صرف 360 هزار میلیارد تومان در حوزه راهسازی
بر اساس گزارش روز شنبه ی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، عباس آخوندی در نشست با انجمن شرکتهای راهساری کشور،افزود: شخصا نسبت به تامین مالی برای طرحهای بزرگ در ایران بسیار نگران هستم. زیرا آنقدر در حوزه هزینه تعهد ایجاد کردهاند و با این شعارهایی که در حال حاضر دارند سر میدهند تعهد ایجاد میکنند که اساسا پولی برای عمران و ابادانی ایران باقی نمیماند.
** نظام مالی ایران هنوز فهم درستی از مدیریت دارایی ندارد
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بحث مدیریت داراییها است و نظام مالی ایران هنوز فهم دقیقی از مدیریت داراییها ندارد، گفت: تصورم بر این است که باید به دنبال یک نوع مدیریت دارایی در ایران برویم که بتوانیم برای طرحهای زیربنایی ایران راه حل پیدا کنیم و گرنه با این شرایط بودجه عمومی، شرایط دشواری داریم.
آخوندی افزود: در برنامه ششم توسعه، صندوق حمل و نقل را پیشبینی کردهام و دنبال آن هستم که تا قبل از پایان دولت یازدهم، صندوق حمل و نقل را تاسیس کنیم و بتوانیم مجموعه داراییهای دولت را احصاء کنیم.
وی گفت: داراییهای دولت در حوزه حمل و نقل داراییهای زیادی است و اگر ما بتوانیم دارایی هایی را که در حوزه فرودگاه، بنادر، راه آهن، و ازادراه ها داریم را به نحوی تعریف و یکپارچه کنیم قدمی بزرگ برداشتهایم، همچنین باید به این نکته توجه کنیم که اینکار نباید تبدیل کاری تجاری شود، بلکه باید با هدف افزایش بهرهوری و ارزش افزوده بیشتری باشد.
آخوندی یادآورشد: در سال 95، پولی که دولت به شهرداری تهران داد 4500 میلیارد تومان بوده در حالی که به وزارت راه و شهرسازی 1500 میلیارد تومان تعلق گرفت. یعنی شهرداری تهران سه برابر وزارت راه و شهرسازی بودجه دولت را دریافت کرده است.
به گفته آخوندی، در حال حاضر، ما عوارض نوسازی ماشین داریم اما اتومبیلها فقط از جاده درونشهری که استفاده نمیکنند از جادههای بینشهری هم استفاده میکنند، اما عوارض فقط در اختیار شهرداریها قرار میگیرد به همین دلیل نیز باید سهم جاده ای بین شهری نیز مانند جاده های درون شهری از این عوارض مشخص شود.
آخوندی ادامه داد: در مالیات بر جاده، نیز فکر میکنم در درازمدت باید راجع به آن فکر کنیم و این روشی است که در کشورهای پیشرفته مورداستفاده قرار میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مدلی که در ذهن من است این است که اگر ما بتوانیم صندوق حمل و نقل درست کنیم آن صندوق میتواند صندوق متمرکز عوارض را ایجاد کند، بدین طریق که پول جمع میشود و از آن پول به سرمایهگذاران و پیمانکاران اعتبار داده میشود. مشکلی که پیمانکاران ایران دارند این است که هیچکس به پیمانکاران اعتبار نمیدهد و این اصلی ترین مشکل در تامین مالی برای پیمانکاران است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید یادآورشد: باید سهم حمل و نقل خودگردان را نسبت به حمل و نقل رایگان افزایش دهیم. ما از 200هزار کیلومتر جادهای که داریم بیش از 2 هزار کیلومتر آن آزادراه است، بقیه همه حمل و نقل رایگان است و سهم حمل و نقل خودگران بسیار محدود است. شاید یکی از کارهایی که در آینده ایران بتوان انجام داد این است که این سهم ظرف 10 سال به بیشتر از 20 درصد برسد.
آخوندی گفت: همین بحث را در چین و اروپا هم در جاده و هم در حمل و نقل ریلی دیدم. در ایتالیا حمل و نقل ریلی سریعالسیر ایتالیا که به آن سوبسید تعلق نمیگیرد نسبت به حمل و نقل ریلی معمولی 75 به 25 است و آنها از محل 75، نیازهای 25 درصد حمل و نقل رایگان را تامین می کنند.
وی تصریح کرد: در درازمدت چارهای جز تجمیع مالیات جادهای یا صندوق حمل و نقل یا ارتقای سطح سرویس و یا خودگردان کردن سطح سرویس نداریم. به دنبال آن هستم که این اندیشهها را در حمل و نقل به سیاست یکپارچه تبدیل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: من با آقای رئیس جمهوری صحبت کردم تا صندوق توسعه ملی در این شرایط که بانک ها در چنین وضعیتی هستند بیاید و برای کسانیکه در طرح توسعه ایران مشارکت می کنند تامین مالی کند، حالا میخواهد طرح های توسعه آزادراه باشد یا بندر یا فرودگاه یا دیگر طرح ها، برای چنین طرح هایی تامین مالی شود. ایشان پذیرفتند که ما طرحی را تهیه کنیم و به نحوی صندوق توسعه ملی را چه به شکل ریالی و چه به شکل دلاری موظف کنیم تامین مالی کند و به پیمانکاران تسهیلات بدهد. خوشبختانه موافقت شده است و در همین دولت، به سرانجام خواهد رسید.
در این نشست علاوه بر نمایندگان شرکت های راه سازی و پیمانکاران این حوزه، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور نیز حضور داشت.