سونی در حال توسعه پلتفرم DRM جدیدی مبتنی بر بلاک چین است
سونی در تلاش است تا پلتفرم جدیدی برای مدیریت حقوق دیجیتالی یا DRM مبتنی بر فناوری بلاکچین توسعه دهد.
براساس آخرین خبرها، سونی اعلام کرده در حال توسعهی پلتفرم جدید مدیریت حقوق دیجیتال یا DRM است تا بتواند از محتوای دیجیتالی مبتنی بر فناوری بلاکچین محافظت کند. DRM به مجموعهای از فناوریهای بازدارنده گفته میشود که بهمنظور محدود کردن دسترسی افراد به محتوای مشمول قوانین کپیرایت مورد استفاده قرار میگیرد.
البته با نیمنگاهی به سابقهی پیشین سونی در حوزهی مدیریت حقوق دیجیتال یا DRM، متوجه میشویم که این شرکت عملکرد و سابقهی خوبی در این حوزه از خود نشان نداده است. نباید رسوایی مربوط به روتکیت سونی را در سال ۲۰۰۵ میلادی فراموش کنیم. در آن سال ۲۲ میلیون سیدی تولید شد که وقتی در سیستم کاربر قرار میگرفتند، بهصورت خودکار دو قطعهی نرمافزاری را بهعنوان مدیریت حقوق دیجیتال روی سیستم عامل نصب میکردند. براساس آخرین خبر منتشرشده در مورد مدیریت حقوق دیجیتال، ظاهرا سونی تصمیم گرفته است تا در پلتفرم جدید DRM از محتوای دادههای دیجیتالی مبتنی بر فناوری بلاکچین محافظت کند.
البته جزئیات پلتفرم جدید DRM سونی مبتنی بر بلاکچین هنوز روشن نشده ولی بهنظر میرسد سونی با پروژهای بلندپروازانه روبرو است. سونی معتقد است که سیستم فعلی کپیرایت، بهصورت تخصصی تنها بر دادههای محتوایی نوشتاری مدیریت میکنند و برای چنین دادههایی طراحی شدهاند؛ در صورتی که باید سایر دادههای محتوایی از جمله کتابهای دیجیتالی، موسیقی، محتوای واقعیت مجازی و کتابهای الکترونیکی را نیز در نظر گرفت. همانطور که میدانید، روتکیت به مجموعهای نرمافزار گفته میشود که میتوانند کنترل سیستم کامپیوتری را بهدست بگیرند و در نهایت به هکرها اجازهی دسترسی به قسمتهای روت اصلی سیستم را بدهند. در چنین شرایطی عموما کاربر متوجه نصب این نرمافزارها روی سیستم خود نخواهد شد. همانطور که گفته شد رسوایی سال ۲۰۰۵ سونی فراموش شدنی نیست .
در آن سال سونی با هدف مدیریت حقوق دیجیتال، نرمافزاری شبیه روتکیت در کامپیوترهای کاربران نصب کرد که تقریبا پاک کردن آن غیر ممکن بود.