دایملر و مرسدس بنز روی تولید خودرو الکتریکی تمرکز خواهند کرد
دایملر و مرسدس بنز قصد دارند با هدف انطباق با قوانین زیستمحیطی اتحادیهی اروپا، توسعهی پیشرانههای احتراقداخلی را متوقف کنند و روی خودروهای برقی متمرکز شوند.
دایملر بهتازگی اعلام کرد توسعهی آیندهی پیشرانههای بنزینی را متوقف کرده است و ازاینپس تنها روی خودروهای برقی متمرکز خواهد شد. چنین تصمیمی بدان معنا است که مرسدس بنز نیز از همین رویکرد استفاده میکند. دایملر هماکنون جدیدترین نسل پیشرانههای احتراقداخلی را در مدلهای مختلف مانند ۶ سیلندر خطی جدید برای مرسدس بنز کلاس E و S و خودروهای شاسیبلند به بازار عرضه میکند. گفته میشود این نسل همچنین میتواند آخرین سری از مدلهای پیشرانه احتراقداخلی باشد.
طبق مطالب منتشرشده در نشریهی آلمانی Auto Motor und Sport، این اخبار بهنقل از مارکوس شفر، مدیر واحد توسعهی دایملر، بهدست آمده است. بهگفتهی شفر، دایملر هیچ برنامهای برای توسعه موتورهای بنزینی در آینده ندارد. همچنین، او خاطرنشان کرد این چشمانداز میتواند تغییر کند؛ بااینحال، اکنون تمرکز دایملر روی موتورهای برقی است و پیشرانههای بنزینی و دیزلی در اولویت بعدی قرار دارند. دایملر بههمراه مرسدس بنز تلاش زیادی برای ساخت خودرو الکتریکی کردهاند. دایملر با وجود داشتن طیف وسیعی از خودروهای تجاری، خودروهای برقی زیادی شامل وانت و کامیونهای سبکوسنگین و اتوبوس به مشتریان ارائه میدهد.
در همین حال، مرسدس بنز بهآرامی در حال تبدیل خطتولیدش بهسمت خودروهای برقی است. عرضهی محصولات برقی این شرکت با شاسیبلند برقی EQC شروع میشود و با سایر خودروهای الکتریکی مانند EQB و EQS ادامه خواهد یافت. علاوهبراین، برند اسمارت (Smart) نیز وجود دارد که بهزودی به جیلی چین واگذار میشود.
بهگفتهی اُلا كالنیوس، مدیرعامل دایملر، دستیابی به اهداف اتحادیهی اروپا برای کاهش انتشار دیاکسیدکربن تا سال ۲۰۲۱، حداقل در شرایط کنونی مسئلهای مهم بهشمار میرود. هماکنون دایملر بهطور کامل روی برقیسازی خودروهای خود تمرکز کرده است و قصد دارد روی فناوری باتری و سیستم انتقال قدرت کار کند.
پس از رونمایی خودرو برقی مرسدس بنز EQC در سال گذشته، هماکنون چند مدل برقی جدید در صف رونمایی وجود دارند؛ مانند EQA و ویژن EQS که پیشنمایشی از نسخهی برقی مرسدس بنز کلاس S است. بااینحال، شفر میگوید توسعهی فناوریهای جدید برای پیشرانههای احتراقداخلی در آینده از دستورکار خارج نمیشود.
سال گذشته اتحادیهی اروپا دربارهی اهداف کلان برای کاهش انتشار دیاکسیدکربن تا سال ۲۰۲۰ تصمیمگیری کرد و تمام خودروسازان ملزم شدند متوسط میزان انتشار گاز دیاکسیدکربن را برای هر خودرو به ۹۵ گرمبرکیلومتر برسانند. تحلیلگران پیشبینی کردهاند برخی خودروسازان درزمینهی انطباق با قوانین تولید گازهای گلخانهای، با مشکلات عمدهای روبهرو هستند.
با توجه به سابقهی دایملر در این زمینه، اُلا كالنیوس چنین استدلال میکند:مقررات سال ۲۰۲۱ مسئلهی مهمی خواهد بود؛ بااینحال، نمیتوانیم به مشتریان تحمیل کنیم چه خودرویی بخرند. روند افزایش فروش شاسیبلند در ۲۵ سال گذشته تغییر نکرده است و دستیابی به اهداف اتحادیهی اروپا برای کاهش انتشار دیاکسیدکربن ازجمله مشکلات مهم دایملر بهشمار میرود؛ زیرا مدلهای شاسیبلند آلودگی بیشتری دارند.