ضرورت انطباق محتوای آموزشی مدارس با نیازمندیهای جامعه
وزیر آموزش و پرورش بطحایی یکی از برنامههای این وزارتخانه در سال جاری را کاهش فاصله آموزش و پرورش با جامعه است و گفت: برای دستیابی به این هدف باید آنچه به دانشآموزان آموزش میدهیم انطباق بیشتری با نیازمندیهای جامعه و خانوادهها داشته باشد.
به گزارش ایسنا سید محمد بطحایی در نشست با رؤسا و اساتید دانشکدههای علوم تربیتی دانشگاه تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهرا با اشاره به گسستی که بین حوزه اجرا و سیستم تئوریک به وجود آمده است،گفت: یکی از حلقههای مفقودشده در نظام آموزشوپرورش، گسست بین این وزارتخانه بهعنوان حوزه اجرا و دانشگاههای کشور بهعنوان سیستم نظری و آکادمیک است و در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستیم که عموماً راهحلهای آن در دانشکدههای علوم تربیتی وجود دارد و این گسست سبب بهرهمند نشدن از دانش و علم اساتید برای حل مسائل پیچیده آموزشوپرورش شده است.
وزیر آموزشوپرورش به مشکلات آموزشوپرورش در سالهای گذشته اشاره و اظهارکرد: بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش از ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته ثابت مانده و هنوز حلنشده است و دانش و علم برای حل بخش زیادی از این مشکلات در دانشگاه ها وجود دارد که از این پتانسیل استفاده نشده است . مشکلات را باید واضح بیان کنیم و از دانشگاهها بخواهیم برای حل این مشکلات ورود پیدا کنند و برای حل آنها باید از علم دانشگاهها استفاده کرد.
بطحایی افزود: فاصلهای که بین این دو حوزه وجود دارد سبب شده است تا آموزشهایی که در دانشگاهها داده میشود با واقعیتهایی که در اجرا و مدارس با آن مواجه هستیم مطابقت نداشته باشد و برخی از فارغالتحصیلان دانشگاهها پس از ورود به مدارس که بخشی از حوزه اجرا هستند عملا نمیتوانند از آموزشهای داده شده استفاده و آن را عملیاتی کنند.
وی با توجه به شرایط فعلی آموزشوپرورش کشور گفت: مهمترین مشکل آموزشوپرورش در همه حوزهها بیتفاوتی جامعه نسبت به آموزشوپرورش و فاصله گرفتن از آن است و در این شرایط اگر استنباط میشود که مسئولان و سیاستگذاران ارشد کشور نسبت به آموزش و پرورش کمتوجه شدهاند به علت بیتوجهی جامعه به آموزشوپرورش است. این مسئله نتایج متعددی را داشته است ازجمله اهمیت ندادن خانوادهها به فضای آموزشی مدارس و مکانی که فرزندانشان در آن تحصیل میکنند و یا بیتوجهی به تواناییها و یا مشکلاتی که معلمان فرزندانشان با آن مواجه هستند.
بطحایی در مورد برنامههای سال ۹۷ وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از این برنامهها کاهش فاصله آموزش و پرورش با جامعه است و برای رسیدن به این هدف باید آنچه به دانشآموزان آموزش میدهیم انطباق بیشتری با نیازمندیهای جامعه و خانوادهها داشته باشد و محتوای آموزشی مدارس ما با این نیازمندیها منطبق شود.
وی افزود: محتوای آموزشی در مدارس باعث عدم انگیزش خانوادهها و دانش آموزان به مدرسه رفتن میشود و در مدرسههای ما شادی و نشاط کافی برای افزایش انگیزه وجود ندارد و دانش آموزان در مدرسه دچار سختی و عذاب میشوند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،بطحائی در پایان گفت: سه برنامه مهم برای اصلاح نظام مدیریتی مدارس داریم. سنجش و ارتقای شایستگی مدیران، تفویض اختیار به مدارسی که مدیران آن شایستگی لازم را دارند و نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس از مهمترین این برنامهها است.