شرکت پایانههای نفتی عامل تعلیق خطکشتیرانی مسافری بوشهر-خارگ
مدیرعامل کشتیرانی والفجر با تشریح دلایل تعلیق خط مسافری خارگ-بوشهر، گفت: این خط کشتیرانی به دلیل عدم حمایت استانداری و شرکت پایانههای نفتی تعلیق شد.
مجید سجده یادآور شد:شرایط خاص، بالا بودن هزینه و طولانی بودن مسیر دریایی خارگ بوشهر همواره انجام سرویس در این مسیر را با مشکل مواجه کرده بود که به منظور رفاه حال ساکنان جزیره خارگ در حمل و نقل دریایی و بر اساس نامه معاون نظارت پیگیری و ارتباط مردمی ریاست جمهوری و با پینوشت معاون اول ریاست جمهور، مقرر شد سال 81 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای بهره گیری از یک فروند شناور تندرو ( کاتاماران) برای خط دریایی خارگ بوشهر اقدام کند.
وی با بیان اینکه شرکت نفت نیز برای اعمال صرفه اقتصادی موظف به همکاری لازم با کشتیرانی والفجر در این زمینه شد، افزود: در این رابطه کشتیرانی والفجر با صرف هزینه بسیار سنگین یک فروند شناور مناسب برای این مسیر تهیه کرد.
قرارداد کشتیرانی والفجر و پایانه های نفتی، 31 تیر امسال به پایان رسید و این شرکت به دلیل پرداخت مبلغ پنج میلیارد تومان بابت خرید شناور برای این مسیر از تمدید قرارداد مجدد با کشتیرانی والفجر اجتناب کرد.
وی گفت: این درحالی است که با توجه به سابقه فعالیت کشتیرانی والفجر در این خط، این مبلغ باید برای ارتقای عملیات و کیفیت فعالیت به این شرکت پرداخت می شد اما به شرکت دیگری که فاقد هرگونه سابقه و توان عملیاتی است واگذار شد.
مدیرعامل کشتیرانی والفجر با بیان اینکه به دلیل عدم پوشش هزینه ها توسط شرکت نفت که جزو شروط نامه مزبور بود، عملا امکان اجرای بند مزبور وجود نداشت، افزود: با تمام این تفاسیر کشتیرانی والفجر و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به مسئولیت اجتماعی خود اقدام به رایزنی و مذاکره با مسئولین برای برقراری مجدد این خطوط کشتیرانی کرد.
سجده اشاره ای به دیدار و رایزنی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه با استاندار بوشهر در چهارم مرداد ماه سال جاری کرد و گفت: طی این نشست و براساس توافق صورت گرفته مبنی بر پوشش هزینه های انجام سفر از سوی استانداری و شرکت پایانه های نفتی، کشتیرانی والفجر مجددا سرویس های این مسیر را راه اندازی کرد.
وی یادآور شد: اما متاسفانه علیرغم توافقات صورت گرفته، ارسال نامه و برگزاری جلسات متعدد توافقات اجرایی نشد و شرکت کشتیرانی والفجر دوماه مسیر سرویس های خارگ را بدون هیچگونه حمایتی انجام داد که به دلیل عدم پوشش هزینه ها، سفرها با هزینه های بالا همراه بود و کشتیرانی والفجر با زیان های سنگین مواجه شد.
وی به مانا گفت: متاسفانه برخی دستگاه ها به جای آنکه تسهیل کننده باشند و با اخذ تمهیدات لازم به برقراری و استمرارخطوط کمک کنند، عوارض متعددی را اخذ می کنند. کشتیرانی والفجر هیچگونه بودجه و حمایتی از هیچ یک از ارگان های دولتی دریافت نمی کند و با درآمدهای خطوط مسافری هزینه های مربوطه را پوشش می دهد. زیان های خط مسافری بوشهر خارگ در طی این مدت دوماه، مورد اعتراض صاحبان سهام، بازرسان قانونی، اعضای هیئت مدیره و دیگر مراجع مربوطه قرار گرفت و به این ترتیب کشتیرانی والفجر علیرغم میل باطنی و بالاجبار و جهت جلوگیری از اعمال ضرر و زیان بیشتر سرویس های خود را تعلیق کرد.
وی افزود: با توجه به قطع حمایت ها و هزینه های سنگین نه تنها ادامه فعالیت در این مسیر برای کشتیرانی والفجر میسر نیست بلکه تنها شرکت مسافری بین المللی ایران ممکن است با چالش های جدی مواجه شود حتی امکان دارد به دلیل زیان های عملیاتی فعالیت سایر خطوط نیز قطع شود. چنانچه راهکاری توسط مسئولین در جهت پوشش هزینه ها تبین شود، کشتیرانی والفجر آمادگی دارد، شناور خود را مجددا عملیاتی کرده و به مسیر بازگرداند.