در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده است؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد پذیرش قرار گرفته است

کانال رهبر معظم انقلاب لحظاتی پیش نقل قولی از ایشان در مورد بحث نقش مردم در حکومت منتشر کرد.
در متن کانال رهبری آمده است:
رهبر انقلاب: در مورد امیرالمؤمنین علیهالسلام آیا ولایت ناشی از نصب الهی است یا منوط به رأی مردم است؟
به عبارتی دیگر آیا پذیرش و رأی مردم در مشروعیت و حقانیت حاکم اسلامی دخالت دارد؟
در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده است؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد پذیرش قرار گرفته است.
لذا شما میبینید که امیرالمؤمنین (علیهالصّلاهوالسّلام) با اینکه خود را از لحاظ واقع منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آن وقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم میکشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند؛ یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامدارىِ زمامدار است.
اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانهنشین خواهد شد و مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است. ۱۳۶۶/۳/۲۲
درباره امام معصوم علیه السلام مشروعیت ومقبولیت حقیقی برای زمام داری وامامت امام ازسوی خداست،ووقتی خداوند به کسی مشروعیت امامت عطا میکند درواقع نشانده مقبولیت وی نزد خداست.
اما در عرصه جامعه ممکن است کسی علی رغم داشتن مشروعیت الهی برای امامت ورهبری جامعه،به علت دشمنی عده ای ودرجهالت نگه داشتن مردم توسط این عده ،مقبولیت عمومی نداشته باشد واین طور نیست که این عدم مقبولیت عمومی (مثل ماجرای خانه نشینی امیرالمومنین سلام الله علیه)بایک انتخاب ازاد بین مردم رغم خورد باشد بلکه همواره این عدم مقبولیت امامت ورهبری امامان معصوم علیهم السلام یک امرتحمیلی ودیکتاتور مأبانه از سوی دشمنان اهلبیت علیهم السلام بوده است