“دولت همراه” ایران و موانع پیش رو

    کد خبر :180999

به گفته وزیر ارتباطات، اگرچه نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، اما مخالفت‌های صنفی دستگاه‌های دولتی و نیز عدم‌ هماهنگی بین دستگاه‌ها موانع جدی فراگیر شدن این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

در حالی که دولت الکترونیکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشور است و در این سال‌ها نیز همواره به رشد و بهبود رتبه جهانی آن تاکید شده، پیشرفت دولت همراه و ارایه خدمات در بستر قابل دسترسی تلفن همراه نیز در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه‌ها و اقدامات وزارتخانه در این حوزه خبر می‌دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت – که مهمترین درخواست خود از دولت را اجرای طرح دولت الکترونیک اعلام کرده و گفته بود تمام زیرساخت‌های اجرای دولت الکترونیک فراهم است؛ اوایل مرداد سال جاری فاز اول پروژه دولت الکترونیک را افتتاح کرد تا به وعده خود در قبال اجرای زیرساخت‌های تحقق دولت الکترونیک عمل کرده باشد. بنابراین در راستای اجرای فاز اول این طرح دولت الکترونیکی، این طرح با ۱۴ خوشه در کشور شروع به فعالیت کرده و از روز (سوم

البته ظاهرا فعالیت‌های انجام‌شده در آن زمان برای راه‌اندازی دولت الکترونیکی بود اما به گفته واعظی، تصمیم گرفته شد با هماهنگی‌های فشرده و شبانه‌روزی، زیرساخت دولت همراه نیز هم‌زمان با دولت الکترونیک انجام و افتتاح شود، زیرا «به نفع مردم است که ارایه خدمات در بستر قابل دسترسی تلفن همراه در سراسر کشور نیز باشد.» واعظی همچنین ابراز امیدواری کرده بود با همگرایی ایجادشده در دستگاه‌های اجرایی و زیرساخت‌هایی که با سرمایه‌گذاری گسترده وزارت ارتباطات فراهم شده، فازهای بعدی دولت الکترونیکی و همراه با خدمات متنوع در دسترس مردم و تمام کسب‌وکارها قرار گیرد.

او با بیان اینکه با ایجاد زیرساخت‌هایی که در دولت یازدهم انجام گرفته بعد از چند ماه خدمات کامل‌تر و پیشرفته‌تری در بستر دولت الکترونیک و همراه ارایه می‌شود، تصریح کرده بود: افتتاح دولت الکترونیک آخر خط نیست بلکه شروعی برای تکمیل یک کار بزرگ و بازآفرین دولت است.

نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه در دستور کار

اما در آخرین اطلاعات درباره دولت همراه، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا در خصوص برنامه‌های صورت‌گرفته در راستای منشور حقوق شهروندی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از توسعه سرویس‌های بومی و توجه به توسعه سواد رسانه را از اقدامات موثر در این حوزه دانسته و گفت: نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه از برنامه‌هایی است که در آینده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و گروهی از حقوقدانان و صاحب‌نظران مامور شده‌اند اقدامات لازم این کسب‌وکارها را فراهم کنند.

جهرمی با اشاره به تلاش‌های زیادی که برای پیاده‌سازی «دولت همراه» و «دولت الکترونیک» در حال انجام است، اظهار کرد: مانع جدی برای فراگیر شدن آن، فرآیندهای اداری موجود است که قطعا باید دستخوش تغییرات قرار گیرند چراکه برخی از فرآیندهای فعلی اداری ما قابلیت تبدیل به فرآیندهای الکترونیکی را ندارند و با اعمال مخالفت‌های صنفی دستگاه‌های دولتی و نیز عدم‌ هماهنگی بین دستگاه‌ها به ویژه قوای مجریه و قضاییه، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نخواهند داشت.

به نظر می‌رسد شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی و دولت همراه از پروژه‌هایی هستند که افتتاح آنها سرآغاز فعالیت‌های لازم در این زمینه است. بنابراین اینکه دولت الکترونیکی و همراه از مرداد ماه آغاز به کار کرده‌اند، بدین معنا نیست که فعالیت در آنها به اتمام رسیده است؛ اینک لازم است خدمات متنوع در بستر این امکانات قرار گیرد تا آنچه از ابتدا درخصوص کاهش مراجعات و صرفه‌جویی در زمان و سهولت در بروکراسی اداری مدنظر بوده محقق شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید