سؤال جدی مردم که ایران خودرو باید درباره فروش 2008 پاسخ بدهد؟!

    کد خبر :43354

پس از آغاز نام نویسی خودروی پژو ۲۰۰۸ که از روز پنجشنبه آغاز شد، حواشی زیادی پیرامون قیمت این خودرو و تفاوت چشمگیر و ملموس آن با نرخ بازارهای جهانی، چرایی آغاز فروش در یک روز نیمه تعطیل، دلایل افزایش یکباره قیمت پژو ۲۰۰۸ و تخلفات ایران خودرو در پروسه فروش محصول جدید مشترکش با فرانسوی ها به وجود آمد؛ هرچند بعید به نظر می رسد، این مسائل خیلی در فروش پژو ۲۰۰۸ تأثیرگذار باشد.

ایران خودرو با قراردادی که به واسطه لغو برخی تحریم های هسته ای در پی انعقاد برجام با فرانسوی ها بست، پس از حدود بیست سال قصد دارد، محصولی را به تولید برساند که حدود ۳ سال پیش از سوی پژوی فرانسه به بازارهای جهانی عرضه شد؛ محصولی که به نوعی باعث آمدن یک پلت فرم تقریبا روز دنیا به بازارهای ایران می شود؛ آن هم از طریق تولید این خودرو توسط یک شرکت داخلی.

با امضای قراردادی که به امضای «هاشم یکه زارع»، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و «ژان کریستف کمارد»‌ قائم مقام مدیرعامل پژو سیتروئن رسید، مقرر شده بود که سه محصول ۲۰۰۸ ، ۳۰۱ و ۲۰۸ در ایران تولید شود.

۹۹ میلیون ۸۰۰ هزار تومان؛ قیمت نهایی پژو ۲۰۰۸

با عقد این قرارداد، مقرر شد که خط تولید خودروی ۲۰۰۸ اسفند ماه سال گذشته در کشورمان رونمایی شود، اما به دلیل مشکلات روند داخلی سازی، افتتاح رسمی خط تولید اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو (۲۰۰۸)به ۱۲اردیبهشت ماه امسال موکول شد. بعد از افتتاح رسمی خط تولید قرار شد شرکت جزئیات فروش این خودرو را هم اعلام کند که با تعلل هایی از اول تیرماه نخستین سری فروش این خودرو آغاز شد. نکته قابل توجه در این فروش، عدم اعلام قیمت نهایی خودرو بود که با انتقادات زیادی مواجه شد؛ هر چند در نهایت «هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو قیمت نهایی این خودرو را ۹۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عنوان کرد.

پیش از این، سخنان میر آخورلو، معاون بازرسی سازمان حمایت در مورد ابهامات فروش پژو ۲۰۰۸ و دریافت وجه ۶۰ میلیون تومانی به عنوان پیش پرداخت و عدم موضع گیری صریح مدیران ایران خودرو باعث شده بود که زمزمه هایی در خصوص احتمال فروش نهایی خودروی پژو ۲۰۰۸ به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان مطرح شود.

حال که قیمت نهایی خودروی پژو ۲۰۰۸ از سوی مدیر عامل ایران خودرو پس از حاشیه های فراوانی که در این خصوص ایجاد شده بود، اعلام شد؛ ذکر چند نکته در خصوص قیمت جهانی این خودرو و تفاوت چشمگیر آن با قیمت پژو ۲۰۰۸ در ایران، چرایی عدم کاهش قیمت پژو ۲۰۰۸ با وجود اینکه قرار شده این محصول با انتقال تکنولوژی در ایران خودرو ساخته و به بازار ایران عرضه و ۳۰ درصد به عنوان صادرات با بازارهای هدف صادر شود، چرایی دریافت ۶۰ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت و عدم رعایت قانون حمایت از مصرف کنندگان به منظور دریافت سقف ۵۰ درصد قیمت خودرو به عنوان پیش پرداخت و دلایل تفاوت قیمت سود در نظر گرفته شده برای این محصول با سایر محصولات ایران خودرو ضروری به نظر می رسد.

اول؛ تفاوت بیش از ۳۰ میلیونی پژو ۲۰۰۸ در ایران با قیمت جهانی

قیمت پایه خودرو پژو ۲۰۰۸ که محصول سال ۲۰۱۴ پژوی فرانسه به شمار می رود، در انگلستان، با احتساب مالیات و عوارض که معمولا هم در این کشور زیاد است، ۱۳ هزار و ۳۴۵ پوند می‌شود که اگر با پوند آزاد هم حساب کنیم، نزدیک به ۷۰ میلیون تومان خواهد شد.

اگر بخواهیم قیمت جهانی این خودروی فرانسوی که قرار است توسط ایران خودروی به بازار ایران عرضه شود را بررسی کنیم، در حال حاضر پژو ۲۰۰۸ در بازارهای جهانی حدود ۱۸ هزار دلار قیمت می خورد. اگر این نرخ را با دلار ۳۷۴۵ تومانی هم محاسبه کنیم، رقم فروش پژو ۲۰۰۸ که قرار است در ایران و با همکاری فرانسوی ها تولید بشود، چیزی حدود ۶۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان خواهد بود. البته حال که قرار است که ۲۰۰۸ با شراکت ایران و فرانسه در داخل ساخته شود، قاعدتا باید هزینه کمتری جهت تولید داشته باشد.

آنچه مشخص است، در اکثر قریب به اتفاق بازارهای خودروی دنیا در کشورهای مختلف قیمت پژو ۲۰۰۸ رقمی بین ۶۷ تا نهایتا ۷۰ میلیون تومان است؛ حال اینکه ایران خودرو مقرر کرده این محصول با قیمت ۹۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان یا همان ۱۰۰ میلیون تومان در ایران به فروش برسد معلوم نیست بر چه مبنایی است و چرا باید ایرانی ها هزینه ای حدود ۳۰ میلیون تومان برای سوار شدن این خودرو پرداخت کنند.

دوم؛ چطور با ۳۰ میلیون بیشتر می‌خواهیم پژو ۲۰۰۸ را صادر کنیم؟

نکته دیگری که در ارتباط با محصول جدید ایران خودرو می توان به آن اشاره کرد، این است که طبق قرارداد منعقد شده بین ایران خودرو و پژو؛ «ایکاپ» شرکت مشترک بین این دو خودروساز است که سهام هریک از آنها ۵۰ درصد خواهد بود و البته قرار است با انتقال تکنولوژی محصولات جدید و مورد توافق بین پژو و ایران خودرو در کارخانه ایرانی ساخته شود؛ حال چرایی عدم کاهش قیمت و دلایل افزایش ۳۰ میلیونی قیمت پژو ۲۰۰۸ سؤال جدی است که در این بین وجود دارد.

همچنین با توجه به اینکه قرار شده ۳۰ درصد از تولیدات پژو ساخته شده در ایران خودرو به بازارهای هدف صادر شود؛ آیا قیمت صادراتی این خودرو پس از تولید در ایران بازهم ۳۰ میلیون بیشتر از قیمت جهانی خواهد بود یا خیر؟ اگر نه که چرا باید این تفاوت بین صادرات و فروش داخلی وجود داشته باشد؛ اگر هم بله؛ چطور می شود محصولی را به بازارهای جهانی روانه کرد، در حالی که ۳۰ میلیون بیشتر از نرم جهانی قیمت می خورد؟

سوم؛ تخلف ایران خودرو از قانون حمایت از مصرف کنندگان!

با بررسی شرایط فروش ایران خودرو برای پژو ۲۰۰۸ متوجه نکات جالبی می‌شوید؛ نکاتی که شاید حکایت از تخلف ایران خودرو داشته باشد. طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان، تمامی شرکت‌ها حداکثر تا سقف ۵۰ درصد قیمت خودرو را می‌توانند به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت کنند. با توجه به پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده از سوی ایران خودرو برای پیش فروش پژو ۲۰۰۸، تنها دو حالت وجود دارد؛ یا قیمت خودرو ۱۲۰ میلیون تومان باید باشد، یا اینکه ایران خودرو بر خلاف قانون عمل کرده‌ است.

طبق آنچه مدیر عامل این گروه صنعتی اعلام کرده و قیمت نهایی ۲۰۰۸ را ۹۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خوانده است، ایران خودرو باید از مشتریان و متقاضیان پیش خرید خودروی پژو ۲۰۰۸ مبلغ ۴۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان را به عنوان ودیعه یا پیش پرداخت دریافت می کرده است؛ در حالی که ودیعه دریافتی ایران خودرو برای محصول جدیدش ۶۰ میلیون یعنی ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان بالاتر از رقمی است که قانون اجازه دریافت آن را داده است و این یعنی تخطی ایران خودرو از قانون به ضرر مشتریان.

باز هم طبق قانون، حداکثر زمان تحویل خودرو در شرایط پیش فروش قطعی معادل ۹ ماه و در شرایط پیش فروش عادی دوازده ماه است، اما با توجه به شرایط فروش ۲۰۰۸ ، باز هم ایران خودرو تخلف کرده‌ است، چون این خودرو قرار است از ۳ تا ۱۴ ماه (شهریور ۹۶ تا مرداد ماه ۹۷) به دست مشتریانش برسد؛ موضوعی که مسئولان امر باید به آن پاسخ روشن بدهند و در صورت بروز تخلف برخورد جدی با آن داشته باشند.

چهارم؛ پیش پرداخت زیاد، سود کم

یکی دیگر از اقداماتی که ایران خودرو در پیش فروش پژو ۲۰۰۸ نسبت به سایر محصولاتش انجام داده این است که درصد سود در نظر گرفته شده برای این محصول را نسبت به دیگر محصولات قدیمی اش به شدت کاهش داده است. جایی که سود مشارکت در نظر گرفته شده برای پژو ۲۰۰۸ حداکثر ۱۵ درصد در نظر گرفته شده، در حالی که این میزان برای سایر محصولات این شرکت تا ۲۲ درصد هم در نظر گرفته شده است.

به نظر می رسد، ایران خودرویی ها بنا ندارد حتی درصد کوچکی به فکر سود بردن مشتریانش شان که از آن در دنیا با عنوان «تکریم ارباب رجوع یا مشتری» نام برده می شود باشند. آنها با علم به اینکه خودروی ۲۰۰۸ با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه خواهند شد هم درصد دریافتی به عنوان پیش پرداخت را حتی نسبت به آنچه در قانون پیش بینی شده افزایش داده اند هم اینکه سود مشارکت ناشی از پیش خرید این خودرو را در قیاس با سایر محصولات کاهش داده اند.

ایران خودرو برای آن دسته از محصولاتی که خیلی با استقبال مواجه نمی شود و پلتفرم اکثر آنها مربوط به ۲۰ سال پیش است، سود مشارکت را افزایش داده و به ۲۲ درصد رسانده است، اما برای این محصول جدید سخت ترین شرایط را برای خریداران اعمال کرده و البته سود را تا جای ممکن کاهش داده است، در صورتی که اگر همین روال را با جریمه فردی که اقساط خرید خودرواش به تعویق افتاده است، مقایسه کنیم تفاوتی بین ۱۲ تا ۱۴ درصد را ملاحظه خواهید کرد.

از ساعت ۱۰ صبح (پنجشنبه – یکم تیرماه) نخستین مرحله فروش خودروی ۲۰۰۸ توسط ایران خودرو آغاز شد و مردم برای پیش خرید این خودرو که در بازارهای جهانی بین ۶۷ تا ۷۰ میلیون تومان به فروش می رسد، باید ۶۰ میلیون پیش پرداخت بدهند؛ خودرویی که قرار است با ۳۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت جهانی در ایران فروخته شود.

منبع:تابناک

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید