ضرورت حذف تنوع مدارس
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: حذف تنوع مدارس بسیار ضروری است اما کار کافی نیست یعنی اگر اجازه بدهیم که همچنان مدارس غیردولتی دست به گزینش بزنند و غربالگری کنند، باز مشکل خواهیم داشت.
۲۱ مهر ۹۸ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با تصویب مادهای، رأی به حذف تنوع مدارس دادند.
بر اساس این مصوبه تا پایان سال تحصیلی 99-1398 مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد، هیأت امنایی و … حذف خواهند شد.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مصوبه مدارس اظهار کرد: هدف از آموزش در مرحله آموزش عمومی علاوه بر اینکه بچهها باید مفاهیم علمی و درسها را یاد بگیرند، تربیت اجتماعی است.
وی ادامه داد: تربیت اجتماعی اتفاق نمیافتد مگر در مدارس، فرزندان طبقات مختلف کنار همدیگر بنشینند و همان رسالتی که آموزش عمومی در ابتدا داشته است یعنی حذف طبقات اجتماعی در مدرسه، اتفاق بیفتد.
حکیمزاده افزود: به عقیده بنده حذف تنوع از مدارس بسیار ضروری است اما کار کافی نیست یعنی اگر ما اجازه بدهیم که همچنان مدارس غیردولتی دست به گزینش بزنند، غربالگری کنند و صرفاً یکسری دانشآموزان خاصی را ثبتنام کنند، باز مشکل خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: باید بپذیریم وقتی هدفمان را پوشش تحصیلی تمام دانشآموزان قرار میدهیم باید فرصتی را فراهم کنیم که همه دانشآموزان یاد بگیرند و نه فقط یادگیری 10، 15 درصد بچهها برای ما مهم باشد؛ در این حالت چارهای نداریم که محیط کلاس دست نرمال باشد یعنی دانشآموزان از طبقات متفاوت و با توانمندی و هوشهای مختلف حضور داشته باشند.
به گزارش فارس، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد:کاری که اکنون انجام میدهیم این است که ستارهها را از کلاس بیرون میکشیم و آنها تبدیل به یک تیم میشوند و میگوییم که دستاورد خوبی داریم و این در حالیست که نیرو و انگیزهای که هر ستاره و دانشآموز برتر در یک کلاس درس برای پویایی و یادگیری بهتر به دانشآموزان ایجاد میکند را نادیده گرفتیم.
وی گفت: به نظر بنده حذف تنوع کار خیلی خوبی است اما باید حتما در کنارش اقدامات دیگری انجام شود که این طرح خوب بتواند موفق باشد.