ستاره بالیوود، برگ جدید هند برای ایجاد توازن تجاری با چین
هند قصد دارد با تعیین امیر خان ستاره سینمای این کشور، که نفوذ اقتصادی و محبوبیت اجتماعی بی نظیر در میان هندی ها دارد، به عنوان سفیر تجاری هند، از وی برای گسترش تجارت با چین و نیز بهبود روابط دوجانبه استفاده کند.
به گرارش امروز (دوشنبه) رسانه های هند، امیر خان به دلیل ایفای نقش در فیلم هایی که بنوعی با فرهنگ و ملت چین مربوط می شود، در آن کشور نیز یک چهره شناخته شده است. بنا بر این اکنون هند قصد دارد با استفاده از وی صادرات خدمات خود را به چین افزایش و کسری تجاری با این کشور را کاهش دهد.
هند دارای 51 میلیارد دلار کسری تجاری با چین در بخش کالا و 270 میلیون دلار کسری تجاری در بخش خدمات است.
در یازدهمین نشست گروه مشترک اقتصادی هند و چین که هفته گذشته در دهلی نو برگزار شد، جونگ شان وزیر بازرگانی چین اطمینان داد تا هرچه زودتر برای کاهش کسری تجاری میان دو کشور اقدام کند.
هند فهرستی بلند از محصولات خود برای صادرات به چین است. 250 نوع محصولات دارویی شماری از این کالاهاست و چین اعلام کرده است مکانیسمی را برای رفع هر چه زودتر نگرانی ها در این باره ایجاد خواهد کرد.
یک مقام هندی در این مورد گفته است که امیر خان در میان میلیون ها شهروند عادی چین دارای شهرت زیادی است و به همین دلیل می تواند چهره بسیار خوبی از هند در چین ایجاد کند.
وی افزوده است: این تهیه کننده هندی که خانواده وی سابقه حضور طولانی و نفوذ اقتصادی بی رقیبی در بالیوود دارند، می تواند سفیر تجاری هند در چین باشد و توانایی های هند را در بخش خدمات به نمایش بگذارد. وزارت بازرگانی این پیشنهاد را برای تصمیم گیری به وزارت امور خارجه هند ارائه کرده است.
هند در نظر دارد با استفاده از امیرخان بر مزایای تجاری و توانایی تکنولوژی هند در غالب فیلمنامه تمرکز کرده و در فیلمهای وی محصولات ساخت هند را بزرگنمایی کند تا توجه تماشاچیان به توانایی های تجاری و اقتصادی هند جلب شود.
گیریش جوهر کارشناس تجارت فیلم هند می گوید: چین یک بازار بسیار بزرگ برای فیلم های هند است. فیلم ‘باجرانی بایجان’ که امیر خان در آن نقش دارد، پس از دو سال از انتشار آن در هند، بیش از 2 میلیارد روپیه در چین به فروش رفته است. چین می تواند به بزرگ ترین بازار خارجی برای بالیوود تبدیل شود.
اما، هم اکنون چین یک بازار چالش بر انگیز برای فیلم سازان هندی است. بر اساس قوانین چین، این کشور در سال 40 تا 50 فیلم خارجی در سینماهای این کشور را به نمایش می گذارد.
اکثر فیلم سازان هندی با پخش کنندگان محلی چینی در ارتباط هستند. بر اساس توافق تجاری، 50 درصد از درآمد فروش فیلم در چین متعلق به سینماها و 50 درصد دیگر به پخش کنندگان چینی و فیلم سازان هندی می رسد.
بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی هند، از امیرخان به عنوان آخرین نمونه قدرت نرم این کشور نام می برند.
امیرخان بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و مجری هندی به عنوان معروفترین و محبوبترین چهره این کشور در چین شناخته می شود و محبوبیت او در چین از نارندرا مودی نخست وزیر هند هم بیشتر است. وی در بسیاری موارد از هنرپیشه های وطنی نزد چینی ها سبقت گرفته است.
فیلم «اَبَرستاره مخفی» او که جدیدترین فیلم سینمایی او محسوب می شود، در 9 روز اول اکران خود، 47 میلیون دلار فروش کرده است و انتظار می رود که فروش این فیلم به تنهایی در چین به بیش از 126 میلیون دلار برسد.
همچنین پیش از این یکی از این فیلم های به نام ‘دانگال’ (Dangal) که در دسامبر 2016 اکران شد، فقط در بازار چین 189 میلیون دلار فروخت.
حتی شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در حاشیه نشست قزاقستان در سال گذشته میلادی به نمودی گفته بود عاشق این فیلم است و امیدوار است که در آینده فیلم هایی از این دست را در سینمای چین تماشا کند. یکی از دلایل علاقمندی چینی ها به او، وجود موضع فمنیستی در فیلم های او است.
به گفته برخی از منتقدین چینی، امیرخان در فیلم های خود به موضوعات اجتماعی در جامعه هند از قبیل فقر، آموزش، سوء استفاده جنسی و اختلافات طبقاتی می پردازد.
نکته قابل توجه این است که برخی از برنامه های تلویزیونی امیرخان با موضوعات اجتماعی به زبان چینی در چین پخش می شود. در چین برخی از کارشناسان فرهنگی امیرخان را بعداز «رابیندرانات تاگور»، دومین چهره شناخته شده فرهنگی در چین تلقی می کنند.
امیر خان نیز علاقه خود را به ارتقای روابط چین-هند ابراز کرده است. وی در سفر اخیر خود به چین در جمع طرفدارانش گفته بود که عاشق کمک کردن به بهبود روابط هند و چین است. امیر خان گفته بود که قصد ساخت فیلمی را دارد که از استعدادهای هندی و چینی در آن استفاده کند و این مطلب باعث نزدیک تر شدن 2 کشور می شود.
بالیوود که نام غیررسمی صنعت فیلمسازی به زبانهای اردو و هندی در سینمای هند است، از بزرگترین صنایع فیلمسازی جهان است که بیش از سه و نیم میلیارد مخاطب و علاقهمند در سراسر جهان دارد.
مخاطبان فیلمها ی این صنعت در شبه قاره هند، کشورهای غربی، خاورمیانه، آسیای میانه و روسیه، آفریقا و اقلیتهای هندی و اردو زبان سراسر جهان هستند.
بالیوود به تولید انبوه فیلمهای عمدتاً تجارتی شهرت دارد و سالانه بیش از هزار فیلم میسازد. بالیوود یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی هند به شمار می رود.