سازمان محیط زیست درباره مرگ هیرکان پنهان کاری نکرده است

    کد خبر :32570

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عملکرد برخی مدیران سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی افراد در این سازمان با اقدامات نابخردانه خود بستر عقده گشایی را فراهم می‌کنند.

مجید خرازیان مقدم در نشست خبری  معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مرگ هیرکان گفت: هزاران مسئله مهم و اساسی برای طرح و پیگیری داریم ولی اقدامات نابخردانه برخی افراد در سازمان حفاظت محیط زیست باعث می‌شود مجبور شویم وقتمان را برای این موارد صرف کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: کسی یا کسانی که ادعا کرده‌اند دفتر حیات وحش مرکزی برای دلالی حیات وحش است مورد پیگیری حقوقی قرار خواهند گرفت. من این حق را دارم و به کارشناسان خود نیز این حق را می‌دهم که پیگیری حقوقی این موضوع را انجام دهند.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: تا هفت، هشت روز گذشته هیچ اطلاعی از وضعیت هیرکان نداشتیم و علیرغم درخواست مکرر دفتر حیات وحش برای ارائه گزارش از وضعیت هیرکان، هیچ گزارشی از سوی استان به ما ارائه نشد بنابراین تاکید می‌کنم که هیچ کتمان و پنهان‌کاری از سوی ستاد مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست اتفاق نیفتاده است. ما تلف شدن هیرکان را موضوع مهمی نمی‌بینیم که بخواهیم در مورد آن پنهان‌کاری کنیم. واقعیت آن است که گزارشی از سوی استان گلستان در مورد وضعیت هیرکان به دفتر حیات وحش ارائه نمی‌شد.

خرازیان مقدم تاکید کرد: از نظر سازمان محیط زیست اگر حیات وحش یک ماه هم در طبیعت زنده بماند بهتر از آن است که دو سال در باغ وحش زندگی کند.

وی با اشاره به پنهان کاری صورت گرفته در مورد هیرکان اظهار کرد:‌ متاسفانه برخی در سازمان حفاظت محیط زیست زمینه را برای عقده‌گشایی فراهم می‌کنند و زحمات کارشناسان ستادی را زیر سوال می‌برند. کارشناسان ما اگر حرفی از تیلاپیا بزنند متهم به این می‌شوند که در مافیای فیله تیلاپیا حضور دارند و حالا در ماجرای هیرکان متهم می‌شوند که دلال حیات وحش هستند.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست تاکید کرد: این بحث اصلا از نظر من اهمیتی ندارد. آنچه مهم است اجرای دقیق برنامه جامع مدیریت پلنگ است و اطمینان می‌دهم هیچ پنهان کاری از جانب ستاد در مورد هیرکان اتفاق نیفتاده است.

خرازیان مقدم در مورد اختصاص اعتبار یک میلیارد تومانی برای بهسازی جاده  عباس آباد و نصب تابلو و تجهیزات برای حفاظت از یوزپلنگ اظهار کرد: طی جلسه‌ای که با مدیرپروژه یوزپلنگ داشتم، متوجه شدم یک میلیارد تومان از سوی وزارت راه و شهرسازی به اداره کل استان سمنان داده شده است تا اداره کل اقدامات لازم را به سرعت انجام دهد. همچنین شنیده‌ام که برای جاده پارک ملی گلستان نیز یک میلیارد تومان داده شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های قانونی برنامه ششم توسعه برای حفاظت از حیات وحش وجود دارد، گفت: در قسمتی از بند ط ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه به بحث تهیه و تدوین برنامه جامع مدیریت گونه‌های در معرض تهدید اشاره شده است. در صورت تامین اعتبارات و همکاری‌های بین بخشی تا سال ۱۴۰۰ برنامه جامع مدیریت ۳۰ گونه از ۷۴ گونه در معرض تهدید ایران اجرایی می‌شود. در اسفند ماه سال گذشته نیز توانستیم برنامه مدیریت جامع را برای شش گونه را ابلاغ کنیم. امسال نیز برنامه مدیریت چهار گونه تدوین می‌شود.

خرازیان مقدم در پایان اظهار کرد: برای اجرای برنامه جامع مدیریت خرس قهوه‌ای و سیاه فراخوان داده‌ایم و تا کنون ۴۰۰ عضو گرفته‌ایم که افراد در اجرای برنامه مدیریت خرس با ما همکاری کنند همچنین در سازمان محیط زیست ۲۰۰ نفر کارآموز اعلام آمادگی برای این کار کرده‌اند. سعی داریم از ظرفیت‌های موجود در خارج از بدنه سازمان محیط زیست برای حفاظت از گونه‌های حیات وحش استفاده کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید