درآمد و هزینه سالانه خانوارهای ایرانی چقدر است؟
![درآمد و هزینه سالانه خانوارهای ایرانی چقدر است؟](https://baztab.ir/wp-content/uploads/2017/08/115-4.jpg)
بررسی درآمد ناخالص خانوارها حاکی از آن است که هر خانوار ایرانی در سال گذشته به طور متوسط درآمدی در حدود ۳۹ میلیون تومان داشته است.
به گزارش ایسنا، بانک مرکزی گزارشی از نتیجه آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری کشور در سال ۱۳۹۵ و با نمونه گیری از ۱۷ هزار و ۶۰۰ خانوار منتشر کرد که نشان می دهد در این سال متوسط تعداد افراد خانوار ایرانی ۳.۳۳ نفر بوده که نسبت به سال قبل از آن کاهش دارد. همچنین از کل تعداد خانوارها، خانوارهای چهار نفره با ۲۹.۴ درصد بیشترین و خانوارهای ۱۰ نفر و بیشتر با ۰.۱ درصد کمترین سهم را دارا هستند.
اما بررسی درآمد ناخالص خانوارها حاکی از آن است که هر خانوار ایرانی در سال گذشته به طور متوسط درآمدی حدود ۳۹ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان داشته که این رقم نسبت به مجموع درآمد سالانه در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۱.۳ درصد افزایش دارد. این در حالی است که ۶۹.۳ درصد از کل درآمد ناخالص را درآمد پولی ناخالص و ۳۰.۷ درصد را درآمد غیرپولی که شامل ارزش اجاری خانه شخصی میشود تشکیل داده است.
همچنین بررسی هزینههای ناخالص خانوارهای ایرانی از این حکایت دارد که متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار حدود ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال است که این رقم برای هر ماه تا حدود سه میلیون و ۲۷۵ هزار تومان برآورد میشود.
در مجموع منظور از درآمد ناخالص، میزان درآمد قبل از کسر مبالغ مالیات و حق بازنشستگی و همچنین درآمد حاصل از فروش کالاهای دست دوم است. این موضوع نیز مورد توجه است که در برآورد درآمد ناخالص خانوارها در جریان آمارگیری ممکن است که خانوارها این مبلغ را درباره اعلام این مبلغ کمگویی نیز کرده باشد.
این مجموع ۳۹ میلیون تومان سالانه شامل ارزش اجاره خانه شخصی نیز است و نسبت به سال ۱۳۹۴ تا ۱۱.۴ درصد رشد دارد. هزینه ناخالص خانوار درواقع بدون احتساب مبالغ پرداختی آنها بابت مالیات و حق بازنشستگی مورد محاسبه قرار گرفته است.
بررسی جزییات هزینههای خانوارهای ایرانی نشان میدهد ۳۵.۳ درصد به” مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها”، ۲۲.۹ درصد به “خوراکیها و آشامیدنی”، ۱۰.۶ درصد به “حمل و نقل”، ۸.۴ درصد به “کالاها و خدمات متفرقه”، ۵.۹ درصد به “بهداشت و درمان”، ۴.۳ درصد به “پوشاک و کفش”، ۴ درصد به “لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه”، ۲.۱ درصد به هر یک از دو گروه “ارتباطات” و “رستوران و هتلداری”، ۱.۹ درصد به هر یک از دو گروه “تفریح و امور فرهنگی” و همچنین” تحصیل” و ۰.۳ درصد به دخانیات اختصاص داشته است.