صدور ۳ هزار کارت عضویت و بازرگانی برای زنان
رئیس کانون زنان بازرگان با بیان اینکه هنوز زنان کشور در جایگاههای اجتماعی از سقف شیشهای سهمگیریها عبور نکردهاند، گفت: برای ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر از زنان، کارت عضویت و بازرگانی صادر شده است.
فاطمه مقیمی در همایش ملی زنان و توسعه گفت: توسعه حضور زنان در اقتصاد ایران، توانسته تغییراتی را ایجاد کند، اما هیچگاه جایگاه کافی را برای زنان حاصل نکرده است؛ این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از ورودیهای دانشگاهی را زنان تشکیل میدهند و بنابراین، این امیدواری وجود دارد که طی سالهای آینده، نقش زنان پررنگتر شود.
رئیس کانون زنان بازرگان افزود: روند توسعه پلهبهپله سپری میشود، اما انتظار داریم در بخش خصوصی، تحول با سرعت و شتاب بیشتری شکل گیرد؛ به این معنا که وقتی صحبت از صادرات شده و از آن به عنوان محور توسعه اقتصادی کشور یاد میشود، نقش زنان باید در آن بیشتر دیده شود.
مقیمی ادامه داد: این در حالی است که نقش زنان در تولید ناخالص داخلی، کمتر از ۴۰ درصد است، ضمن اینکه همزمان با رشد ایران در فضای کسبوکار بینالمللی، رشد حضور زنان را در اقتصاد هم شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ پیشبینیها حکایت از آن دارد که رشد اقتصادی برای ایران رقم خواهد خورد، اما رتبه کسبوکار ایران بر اساس آخرین اعلام بانک جهانی، ۴ رتبه تنزل یافته است.
مقیمی معتقد است که تمامی بخشهای اقتصادی کشور برای توسعه، باید از بزرگترین سرمایههای خود به عنوان نیروی انسانی که زنان هستند، بهرهبرداری کنند؛ پس نباید نقش زنان مغفول مانده یا نادیده گرفته شود.
عضو هیاترئیسه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی، زنان تقلای خود را کردهاند، اگرچه هنوز در اول راه قرار دارند؛ در حالی که بعد از ۴ دهه اخیر، باید در میانه راه باشیم.
به گزارش مهر،مقیمی از صدور کارت بازرگانی و عضویت برای ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر از زنان کشور خبر داد و گفت: این در شرایطی است که بسیاری از زنان، علیرغم مدیریتی که در بنگاههای اقتصادی دارند، به عنوان نفر دوم و سوم بنگاه مطرح شدهاند.
وی اظهار داشت: جرقه ایجاد کانون بانوان بازرگان در سال ۱۳۸۸ زده شده و در سال ۸۹، هیات موسس اولیه شکل گرفت و در سال ۹۰ نیز به عنوان یک تشکل مردمنهاد به ثبت رسید و از دارندگان کارت بازرگانی و کارت عضویت سراسر کشور عضو گرفت و اکنون، در دوره سوم هیاتمدیره کانونهای کشوری هستیم.
مقیمی ادامه داد: در حال حاضر، کانون زنان بازرگان ایران در ۱۸ مرکز استان، شعبههای کاری خود را تشکیل داده است؛ این در حالی است که از حدود ۲۵۰۰ بانوی دارنده کارت بازرگانی و کارت عضویت، ۷۰۰ تا ۷۵۰ نفر در کانونهای زنان بازرگان عضو شدهاند.
وی خواستار تغییر در نظام تفکر افراد در دیدگاهشان نسبت به زنان و جایگاه آنها شد و گفت: البته زنان بازرگان ایرانی، هنوز نتوانستهاند از سقف شیشهای پیشرفتهای خود عبور کنند و حرکتی را تجربه میکنند که اگر از یک حد بالاتر رفته و رشد کنند، با مشکلاتی مواجه میشوند.