عراق، دومین مقصد صادراتی ایران
ایران در ششماهه نخست امسال ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار صادرات به کشور عراق داشته و این کشور به دومین مقصد صادراتی ایران تبدیل شده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ایران در ششماهه نخست امسال ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار صادرات به کشور عراق داشته و این کشور به دومین مقصد صادراتی ایران تبدیل شد.
به گزارش بازتاب، مجتبی خسروتاج امروز در ششمین همایش سالانه رایزنان بازرگانی ایران در محل سازمان توسعه تجارت گفت: در دو سال اخیر برای خروج سازمان توسعه تجارت از شکل سنتی تلاشهایی در قالب تفکیک مقولههای سیاستگذاری و حکمرانی و تبدیل آن به یک نهاد توصیهای و ترویجی انجام شده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه این موضوع در آخرین جلسه شورای عالی صادرات با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور مطرح شد، افزود: امیدواریم به این وسیله سازمان توسعه تجارت بتواند مانند یک سازمان بینالمللی به حرکتی پویا بپردازد.
خسروتاج با بیان اینکه عراق یکی از مهمترین بازارهای صادراتی کشور است، بیان داشت: ظرفیت حضور ایران در بازار عراق باید بالا برود و در این کشور حداقل ۱۰ رایزن بازرگانی لازم است.
رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: این مهم در حالی به دست آمده است که سایر کشورها در صادرات به عراق طی مدت مشابه کاهش داشتهاند.
در این همایش همچنین محمد راضی رایزن ایران در ایتالیا بیان داشت: برای توسعه فعالیت رایزنان بازرگانی ایران میتوانیم نیمنگاهی به سازمانهای توسعه صادرات دنیا داشته باشیم و ایچه ایتالیا هم همین کار را انجام میدهد بهطوریکه ۸۰ نمایندگی در سراسر جهان دارد.
انور کمری رایزن بازرگانی ایران در اندونزی در این نشست بیان داشت: علیرغم اینکه اقدامات خیلی زیادی برای حضور شرکتهای ایرانی در بازار این کشور و نمایشگاهها در اندونزی صورت نگرفته صادرات ایران به اندونزی از ترکیه بیشتر است.
کمری با اشاره به اینکه اندونزی ۲۶۰ میلیون نفر جمیعت دارد، گفت: این کشور به شدت مصرفگرا است و هرچقدر برای افزایش صادرات به این کشور هزینه و نیرو بگذاریم باز هم کم است.
در ادامه تقیزاده رایزن بازرگانی ایران در آذربایجان اظهار داشت: این کشور از سال ۲۰۱۶ به بعد با آذربایجان قبلی کاملا متفاوت شده است و چهار محور برای برنامه اصلاحات این کشور دیده شده که در هر چهار محور ایران منظور شده است.
تقیزاده بیان داشت: با توجه به سطح روابط مناسب سیاسی بین دو کشور ایران و آذربایجان به نظر میرسد که باید خیلی زیاد به گسترش تجارت با این کشور توجه کرد.
ناصر بهزاد رایزن بازرگانی ایران در عراق اظهار داشت: رشد قابل ملاحظه صادرات ایران به عراق در ماههای گذشته عمدتا مربوط به تغییر مستمر ترکیب کالاهای صادراتی به این کشور بوده است.
وی با بیان اینکه چین و ترکیه رقیبان اصلی ایران در بازار صادراتی عراق هستند، گفت: توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان یک اولویت در این کشور در دستور کار قرار دارد.
بهزاد با اشاره به اینکه امروز در دوره پساداعش، منابع مالی بینالمللی بسیار خوبی به عراق سرازیر خواهد شد، گفت: برای استفاده از این ظرفیتها برای اولینبار کمیته پایش اقتصادی با همکاری سفارت ایران در عراق شکل گرفت.
وی همچنین با اشاره به حل مشکل صادرات گاز ایران به عراق افزود: این ظرفیت تا سه برابر هم قابل افزایش است و توان فنی و تجهیزاتی لازم برای تحقق آن فراهم است.
رایزن بازرگانی ایران در عراق از رفع تدریجی موانع قانونی ورود کلینکر ایران به بازار عراق خبر داد و بر لزوم سرمایهگذاری در این کشور تاکید کرد.
وی همچنین افزود: عراق تمایل زیادی به توسعه صنعت، تولید و اشتغالزایی خود با استفاده از سرمایههای خارجی دارد.
منبع: فارس