عرضه ۲۹ میلیون آیفون 10 در فصل چهارم ۲۰۱۷
اپل در فصل چهارم سال گذشته، ۲۹ میلیون آیفون ۱۰ عرضه کرده که از این تعداد، ۷ میلیون دستگاه مربوط به چین است.
گزارش مؤسسهی تحقیقاتی Canalys حکایت از آن دارد که اپل در سهماههی پایانی سال گذشتهی میلادی، ۲۹ میلیون آیفون ۱۰ روانهی بازار کرده که از این تعداد، ۷ میلیون دستگاه، نزدیک به یکچهارم آنها در بازار چین عرضه شده است. تحلیلگران مؤسسهی Canalys معتقدند که دو عامل به فروش قابل توجه پرچمدار جدید اپل کمک کرده است؛ نخست، بازارهایی که در آن کاربران امکان خرید اقساطی آیفون ۱۰ را دارند با مشاهدهی برچسب قیمتی چهار رقمی این گوشی دلسرد نشدهاند و در عوض روی شرایط پرداخت ماهانهی مبلغ خرید آن تمرکز کردهاند. ثانیا، کاربرانی که در فراهمکردن مبلغ خرید این گوشی دچار مشکل هستند، میتوانند با تعویض گوشی فعلی خود، هزینهها را جبران کنند.
یکی از مزیتهای استراتژی فروش اپل، این است که تعداد فزایندهای از کاربران، به ارزش فعلی گوشی هوشمند قدیمی خود پی میبرند و نسبت به شرکت در برنامههای تعویض گوشی جهت جبران قیمت بالای آیفون ۱۰ اقدام میکنند.
با این همه، به اعتقاد Canalys، عرضهی ۲۹ میلیون iPhone X پایینتر از حد انتظار بوده است و بخش عمدهای از این مساله به وقفهی بین عرضهی آیفون ۸ و آیفون ۱۰ و محدودیت در تأمین قطعات پرچمدار خاص کوپرتینونشینها بازمیگردد. طبق اعلام Canalys، مدلهای پیشین آیفون نظیر آیفون اسایی، ۶ اس و ۷ نیز فروش خوبی را تجربه کردهاند و این موضوع، درستی استراتژی فروش اپل را نشان میدهد.
به گزارش زومیت مدلهای قدیمی کماکان در نزد آن دسته از کاربرانی که بهدنبال توجیه اقتصادی هستند، ارزشمند و محبوب محسوب میشوند. تانآن انگوین، تحلیلگر مؤسسهی Canalys در این خصوص میگوید:
اپل بهلطف تغییراتی که طی فصل سوم سال گذشتهی میلادی در لیست محصولات خود اِعمال کرد، بهترین عملکرد در تاریخ این شرکت را تجربه میکند. این استراتژی، میزان ریسک اپل را حین ارتقاء آیفون بهلحاظ طراحی و تجربهی کاربری محدود میکند. در حالی که فناوریهای جدید نظیر فیسآیدی و نمایشگرهای بدون حاشیه، برچسب قیمتی ۹۹۹ دلاری آیفون را توجیهپذیر میکنند و اپل را در میدان رقابت با سامسونگ، هواوی و گوگل نگه میدارند، داشتن لیستی گسترده از محصولات به کوپرتینونشینها اجازه میدهد که به اهداف فروش خود دست یابند و از جایگاه خود در بازار محصولات بالارده محافظت کنند.
یکی از پژوهشهای CIRP نشان میدهد که آیفون ۸، ۸ پلاس و آیفون ۱۰ در مجموع، ۶۱ درصد از فروش آیفون در آمریکا طی فصل چهارم ۲۰۱۷ را شکل میدهند. دادههای تحلیلی حکایت از آن دارند که اپل رتبهی یک فعالسازی گوشی تا تعطیلات کریسمس را در اختیار داشته است و بررسیهای کانتار نشان میدهند آیفون ۸، ۸ پلاس و آیفون ۱۰، سه گوشی پرفروش آمریکا در ماه نوامبر بودهاند.