زیرساخت‌ها برای اجرای “‌محدوده جدید طرح ترافیک” کامل نیست

    کد خبر :566520

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: زیرساخت‌های لازم از جمله دوربین‌های ثبت ورود و خروج در مبادی ورودی و خروجی برای طرح کنترل آلودگی هوا کامل نیست.

محمدعلی کرونی  با اشاره به اینکه طرح ترافیک 98 پس از فراز و نشیب‌هایی از ابتدای تیر ماه جاری کلید خورده است، اظهار کرد: بررسی تغییرات صورت گرفته در دو سال اخیر در شیوه اجرایی طرح ترافیک پایتخت، نیازمند گذر زمان و سنجش اثرات بلند‌مدت آن است.

وی تصریح کرد: آمارهای ارائه شده پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از شروع طرح‌های جدید ترافیک، چه در سال 97 و چه در سال 98، مبنی بر کاهش ترافیک داخل محدوده یا کاهش آلودگی هوای پایتخت در قالب‌هایی مشابه صورت پذیرفته و این ابهام وجود دارد که طرح سال 98 نیز مانند طرح 97 صرفا براساس آمار ارائه شده از سوی معاونت حمل ‌و‌نقل موفق نشان داده شود اما در عمل شکست خورده باشد. در ابتدای شروع طرح سال 97، با توجه به عدم وجود آمادگی زیرساختی جهت اجرای آن، طرح کلید خورد و پس از گذشت چندین ماه از اجرای آن، مواردی نظیر عدم ثبت دقیق تخلفات و اعمال جریمه، کاهش سهم سفرهای درون شهری با مترو (به دلیل آشکار شدن عدم اعمال قانون برای شهروندان)، وجود خطاهای بسیار در سامانه‌های ocr و … مشکلات آن را نمایان ساخت؛ این قبیل مشکلات، پیش از اجرایی شدن طرح قابل پیش‌بینی بود و بارها نسبت به آن هشدار داده شده بود.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در طرح جدید برای سال 98 که با حذف محدوده زوج و فرد و تغییر آن به محدوده کنترل آلودگی هوا همراه بوده است نیز با وجود اینکه برقراری عدالت در تردد خودروهای پلاک فرد با زوج انجام گرفته اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها از جمله تکمیل نبودن دوربین‌های ثبت ورود و خروج در مبادی ورودی و خروجی به محدوده همچنین ناتوانی سرورها در پوشش تقاضای شهروندان در سامانه در ابتدای شروع طرح و اطلاع‌رسانی محدود پیش از شروع طرح، نشان‌دهنده وجود مشکلات مشابه با طرح سال گذشته دارد، که چنانچه با ژرف‌اندیشی و کسب تجربه از موارد گذشته، نسبت به برنامه‌ریزی پیش از اجرا اقدام شده بود، در مسیری هموار و بی‌عیب و نقص می‌توانستیم شاهد اجرایی شدن طرحی کامل برای مدیریت ترافیک شهر تهران باشیم.

به گزارش تسنیم،کرونی تصریح کرد: استناد بر اساس آمارهایی که پس از مدت کوتاهی که از شروع طرح گذشته، ثبت شده است و مقایسه آن با هفته‌های آخر خرداد ماه 98 و یا مدت زمان مشابه سال گذشته، منطقا صحیح نیست زیرا هنوز بسیاری از شهروندان از جزئیات طرح آگاه نبوده و همین عدم اطلاع باعث بروز رفتارهای بدون الگوی منطقی ترافیکی، در پوشش تقاضاهای سفر شهری خواهد بود همچنین با توجه به سهمیه‌بندی 20 روز برای هر فصل، مشخص نیست برای مدیریت ترافیک در ایام خاص همچون اول مهر و … که تقاضای استفاده از خودروی شخصی در شهروندان به اوج می‌رسد، چه تدبیری اندیشیده شده است.

وی افزود: در بررسی الگوهای مدیریت ترافیک در شهرهای پیشرفته یا در حال توسعه دیگر کشورهای جهان، غالبا شاهد این مسئله هستیم که ابتدا سرمایه‌گذاری در توسعه تسهیلات حمل و نقل عمومی صورت می‌پذیرد و متناسب با افزایش عرضه و پوشش خدمات حمل‌و‌نقل همگانی در هر منطقه، نسبت به وضع عوارض بر عبور و مرور در آن منطقه اقدام می‌شود و این امر در حالی است که در دو سال گذشته نه تنها نسبت به توسعه حمل و نقل همگانی اعم از مترو و یا brt اقدام نشده است، در نوسازی و بهسازی این ناوگان نیز اقدامی جدی صورت نپذیرفته است.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان گفت: از دیگر مسائل نیازمند بررسی در تجربه طرح ترافیک 97، میزان وصول درآمد حاصل از عوارض آن است که تاکنون آمار مشخصی در این خصوص ارائه نشده است زیرا تا پیش از طرح سال 97، درآمد شهرداری از این بخش کاملا مشخص و حتی قابل پیش‌بینی بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید