به گزارش ایسنا،اجلاس آب و هوای سازمان ملل، برای اولین بار در تاریخ ۲۸ ساله خود که امسال با نام COP۲۸ شناخته می‌شود، روزی را در مورد تأثیر تغییرات آب و هوا بر سلامت در نظر گرفته است.

با توجه به رویدادهای جوی مرتبط با تغییرات اقلیمی که طی دو سال گذشته باعث کشته شدن ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان شده و میلیاردها (حتی تریلیون‌ها) دلار هزینه بر اقتصاد جهانی داشته است، نامگذاری چنین روزی جای تعجب نیست.

جهان تمایل دارد تغییرات اقلیمی را از دریچه ضررهای مالی ناشی از خسارات ناشی از آخرین طوفان فاجعه‌بار یا آتش‌سوزی غیرقابل کنترل ببیند اما شدیدترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی در خطرات عظیم زندگی و سلامتی است که در آینده‌ای نه چندان دور با آن مواجه خواهیم شد.

خطر تغییرات آب و هوایی با توجه به تعداد مرگ و میرهایی که احتمالاً به آن نسبت داده می‌شود، واقعاً حائز اهمیت است. در نهایت، مجموعه شواهد رو به رشد در مورد این تهدیدات برای سلامت عمومی باید به سیاست و اقدام مشخص با تمرکز بر نیاز به انعطاف‌پذیری و توانایی کاهش اثرات منفی گرمایش جهانی تبدیل شود.

فقیرترین و آسیب‌پذیرترین جمعیت‌ها کمترین سهم را در تغییر آب و هوا دارند

پیچیدگی پاسخ بهداشت عمومی این واقعیت است که تغییرات آب و هوایی به‌طور یکسان بر مناطق تأثیر نمی‌گذارد. توزیع مرگ‌ومیر و خسارات اقتصادی بیشتر بر روی فقیرترین و آسیب‌پذیرترین جمعیت است که یک واقعیت غم‌انگیز و طعنه آمیز با توجه به این است که این جمعیت کمترین انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد.

فهرست رسمی کشورهایی که بیشتر تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته‌اند، تحت سلطه کشورهای آفریقایی است که سال‌ها از افزایش دما و بارندگی ناکافی رنج برده‌اند و همزمان بارندگی‌های عظیمی را تجربه کرده‌اند که منجر به سیل شده است، با این حال، این قاره تنها ۴درصد از انتشار جهانی را تشکیل می‌دهد.

رنج ناشی از تغییرات آب و هوایی محدود به یک منطقه نیست. جوامع در سراسر جهان با فهرستی از تهدیدها روبرو هستند که خشکسالی تا سیل، طوفان‌های شدید استوایی و بالا آمدن سطح آب دریاها، امواج گرما طولانی‌مدت و آتش‌سوزی‌های جنگلی را شامل می‌شود.