زندگی در زیر زمین کرج به کجا رسید؟

    کد خبر :355969

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج گفت: یک اتوبان سه بانده در یک ساعت توان جابجایی ۹۰۰۰ نفر را دارد اما این رقم برای مترو ۳۰ هزار نفر است؛ مترو کرج در یک روز می‌تواند با کمترین آلودگی ۱۰۰ هزار نفر را جابجا کند که نقش زیادی نیز در کاهش ترافیک دارد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر صلواتی در نشست خبری که امروز دوشنبه پنجم شهریور با موضوع قطار شهری کرج برگزار شد با اشاره به پیشرفت حدود ۳۲ درصدی قطار شهری کرج از ابتدا تاکنون گفت: از زمان آغاز ساخت مترو کرج تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه صرف شده که ۱۰۰ میلیارد تومان آن توسط شهرداری کرج و ۵۰۰ میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین شده است.

وی اظهار کرد: برای تکمیل ۳۰۰۰ میلیارد تومان لازم است تا پروژه قطار شهری کرج به بهره برداری برسد. در خوشبینانه‌ترین حالت اگر در هر ماه حدود ۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به این پروژه تزریق شود، طی سه سال آینده شاهد بهره برداری از قطار شهری کرج خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه تا کنون اراده لازم جهت پیگیری برای تکمیل این پروژه که نقش به سزایی درکاهش ترافیک، آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و … دارد؛ وجود نداشته است و همین شده که بعد از ۱۳ سال قطار شهری کرج همچنان در گیر و دار جذب اعتبار و پیشرفت‌های چند درصدی باقی مانده است. از بهمن سال گذشته تا کنون ماهانه سه میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده که در مقایسه با نیاز هر ماهه برای پیشرفت سریع آن مبلغ ناچیزی است.

این مسئول بیان کرد: اگر طی ۱۳ سال گذشته تنها سالی هفت درصد از اعتبارات شهرداری به قطار شهری اختصاص می‌یافت، هم اکنون طرح به پایان رسیده بود.

صلواتی در ادامه با اشاره به روش‌های تأمین منابع مالی مورد نیاز برای این طرح گفت: بنا شده هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیاز این پروژه از طریق فاینانس از چین تأمین شود ولی با توجه به اعمال تحریم‌های جدید و محدودیت‌های احتمالی که آمریکا برای چین و مبادلات و همکاری‌های آن با ایران اعمال خواهد کرد، نمی‌توان به تحقق این امر چندان امیدوار بود.

وی اظهار کرد: فروش اوراق مشارکت هم از راهکارهایی بود که در حدود سه سال پیش برای تزریق به طرح اجرایی شد ولی وجود اختلافات و موانع بسیار میان پیمانکار و کارفرما، تنها دو ماه پس از فروش این اوراق، منجر به خوابیدن پروژه و توقف کار شد.

وی توضیح داد: متأسفانه شهرداری کرج در فروش اوراق مشارکت موفق عمل نکرده به طوری که از هشت هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده در کشور سهم کرج تنها ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سرپرست سازمان حمل‌و نقل ریلی شهرداری کرج گفت: بازپرداخت این اوراق به میزان دو برابر و در مدت چهار سال پیش بینی شده که خوشبختانه نیمی از این اوراق متعلق به دولت بوده و به دلیل توقف پروژه، ۵۰ میلیارد از آن هم اکنون در بانک باقی مانده است.

وی با اشاره به بودجه اختصاص یافته برای این طرح در سال جاری ادامه داد: شهرداری کرج امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته که طبق اعلام سرپرست سازمان تاکنون ریالی از این بودجه دریافت نشده است. با وجود تخصیص نیافتن اعتبار این طرح همچنان با وجود رکود و کندی، در حال انجام است.

صلواتی ابراز کرد: برای اتمام این پروژه سه چشم انداز خوشبینانه، واقعبینانه و بدبینانه در نظر گرفته شده که در برنامه خوشبینانه و در صورت تزریق حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان ، طی مدت ۳۶ ماه امکان راه اندازی فاز ۱ خط ۲ قطار شهری وجود دارد.

این مسئول توضیح داد: در وضعیت واقعبینانه، تعداد سه ایستگاه مهم و اساسی این طرح شامل ایستگاه‌های شهید سلطانی، چهارراه طالقانی و ۴۵ متری گلشهر، ظرف ۳۶ ماه و با تزریق هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می‌رسد. در شرایط بدبینانه نیز طرح به مدت پنج سال و با تزریق سالانه ۳۲۰ میلیارد تومان از ایستگاه ۴۵ متری گلشهر تا جهانشهر به تعداد ۶ ایستگاه به انجام خواهد رسید.

مدیر پروژه پیمانکاری طرح و ساخت شرکت سابیر گفت: طی ۱۳ سال گذشته هر ماه ۵۰۰ میلیون تومان به پروژه قطار شهری کرج تزریق شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد رستمی در نشست مطبوعاتی امروز دوشنبه پنجم شهریور اظهار کرد: طی ۱۳ سالی که از آغاز پروژه قطار شهری کرج می‌گذرد تنها ۶۰۰ میلیارد تومان به آن تزریق شده که با محاسبه ساده می‌توان گفت سهم این طرح از اعتبارات تخصیص یافته ماهی ۵۰۰ میلیون بوده است.

وی ادامه داد: از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به این پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان توسط شهرداری کرج و ۵۰۰ میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین شده است. در مصوبات حدود ۱۰ درصد از بودجه استان باید به این پروژه اختصاص یابد ولی در عمل این اتفاق نیفتاده که همین امر باعث تأخیر در تکمیل آن شده است. بعد از کشمکش‌های مالی و توقف چند ماهه پروژه تازه از بهمن ماه سال گذشته تزریق اعتبار برای قطار شهری از سر گرفته شده و طی هفت ماه اخیر به ۲۱ میلیارد تومان رسیده است.

رستمی توضیح داد: از ماهی سه ملیارد تومانی که از سال گذشته تاکنون به این پروژه اختصاص یافته ماهی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آن صرف پرداخت حقوق بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل این مجموعه شده است.

مدیر پروژه پیمانکاری طرح و ساخت شرکت سابیر گفت: برای تکمیل قطار شهری کرج به عنوان یکی از مظلوم‌ترین پروژه‌های استان، ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر به موقع تخصیص یابد می‌توانیم این پروژه را پس از سه سال به بهره برداری برسانیم. در خط دو قطار شهری کرج هر هزار متر یک ایستگاه در نظر گرفته شده که برای راه اندازی هر ایستگاه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید