمده هرچه سریعتر انجام شود چراکه استحکام بنا زمان مشخصی دارد که اگر زمان آن بگذرد، مشکل جدیتر میشود و از این رو قبل از هر اتفاقی باید مساله تعیین تکلیف شود. اگر باز هم توجه نشود، مجبوریم دوباره مسئولان مربوطه را دعوت و با آنها اتمام حجت کنیم.