سیر نزولی داخلیها و روند صعودی وارداتیها

روزهای ابتدایی هفته بهدلیل رکود سنگینی که در بازار بهعلت شوک ناگهانی کاهش قیمت ارز شکلگرفته بود، قیمت بسیاری از خودروها با کاهش چشمگیری همراه شد. بهطوریکه خودروهای پرفروشی که بعضا با افزایش چند دهمیلیون تومانی در بازار قیمتگذاری میشدند، تا ۱۰ تا ۱۵ میلیونتومان هم ارزان شدند.
بازار خودرو این روزها بیش از هر زمان دیگری به نوسانات نرخ ارز واکنش نشان داده است و بلافاصله پس از تغییر قیمتها، با کاهش و افزایش نرخ همراه میشود. شاید اصلیترین دلیل این اتفاق را بتوان تغییر دیدگاه مصرفکنندگان به این کالا دانست زیرا تا پیشازاین خودرو بهعنوان کالای سرمایهای شناخته نمیشد، اما مدتی است که با جهش ناگهانی نرخ ارز، طلا و سکه، بسیاری از مصرفکنندگان و دلالها، با روی آوردن به بازار خودرو، آن را به کالای سرمایهای تبدیل کردهاند. همین موضوع سبب شد در هفتهای که گذشت، شاهد کاهش قابلتوجه قیمتها در بازار خودرو باشیم، زیرا روزهای ابتدایی هفته گذشته نرخ ارز بهویژه دلار با کاهش همراه بود و بسیاری از خریداران دلار اقدام به فروش کردند و میانگین نرخ ارز را پایین آوردند. اما این روند حدودا تا اواسط هفته ادامه داشت و با نزدیک شدن بهروزهای پایانی هفته مجددا شاهد افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بودیم.
به گزارش اخبار خودرو، به همین خاطر میتوان گفت که روزهای ابتدایی هفته بهدلیل رکود سنگینی که در بازار بهعلت شوک ناگهانی کاهش قیمت ارز شکلگرفته بود، قیمت بسیاری از خودروها با کاهش چشمگیری همراه شد. بهطوریکه خودروهای پرفروشی که بعضا با افزایش چند دهمیلیون تومانی در بازار قیمتگذاری میشدند، تا ۱۰ تا ۱۵ میلیونتومان هم ارزان شدند. بهعنوانمثال قیمت رنو ساندرو استپوی که به مرز ۱۳۵میلیونتومان رسیده بود، اوایل هفته گذشته با کاهش ۱۵میلیونتومانی، حدود ۱۲۰میلیونتومان قیمتگذاری شد. اما این روند چندان پایدار نبود و در واپسین روزهای هفته برچسب قیمتی ۱۲۵میلیونتومانی به خود دید. پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز که از دیگر خودروهای محبوب در بازار است، اوایل هفته قیمت ۱۰۲میلیونتومانی را تجربه کرد، اما در روزهای پایانی هفته حدود ۱۰۷میلیونتومان ارزشگذاری شد.
گفتنی است خودروهای چینی مونتاژ داخل نیز از همین رویه پیروی کردند و شاهد نوسانات قابلتوجهی در بازار آزاد بودند. علاوهبر اینها چری تیگو۷ که این روزها به یکی از پرفروشترین کراساوورهای چینی بازار تبدیلشده است، اوایل هفته قیمتی حدود ۲۶۵میلیونتومان و آخر هفته قیمت ۲۶۹میلیونتومانی پیدا کرد.
اما در این میان برخی از مدلها عکسالعمل متفاوتی از خود نشان دادند و در پایان هفته با کاهش قیمت همراه شدند. ازجمله این خودروها میتوان به هاوال H2 اشاره کرد که طی روزهای ابتدایی هفته در بازار آزاد، قیمت حدود ۲۰۵میلیونتومانی داشت و آخر هفته با کاهش ۵ تا ۷میلیونتومانی، حدود ۱۹۸میلیونتومان قیمتگذاری شد. مزدا ۳ نیز که به یکی از خودروهای پرحاشیه در بازار تبدیل شده است، با کاهش ۴ تا ۵میلیونتومانی، حدود ۲۷۹میلیونتومان قیمتگذاری شده است.
گفتنی است بازار خودروهای وارداتی که وابستگی خاصی به بازار ارز دارد، در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد رشد قیمت بود و برخی از مدلهای پرفروش افزایش ۱۵تا ۲۰میلیونتومانی را به خود دید.
بهعنوانمثال قیمت هیوندای النترا ۲۰۱۸ که این روزها متقاضی زیادی دارد، از ۳۵۰ به ۳۷۰میلیونتومان رسیده است. همچنین نیسان ایکستریل ۲۰۱۸ افزایش قیمت کمتری داشته و از ۵۷۰ به ۵۷۵میلیونتومان رسیده است. فولکسواگن گلف GTI که یک خودرو تازهوارد بازار محسوب میشود، حدود ۱۰میلیونتومان افزایش قیمت داشته و از ۶۲۰ به ۶۳۰میلیونتومان در بازار آزاد رسیده است.
اما نکته قابلتوجهی که این روزها در بازار خودرو شاهد هستیم، کاهش شدید نقل و انتقالاتی است که بهواسطه نوسانات پیشآمده در بازار ایجادشده است. گفتنی است واکنش فروشندگان و خریداران هنگام کاهش قیمت ارز کاملا متناقض است و فروشندگان تصمیم به فروش سریع خودرو خود میگیرند، اما در عوض خریداران بهدلیل روند نزولی قیمتها از خرید خودرو امتناع میکنند و تنها شاهد رکود و کاهش قیمت در بازار هستیم. همچنین هرسال در ماههای ابتدایی پاییز شاهد کاهش خریدوفروش در بازار خودرو هستیم که امسال بهدلیل نوسانات بازار ارز این امر تشدید شده و رکود سنگینی در بازار ایجاد شده است.