سکوت مدیران تهران و مازندران درباره انتقال زباله‌‌ها

    کد خبر :1106836
مدیران تهران و مازندران انتقال زباله‌‌ها

مدیران شهری ساری و تهران در حالی از افشای جزئیات دقیق و علت انتقال زباله‌های ساری به تهران خودداری می‌کنند که اظهارات متناقض و ناقص آنها موجب بروز ابهامات فراوانی شده است.

مردم بخش کهریزک شهرستان ری سال‌هاست با مشکلات ناشی از انتقال پسماند تهران به آرادکوه دست و پنجه نرم می‌کنند.

حمل زباله از تهران به آرادکوه علاوه بر انتشار بوی نامطبوع و افزایش حشرات و حیوانات موذی، باعث ریزش شیرابه در محدوده کهریزک شده است. این امر موجب شده مردم این منطقه حساسیت زیادی نسبت به این مشکل نشان دهند و تصاویری از ریزش شیرابه و تصادفات ناشی از تردد خودروهای حامل پسماند منتشر کنند.

این بار مردم جنوب شهرستان ری از ورود خودروهایی با پلاک ساری به کهریزک مطلع شده و تصاویر آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند.

خبرنگار موضوع را پیگیری کرده و متوجه شد که سیدحسن یوسفی، نایب رئیس شورای شهر ساری، روز دهم آبان ماه از انعقاد قراردادی موقت برای انتقال پسماند ساری به آرادکوه خبر داده بود، اما جزئیات این قرارداد را اعلام نکرده است.

با تلاش‌های خبرنگار برای دریافت توضیحات از فرماندار ویژه شهرستان ری و معاون استاندار تهران، هیچ پاسخ روشنی دریافت نشد. در همین حال، یوسفی گفته بود که از سال 1398 قراردادی با استان گلستان داشتند که به دلیل پروژه‌های ساختمانی در آق‌قلا، انتقال زباله متوقف شده است.

انتقال زباله‌های ساری به آرادکوه، پس از واکنش‌های منفی فرماندار ری، توسط شهرداری تهران تایید شد. رضا محمدی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، اعلام کرد که به دلیل بحران در مرکز دفن زباله ساری، زباله‌های این شهر به مدت ۱۰ روز به تهران منتقل می‌شود تا دستگاه زباله‌سوز ساری که در مراحل پایانی ساخت است، آماده بهره‌برداری شود.

سوده نجفی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، نیز واکنش نشان داد و اعلام کرد که نباید زباله‌های شهرهای دیگر به تهران منتقل شود. وی افزود که ۱۲ کامیون زباله از ساری به تهران آمده و عملکرد سازمان پسماند مناسب نبوده است. در مقابل، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، با اعلام اینکه انتقال زباله‌های ساری به آرادکوه به پایان رسیده، گفت که این اقدام موقتی بوده و تا رفع مشکل زباله‌سوز ساری ادامه داشته است.

این تناقضات در اظهارات مسئولین مختلف، از جمله تعداد کامیون‌های حمل زباله (12 کامیون در مقابل 8 هزار تن زباله)، باعث سردرگمی و سوالاتی بی‌پاسخ شده است. چنانچه بر اساس محاسبات، اگر هر کامیون 50 تن ظرفیت داشته باشد، تعداد کامیون‌ها باید بیش از 150 عدد باشد، که به گفته اهالی کهریزک نیز نزدیک‌تر به واقعیت است.

رئیس حوزه قضائی کهریزک، محمد علی محمدی، اعلام کرد که علیه مسئولین انتقال پسماند ساری به تهران به دلیل آسیب‌های محیط‌زیستی اعلام جرم خواهد شد و این موضوع تحت پیگیری قضائی قرار خواهد گرفت.

همچنین، سرپرست شهرداری ساری اعلام کرد که قرار بود زباله‌ها به مدت سه هفته به تهران منتقل شوند، اما پس از حل مشکل، دیگر زباله‌ای به تهران منتقل نمی‌شود. این در حالی است که مدیران مازندران به طور کلی در مورد جزئیات این انتقال سکوت کرده‌اند.

انتقال پسماند ساری به تهران در شرایطی انجام شد که مسئولان در مورد اصل قرارداد و جزئیات آن به شدت از افشای اطلاعات خودداری کرده‌اند. این اقدام در حالی که مشکلات زیست‌محیطی در آرادکوه را برای مردم جنوب تهران تشدید کرده، همچنان به عنوان یک موضوع بحث‌برانگیز باقی مانده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید