شورای رقابت در ساماندهی بازار خودرو ناکام ماند

    کد خبر :1164443
شورای رقابت بازار خودرو

اظهارات اخیر رئیس سازمان بازرسی در دیدار با اعضای شورای رقابت و رئیس قوه قضائیه، بار دیگر ناکارآمدی این شورا در حوزه خودرو را برجسته کرد.

وی اعلام کرد که شورای رقابت طی ۱۲۰ جلسه درباره ساماندهی بازار خودرو تصمیم‌گیری کرده، اما نتیجه این جلسات نه به ثبات منجر شده و نه از نابسامانی بازار کاسته است.

شورای رقابت طی سال‌های اخیر میان دو راهی «مداخله مستقیم در قیمت‌گذاری» و «واگذاری این مسئولیت به سایر نهادها» سرگردان بوده است. از یک‌سو فشار افکار عمومی و التهاب بازار این شورا را به صدور دستورالعمل‌های متعدد کشانده و از سوی دیگر زیان انباشته خودروسازان، شورا را به سمت عقب‌نشینی سوق داده است.

این دوگانگی باعث شده نه تولیدکنندگان دید روشنی برای برنامه‌ریزی داشته باشند و نه مصرف‌کنندگان افق شفافی از قیمت و بازار پیش‌روی خود ببینند. در کنار این، خصوصی‌سازی سهام ایران‌خودرو نیز چالش تازه‌ای ایجاد کرده است؛ چراکه ادامه قیمت‌گذاری دستوری برای یک بنگاه خصوصی با مأموریت «ضد انحصاری» شورای رقابت در تضاد است.

با وجود اصلاحات جزئی در فرمول قیمت‌گذاری، این سیاست‌ها نه زیان خودروسازان را کاهش داده و نه رضایت مصرف‌کنندگان را به همراه داشته است. در نتیجه، شورای رقابت بیش از آنکه به‌عنوان نهاد تسهیل‌گر رقابت شناخته شود، به یک تنظیم‌کننده دستوری بدل شده و اعتبار نهادی‌اش با چالش روبه‌رو شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، اکنون پرسش اصلی این است که با ادامه روند خصوصی‌سازی در صنعت خودرو، آیا شورای رقابت همچنان بر دخالت مستقیم در قیمت‌ها پافشاری خواهد کرد یا به مأموریت اصلی خود یعنی مقابله با انحصار بازمی‌گردد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید