شاسی بلند جدید فولکس واگن تائوس رونمایی شد
کراساور کامپکت فولکس واگن تائوس، کمی کوچکتر از تیگوان و اندکی بزرگتر از تیکراس است. این محصول با نسل جدید و پیشرانه مشابه گلف در سال ۲۰۲۱ تولید خواهد شد.
تائوس (Taos) با نامهای مختلف مثل تارو (Tharu) در چین و مکزیک تولید میشود. نسل اول سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و فروش بسیار خوبی در آمریکای لاتین داشت. قرار است مدل ۲۰۲۱ با چهره جدید در آرژانتین و روسیه هم مونتاژ شود؛ اما مطابق سالهای گذشته وارد بازار کشورهای اروپایی نخواهد شد.
به گزارش زومیت، تائوس را میتوان نسخه شاسیبلند از فولکس واگن گلف دانست، ضمن اینکه با قیمت مشابه، یک کراساور دراختیار خریدار میگذارد. در بازار جهانی، آستانه قیمت گلف به ۲۳ هزار دلار میرسد که رقم نسبتا بالایی برای کشورهای آمریکای لاتین، مکزیک و چین است؛ اما نسخه پایه از کراساور محبوب فولکس واگن تیگوان با قیمت ۲۵ هزار دلار فروخته میشود. این شرایط احتمالا به سمت حذف گلف از بازار کشورهای کمترتوسعهیافته و جایگزینی آن با کراساورهای کوچک مثل تائوس پیش خواهد رفت.
طراحی بدنه و کابین
تائوس براساس پلتفرم MQB طراحی شده است. این کراساور از نظر ابعاد و بزرگی اتاق، کمی بهتر از گلف است و فاصله محورهای ۲۶۵ سانتیمتر خواهد داشت. فضای صندوق عقب تائوس ۲۰۲۱ به ۷۹۵ لیتر میرسد که بسیار بهتر از گلف هاچبک است.
در طراحی بیرونی و فضای داخلی، شباهتهای بسیاری بین تائوس و تیگوان دیده میشود. جلوپنجره مشبک با یک خط میانی از فلز براق کروم، نوار LED داخل چراغهای اصلی را به هم متصل میکند. حجمدهی داخل سپر نیز ضمن کاهش هزینه ساخت با ادوات پلاستیک سیاهرنگ، اسپرت و چشمنواز طراحی شده است. در نمای جانبی مشابه تیگوان، حجمدهی پیچیده وجود ندارد و صرفا یک خط برجسته بین چراغهای جلو و عقب دیده میشود. بخش زیادی از گلگیرها و رکابها پلاستیک سیاهرنگ است و ستونهای تائوس ۲۰۲۱ نیز تیره هستند.
از پشت، تائوس جدید به محصولات آئودی بیشتر شباهت دارد تا فولکس واگن گلف یا تیگوان. چراغهای عقب و حجمدهی بدنه در عقب، نسبتا ساده و کمهیجان هستند؛ اما علاقهمند خرید یک کراساور اقتصادی ساخت برند آلمانی را کاملا راضی میکند. بالچه عقب و شیشه بزرگ بالای درپوش صندوق، نکات مثبت تائوس هستند؛ اما حجم نسبتا زیاد پلاستیک سیاهرنگ در سپر و حفرههای غیر واقعی برای خروجی اگزوزها (Fake Exhaust) ناخوشایند جلوه میکنند.
در فضای داخلی تائوس ۲۰۲۱ سادگی چشمنواز و طراحی عامهپسند محصولا فولکس واگن دیده میشود. این کراساور داشبورد و تودری مشابه گلف ۲۰۲۰ دارد. احتمالا کیفیت ساخت صندلیها و ادوات داشبورد تائوس پایینتر از گلف خواهد بود؛ اما نمایشگر لمسی ۸ اینچ و پنل تمام دیجیتال (در نسخه سفارشی) جذب مشتری خواهند کرد. بسیاری از امکانات رفاهی این کراساور با کلیدهای گردان سنتی و دکمههای فیزیکی کنترل خواهد شد؛ درحالیکه ادوات لمسی روی کنسول و فرمان وجود ندارد.
یکی از مهمترین نکات منفی برای تائوس ۲۰۲۱ در مقایسه با رقبا ژاپنی و کرهای، فقدان امکانات رفاهی و ایمنی چشمگیر برای مدل پایه است. مثلا کراساورهای ساخت تویوتا (مثل C-HR)، نیسان و هوندا با قیمت مشابه، ترمز اضطراری خودکار (AEB) در ارزانترین مدل ارائه میکنند؛ اما چنین امکاناتی برای خریدار تائوس سفارشی است. مجموعه امکانات ایمنی فولکس واگن با نام IQ.Drive دارای ترمز هوشمند، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش خودکار سرعت، هشدار خروج از خط و تشخیص اجسام در نقطه کور است که بهصورت اختیاری روی تائوس ۲۰۲۱ قابل سفارش خواهد بود.
تائوس جدید مطابق انتظار از پیشرانه و تجهیزات فنی مشابه گلف و تیگوان و جتا استفاده میکند. موتور ۱/۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۸ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر در مدل پایه وجود خواهد داشت که البته بهتر از نیسان قشقایی است؛ اما در مقایسه با جیپ کامپس و هیوندای توسان، کمی ضعیفتر خواهد بود. دو نوع جعبهدنده خودکار ۸ سرعته و ۷ سرعته در مدل دیفرانسیل جلو و دودیفرانسیل استفاده خواهد شد. با این شرایط، احتملا میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰ ثانیه برای تائوس فراهم میشود.
هنوز قیمت رسمی تائوس ۲۰۲۱ اعلام نشده است؛ اما میتوان مطمئن بود با آستانه قیمت ۲۱ تا ۲۳ هزار دلار عرضه شود و برای نسخه دو دیفرانسیل فول آپشن، حدود ۳۰ هزار دلار هزینه خرید داشته باشد.