سیاست انگلستان در قبال خاورمیانه چه تغییری خواهد کرد؟

    کد خبر :1080790
سیاست بریتانیا

نشریه المانیتور در مطلبی درباره انتخابات اخیر انگلستان دست به طرح این پرسش زده- که در شرایطی که بریتانیا بعد از موفقیت انتخاباتی حزب کارگر در واقع دارد به سمت چپ حرکت می‌کند، برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده که خاورمیانه انتظار چه تغییراتی را در سیاست‌های بریتانیا دارد؟به خصوص که این حزب در مبارزات انتخاباتی‌اش در ماه‌های گذشته مدام بر اهمیت حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین تاکید داشته است.این نشریه در ادامه نوشته که با این که بعد از تسخیر قدرت توسط حزب کارگر هنوز هم به نظر می‌رسد که ایجاد یک تغییر رادیکال در سیاست‌های خاورمیانه‌ای بریتانیا بعید است؛ ولی به هر حال شکاف‌های درون‌حزبی بر سر جنگ غزه به این معنی است که برخورد این حزب با جنگ غزه متفاوت از محافظه‌کاران خواهد بود.

چند روز پیش محافظه‌کاران حاکم که ۱۴ سال بود قدرت را در اختیار داشتند، بزرگ‌ترین شکست خود را در تاریخ انتخابات متحمل شدند و در مقابل ۴۱۲ کرسی که حزب کارگر به دست آورد، حزب محافظه‌کار تنها توانست ۱۲۱ کرسی را در اختیار بگیرد. در حقیقت رای‌دهندگان بر سر یک سری رسوایی‌ها از قبیل مدیریت نادرست بیماری همه‌گیر کرونا و بدتر شدن سلامت اقتصاد که با افزایش تورم و افزایش قیمت انرژی همراه بود، قدرت را از محافظه‌کاران گرفتند.

نخست‌وزیر جدید کایر استارمر رویکرد محتاطانه‌ای را در پیش گرفته- تا حزب را حول سیاست‌های میانه‌روتری در قیاس با سلفش جرمی کوربین متحد کند. در واقع در حالی که سیاست‌های خاورمیانه‌ای کوربین به شدت با سیاست‌های محافظه‌کاران تضاد داشت، به نظر می‌رسد که استارمر می‌کوشد سیاست‌هایش در خاورمیانه هم‌پوشانی بیشتری با محافظه‌کاران داشته باشد.

تغییرات نه چندان ریشه‌ای

لینا خطیب مدیر موسسه خاورمیانه SOAS می‌گوید که اگر چه بعید است در زمان استارمر شاهد تغییرات کلیدی و اساسی در سیاست‌های بریتانیا در قبال خاورمیانه باشیم، اما به هر حال تغییرات مهمی در این زمینه رخ خواهد داد.

به گزارش شفقنا، او به المانیتور می‌گوید: «حزب کارگر در مانیفست انتخاباتی خود بر اهمیت حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین تاکید داشت- و این موضوعی است که برای بخش‌های بزرگی از تشکیلات این حزب اهمیت دارد. حزب کارگر باید توازن را در برآورده کردن انتظارات موجود اعضای حزب در خصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین برقرار کند و در عین حال با سیاست ایالات متحده در این زمینه همگام باشد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید