گمرک یکی از چالش های اصلی لوازم خانگی

رونمایی از هوشمند سازی واقعی لوازم خانگی

    کد خبر :1029908

شرکت بلانتون در بهمن ماه سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرد. محصولات بلانتون حاصل تفکر و تلاش شبانه‌روزی متخصصین حرفه‌ای و کاربلد ایرانی است. این محصولات خلاقانه و متنوع با طراحی جذاب و متنساب با نیاز واقعی مصرف کننده تبدیل به یک برند خلاق، نواندیش و باثبات گشته‌است.

عباس ابهری ، قائم مقام گروه بلانتون در نشست خبری که روز چهارشنبه 26 مهر برگزارشد؛ درخصوص نحوه شروع به کار این شرکت گفت:شرکت بلانتون در بدو امر با تولید بدون کارخانه شروع کرد. تولید بدون کارخانه اصطلاحا در بازار به OEM معروف است که به معنای استفاده از ظرفیت خالی کارخانه‌های دیگر می باشد. در این موضوع با هوشمندی خاصی به موازات ساخت کارخانه و تجهیز خطوط و زمان مورد لزوم برای سپری شدن تا رسیدن به تولید محصول نهایی، با استفاده از ظرفیت خالی تولیدی شرکت های معتبر، منجر به عرضه کالای خود؛ در قالب محصولات متنوع به بازار می شود.

وی افزود:این موضوع نقطه قوت شرکت بود و ظرف کمتر از یک سال بخش قابل توجهی از محصولات با برند بلانتون وارد بازار شد و نتیجه آن نیز این بود که این برند به نوعی در ابتدای امر توانست ورود و انرژی خوبی در صنعت لوازم خانگی داشته باشد و بتواند خود را به فروشندگان و مصرف کنندگان معرفی نماید. به موازات نیز تجهیز فاز اول کارخانه صورت گرفت که کاملا پایان یافته و در حال توسعه در فاز 2 می باشیم.

ابهری ادامه داد:خوشبختانه یکی از شرکت‌هایی هستیم که کاملترین سبد محصولات از لوازم خانگی و برقی کوچک آشپزخانه و اصطلاحاً لوازم خانگی بزرگ شامل محصولات شوینده مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، یخچال، فریزر ، کولرگازی، تصفیه هوا، آبسرد کن، تصفیه آب و …  را برای عرضه در صنعت لوازم خانگی داریم. همچنین در حوزه لوازم صوتی و تصویری هم ورود کرده و تلویزیون‌های ما در حال تولید و عرضه به بازار هستند.

مدیر عامل شرکت همتا سرویس که متولی خدمات پس از فروش محصولات بلانتون در بازار نیز می باشد، افزود: در کنار مجموعه همتا صنعت ویرا که تبدیل به هلدینگ شد، ما مجموعه مبتکران صنعت که متولی تولید محصولات ماست را شکل دادیم تا کارخانه شخصیت حقوقی مستقل داشته باشد. شرکت همتا سرویس را هم در همان سال اول تاسیس کردیم که متولی ارائه خدمات پس از فروش برای کلیه محصولات تولیدی گروه است.

وی ادامه داد: دو مجموعه همتا لونز و همتا ترابر هم در حال شکل گیری است که شخصیت حقوقی آن در حال ثبت نهایی هستند. همتا لونز درواقع ماهیت لندتک خواهد داشت و برای عرضه محصولات به صورت اقساطی و همتا ترابر هم سیستم لجستیک و توزیع کالاهای شرکت در سراتاسر کشور را بر عهده خواهند داشت.

ابهری با بیان اینکه هدف‌گذاری بلانتون تا پایان سال جاری این است که به بیش از 2500 میلیارد تومان فروش دست یابد، گفت : امسال حدود 35 درصد رشد تعداد تولید خواهیم داشت و تا به امروز حدود 40 درصد هدف‌گذاری شرکت انجام شده و تقریبا روی برنامه تولید و برنامه فروش در حال حرکت هستیم؛ با وجود اینکه وضعیت بازار و مشکلات معیشتی در بازار کاملا محسوس بوده و شرایط عرضه کالاها بسیار دشوار است.

قائم مقام گروه همتا صنعت درمورد اینکه آیا بلانتون تحت لیسانس شرکت خاصی است ؛ افزود: شرکت تحت لیسانس جایی نیست و این برند کاملا ایرانی می باشد. به عبارتی محصول هیچ شرکتی را تولید نمی‌کند و مانند خیلی از شرکت‌های تولید کننده در ایران وابستگی به جایی ندارد. بخشی از قطعات و اجزا را در داخل کشور تولید کرده یا از سازندگان قطعات در کشور می‌گیریم و برخی دیگر از اجزا و قطعات که واقعا امکان تولید آنها در ایران وجود ندارد طبق بررسی بازار از خارج کشور وارد می کنیم.

وی گفت : در برخی محصولات مانند ماشین ظرفشویی میزان واردات بالاتر است و در لوازم خانگی کوچک میزان واردات بسیار کمتر است. در یخچال فریزر بدنه، ورق، اجزا و قطعات آن داخل تولید می‌شود و موتور و کمپرسور از خارج کشور وارد می‌شود.

ابهری در مورد استادنداردهای داخلی و خارجی محصولات شرکت گفت:درواقع هیچ محصولی را نمی‌توانیم تولید کنیم مگر اینکه استاندارد آن را از سازمان ملی استاندارد ایران گرفته باشیم و چون وارد بازار صادارات نشدیم روی استانداردهای اروپایی ورود نکردیم هر چند که بسیاری از محصولات و استانداردهای ایران با معیارهای کشورهای هدف صادراتی مطابقت داشته و بعضاً دارای کیفیت بالاتری نیز هستند. قطعا محصولی که در داخل کشور تحت استاندارد ایران تولید می‌شود عموما می‌تواند استانداردهای جهانی را پاس کند. ما خود را جایگزین برندهایی کردیم که از نظر کیفی با محصولاتی که از کشور رفتند می‌توانند رقابت کنند؛ بنابراین در موضوع کیفیت حرف زیادی برای گفتن داریم.

مدیرعامل شرکت همتا سرویس گفت: در شرکت بلانتون تا جایی که توانستیم با ارائه خدمات سریع و خاص توانستیم ذهنیت بد را بین مشتریانمان رفع کنیم و برای این منظور طرح تعویض 100 روزه برای بعضی از محصولات خاص را داشتیم ،اول اینکه اطمینان خاطر به مصرف کننده داخلی می‌دهد که با خیال راحت کالای بلانتون را خریداری کند و دوم اینکه اطمینان و اعتبارسنجی به مشتری‌ها داده می‌شود از بابت اینکه بدانند کالای باکیفیت خریداری می‌کنند.

وی درباره صادرات افزود:موضوع صادرات یک موضوع فرا شرکتی است. خیلی از شرکت‌های دیگر هم که در حوزه‌های دیگر شروع به صادرات کردند عملا با مشکلاتی در خارج از کشور مواجه شدند.

بحث اینکه بتوان در کشور ثالثی محصول خود را صادر کرد نیاز به برخی حمایت‌ها، رایزنی‌ها و مناسبات تجاری و بین‌المللی دارد که متاسفانه ما به دلیل شرایط تحریمی نمی‌توانیم به بخشی از اینها دسترسی پیدا کنیم. به طور قطع هیچ شرکتی برای بقا و تداوم نمی‌تواند چشم‌اندازی به صادرات نداشته باشد یعنی قطعا در برنامه ما بحث صادرات هم وجود دارد ولی صادرات پیش نیازهایی دارد که آن پیش‌نیازها در بخش حاکمیتی است و رفع مسائل بین‌المللی را دارد و دیگر پیش نیازها این است که باید شرکت به قدری پویا باشد که نیاز بازار صادراتی خود را فراهم کرده و سپس به سراغ آن بازار برود. قطعا در برنامه پنج سال آینده ما سرفصلی به عنوان صادرات وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: بلانتون به دنبال این است که حتما یک بازار صادراتی مناسب برای خود ایجاد کند. در هر صورت شرکت ها از یک حدی که بزرگتر شوند، بازار داخل کشور شاید نتواند جوابگوی نیازهای ایشان باشد و باور داریم که از نظر کیفیت می‌توانیم در بازار صادراتی حضور داشته باشیم ولی امروز از نظر استراتژی سازمانی زمان آن نیست. بازار هدف هم قطعا کشوری خواهد بود که بتوانیم در آن حضور فعال داشته باشیم.

ابهری با توجه به موضوع قیمت گفت: قیمت‌ها بدون شک باید اصلاح شود. حدود یک سال است که سازمان حمایت و حاکمیت از افزایش قیمت به ویژه در صنعت لوازم خانگی جلوگیری کرده است. از طرفی با نوسان قیمت ارز، مواد اولیه‌ و نهاده هایی که در این صنعت استفاده می‌شوند مانند ورق فولادی، مواد پتروشیمی، قطعات ریخته گری و …. قیمت های تمام شده افزایش پیدا کردند. از طرفی ما ظرف این چند سال حدود 35 تا 45 درصد مصوب قانونی افزایش دستمزد نیروی انسانی را هم داشته ایم. همچنین حامل‌های انرژی همیشه سال به سال در حال تغییر هستند و اینها تمام فاکتورهایی هستند که در قیمت تمام شده محصول اثر مستقیم دارند. زمانی که همه این فاکتورها را کنار هم می‌گذاریم، باعث می‌شود قیمت تمام شده محصول بالا برود. خوشبختانه بعد از کلی پیگیری در انجمن‌های مختلف، دولت و حاکمیت به این نتیجه رسید که مدارک و مستندات شرکت‌ها را از بابت تقاضای افزایش قیمت بررسی کند و امروز این مجوز را داده است که حداکثر تا سقف 30 درصد افزایش قیمت مجاز باشد. نکته‌ای که وجود دارد این است که این 30 درصد کف افزایش قیمت است. در سمت دیگر موضوعی که باید به آن توجه کرد بحث معیشت مردم و میزان تورم و توان اقتصادی خانوارها است که آیا می‌تواند این افزایش قیمت را تحمل کند یا خیر. در نظام بازار و نظام قیمت‌گذاری در کل دنیا قیمت کالا بر اساس عرضه و تقاضا تعریف و تعیین می‌شود و نه با دستور و نظارت بر بازار عرضه و تقاضا.

وی ادامه داد:هر زمان فاصله بین نرخ ارز آزاد و ارز نیمایی به عدد معقولی می‌رسد، میزان قاچاق هم کم می‌شود لذا پیشنهاد تک نرخی شدن ارز یکی از راهکارهای کنترل کالای قاچاق است. زمانی که مزیت رقابتی در بازار داخل برای کالای قاچاق کم یا حذف شود، خود به خود قاچاق از بین می‌رود.

امروز در این صنعت شاهدیم کالا و قطعات ایرانی که در حال تولید است، در قلب اروپا و دیگر کشورهای منطقه هم عرضه می‌شود. وی درمورد کیفیت محصول داخلی و محصولی که صادر می شود ؛افزود: برای خط تولید و برای شرکت هیچ فرقی نمی‌کند که کالا برای صادرات و یا برای عرضه در داخل کشور تولید می‌شود. چیزی که باعث می‌شود در ذهن مصرف کننده داخلی این ذهنیت شکل بگیرد، استانداردها و موضوعات سختگیرانه‌ای است که طرف خارجی درخواست می‌کند به عبارتی مصرف کننده خارجی کالای خود را سفارشی سازی می‌کند و بابت آن سفارشی سازی پول هم می‌دهد..

ابهری درباره اینکه کدام محصولات بلانتون ضمانت بازگشت 100 روزه دارندگفت: برخی کالاها در بخش تلوزیون، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و برخی مدل‌های یخچال فریزر بلانتون ضمانت بازگشت 100 روزه دارند. در سایت همتا سرویس و بلانتون نیزبه این کالاها به صراحت اشاره شده است.

قائم مقام گروه همتا ادامه داد: در موضوع مسئولیت های اجتماعی، بلانتون تا به امروز این افتخار را دارد که در حد توان خود از بعضی از خانواده‌های کم بضاعت دست گیری کند. همچنین در تامین جهیزیه زوج‌های جوانی که تمکن مالی لازم را ندارند به صورت رایگان و گاهی با شرایط بسیار ویژه این اتفاق برای آنها می‌افتد.

وی در بخش تامین منابع مالی ادامه داد که بزرگترین چالشی که در حال حاضر صنعت لوازم خانگی با آن مواجه است، بحث تامین مالی و زنجیره مالی در صنعت است. یکی از چالش‌های دیگری هم صنعتگر لوازم خانگی با آن همواره مواجه بوده، بحث گمرک و بخشنامه های متعدد در این حوزه است.

ابهری با اشاره به طرح های آتی شرکت گفت: فاز 2 کارخانه که در حال احداث بوده و مراحل اجرایی آن در حال آغاز است، جدیدترین خطوط تولید لوازم خانگی بزرگ را در آن مستقر خواهد شد. در لوازم خانگی کوچک از یک خط و نیمی که در حال حاضر داریم، تبدیل به 4 خط فعال خواهیم شد. توسعه انبارها وهمچنین در مکانیزم‌های فروش ، فروش لیزینگی در حال گسترش است. پلتفرم‌های جدید فروش را در زیرساخت‌های آی تی و شبکه‌ای ایجاد شده که در نوع خود در ایران نوین است. افزودن دستگاه تزریق بیشتر و مکانیزه شدن خطوط رنگ‌ در این فاز انجام میشود. امسال نیز در نمایشگاه لوازم خانگی رونمایی حداقل سه مدل محصول لوازم خانگی بزرگ و در لوازم خانگی کوچک و لوازم آشپزخانه، 5 مدل جدید به سبد محصولات ما اضافه می‌شود.

وی ادامه داد:در حوزه فناوری شرکت بلانتون ،اقدام خیلی خاصی را انجام داده است.در این زمینه خیلی از شرکت‌های دیگر موضوع اینترنت اشیاء را که به نوعی ایده اولیه آن توسط اینجانب در این صنعت طرح گردید استفاده کردند ولی واقعیت اینترنت اشیاء به معنای واقعی را امسال بلانتون در غرفه خود در نمایشگاه لوازم خانگی رونمایی می‌کند. هوشمند سازی واقعی لوازم خانگی از دیگر برنامه‌های بلانتون است که امسال عرضه و رونمایی خواهد شد. همچنین استفاده از هوش مصنوعی در نسل سوم را از دو سال آینده در محصولات خود خواهیم داشت.

ابهری در پایان ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه افزود:بلانتون در هر مدل توزیع کالا یعنی حوزه توزیع ریتیل ، حوزه توزیع فروش سازمانی، هم در فروشگاه‌ها حاضر بوده و هم در فضای مجازی و بستر پلتفرم‌های دیجیتال فعالیت دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید