تولید رانا 25 درصد کم شد؛ ایران خودرو در دو راهی ادامه تولید یا حذف
![تولید رانا 25 درصد کم شد؛ ایران خودرو در دو راهی ادامه تولید یا حذف رانا](https://baztab.ir/wp-content/uploads/2025/02/رانا-1-930x550.jpg)
بازتاب– روند تولید و عرضه خودروی رانا در ایران خودرو با کاهش چشمگیری همراه بوده است، بهگونهای که افزایش قیمت این خودرو نیز انگیزهای برای افزایش تولید در میان مدیران این شرکت ایجاد نکرده است.
بررسی صورتهای مالی تلفیقی ایران خودرو تا پایان آذر ۱۴۰۳ نشان میدهد که تیراژ تولید رانا نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افتی در حدود ۲۵ درصد مواجه شده است. با این حال، این خودروساز هیچ تلاشی برای جبران این کاهش تولید در سه ماهه پایانی سال جاری انجام نداده است. این کاهش تولید در شرایطی رخ داده که بازار خودرو در کشور همچنان با نوسانات قیمتی همراه بوده و تقاضا برای خودروهای اقتصادی نظیر رانا همچنان وجود دارد.
بررسی اقتصاد نیوز از آمارهای منتشرشده از سوی ایران خودرو نشان میدهد که تا پایان سه ماهه سوم سال جاری، این شرکت در مجموع حدود ۱۲ هزار و ۹۵۰ دستگاه انواع رانا را به تولید رسانده است. این رقم در مقایسه با تولید ۱۷ هزار و ۴۰۰ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته، نشاندهنده کاهش تولیدی در حدود چهار هزار و ۴۵۰ دستگاه است. این کاهش تولید میتواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله مشکلات تأمین قطعات، سیاستهای مدیریتی و تغییرات در بازار باشد. همچنین، کمبود مواد اولیه و موانع اقتصادی نیز ممکن است بر روند تولید این خودرو تأثیرگذار بوده باشند.
برنامهریزی ایران خودرو برای سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۳ نیز نشان میدهد که این شرکت قصد دارد تنها دو هزار و ۳۵۰ دستگاه دیگر از این خودرو را تولید کند. در نتیجه، کل تیراژ تولید رانا در سال جاری به حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه خواهد رسید که ۲۴ درصد کمتر از هدفگذاری اولیه این شرکت برای تولید ۲۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۳ است. این فاصله قابلتوجه از هدفگذاری اولیه، نشاندهنده عدم تحقق برنامههای تولیدی ایران خودرو در رابطه با این خودرو است.
کاهش تولید رانا تأثیر مستقیمی بر میزان فروش آن نیز داشته است. ایران خودرو تا پایان آذر ۱۴۰۳ مجموعاً بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه رانا به فروش رسانده که در مقایسه با فروش ۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۲۵ درصدی را نشان میدهد. این افت فروش ممکن است ناشی از کاهش تیراژ تولید، افزایش قیمت یا تغییر در الگوی تقاضای مشتریان باشد.
با این وجود، افزایش قیمت کارخانهای این خودرو قابل توجه بوده است. در سال ۱۴۰۲، میانگین قیمت هر دستگاه رانا حدود ۲۴۰ میلیون تومان بوده، اما این رقم تا پایان آذر ۱۴۰۳ به حدود ۳۳۰ میلیون تومان افزایش یافته که نشاندهنده رشد ۳۸ درصدی قیمت در کارخانه است. ایران خودرو پیشبینی کرده که در سه ماهه پایانی سال، قیمت هر دستگاه رانا را به حدود ۴۴۰ میلیون تومان برساند که در مقایسه با متوسط قیمت ۹ ماه نخست سال، افزایش ۳۳ درصدی را نشان میدهد. این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که بسیاری از مشتریان به دنبال خودروهای اقتصادی و مقرونبهصرفهتر هستند و افزایش قیمت میتواند بر میزان تقاضا تأثیر منفی بگذارد.
اگرچه ایران خودرو در دیماه ۱۴۰۳ تولید حدود هزار و ۶۵۰ دستگاه رانا را نهایی کرده و ۷۰ درصد از برآورد تولید سه ماهه خود را پوشش داده است، اما همچنان این احتمال وجود دارد که در ماههای بهمن و اسفند، روند تولید کاهش یابد تا مجموع تولید سه ماهه آخر سال مطابق با پیشبینی اولیه، یعنی حدود دو هزار و ۳۵۰ دستگاه باقی بماند. این وضعیت نشان میدهد که ایران خودرو در مدیریت تولید این مدل همچنان با تردید مواجه است.
این کاهش تولید در حالی رخ داده که رانا همچنان در فهرست خودروهای ارتقایافته ایران خودرو قرار دارد و این شرکت نشان داده که قصد دارد آن را در سبد محصولات خود حفظ کند. حضور این خودرو در برنامههای ارتقای کیفی شرکت بیانگر این است که ایران خودرو هنوز به آینده این محصول امیدوار است. با این حال، باید دید مدیریت جدید ایران خودرو چه تصمیمی برای آینده این خودرو خواهد گرفت. آیا رانا همچنان در خطوط تولید باقی خواهد ماند یا اینکه سرنوشت آن به موزه سپرده خواهد شد؟
در نهایت، مسئله مهم این است که ایران خودرو باید درباره راهبرد تولیدی و تجاری خود در رابطه با رانا تصمیمگیری مشخصی انجام دهد. اگر این شرکت قصد دارد تولید این خودرو را ادامه دهد، باید سرمایهگذاری بیشتری روی ارتقای کیفیت و بازاریابی آن انجام دهد. در غیر این صورت، خروج این خودرو از خطوط تولید و جایگزینی آن با مدلهای جدیدتر و بهروزتر گزینهای خواهد بود که ممکن است در آینده نزدیک مطرح شود. سیاستهای ایران خودرو در قبال رانا در ماههای آینده نشان خواهد داد که آیا این خودرو همچنان در بازار حضور خواهد داشت یا بهعنوان بخشی از تاریخ صنعت خودروی ایران به پایان راه خود خواهد رسید.