خودرو فول سایز کرهای در ایران
حدود دو سال از زمانی که واردات خودرو به کشورمان ممنوع شد میگذرد. در این مدت خودروسازان بینالمللی روز به روز بر تنوع و کیفیت محصولات خود افزودند، تولید برخی خودروهایشان را متوقف کردند یا اتومبیلهای جدیدی را به سبد محصولات خود افزودند. طبیعی است در چنین شرایطی سهم مشتریان ایرانی از بازار خودرو جهان تنها آه و حسرت بوده است.
در همین دوران یکی از خودروسازان بزرگ آسیایی یعن هیوندای تصمیم مهمی گرفت. این شرکت تولید مدل هفت نفره هیوندای سانتافه را متوقف کرده و این خودرو را محصولی جدیدتر، بزرگتر و با ابهتتر جایگزین نمود. نام این محصول هیوندای پالیسید Palisade است که تولید آن از سال 2018 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.
هیوندای پالیسید در نگاه اول بیننده را به یاد شاسیبلندهای سایز بزرگ آمریکایی میاندازد و الگوبرداری هیوندای از خودروسازان آمریکایی که سابقهای طولانی در ساخت شاسیبلندهای فولسایز لوکس دارند، کاملاً مشخص است. دیگر شرکت همکار هیوندای یعنی کیا موتورز نیز نسخه مشابهی به نام کیا تلوراید را در سبد محصولات خود ارائه کرده و این دو خودرو در یک سطح بالاتر از هیوندای سانتافه و کیا سورنتو قرار میگیرند.
در چنین شرایطی تنها راه ورود خودروهای جدید به بازار کشورمان، حضور آنها در ناوگان سفارت کشورهای خارجی است. هیوندای پالیسید یاد شده نیز در ناوگان یکی از همین سفارتها فعالیت دارد که خوشبختانه تیم خودروبانک موفق شد به این خودرو دسترسی پیدا کند. آنچه در ادامه میخوانید، بررسی همه جانبه شاسیبلند لوکس و هفت نفره کرهای یعنی هیوندای پالیسید است. در ادامه با ما همراه باشید.
طراحی خارجی
هیوندای پالیسید یک شاسیبلند سایز بزرگ است و این گونه خودروها سعی دارند ابهت و وقار را در ظاهر خود به نمایش بگذارند. هیوندای نیز سعی کرده تا با استفاده از یک جلوپنجره آبشاری بزرگ به همراه یک سپر نسبتاً عظیم، این حس را به بیننده القاء کند. چهره هیوندای پالیسید براساس زبان طراحی جدید هیوندای خلق شده، از این رو در نمای جلو جایگاه چراغهای اصلی به قسمت فوقانی منتقل شده و کوچکتر شدهاند، علاوه برآن وظیفه این چراغها نیز تغییر کرده و اکنون تنها نوار LED های روشنایی در روز هستند.
آنچه معمولاً به عنوان مهشکن میشناسیم، حال به چراغهای اصلی خودرو تبدیل شده که هیوندای آنها را چشمهای کروکودیل مینامد. این لامپهای مربعی شکل وظیفه نورپردازی مسیر روبرو را بر عهده دارند و در ترکیب با سایر اجزای قسمت جلو، جذاب و گیرا به نظر میرسند.
در قسمت جانبی هیوندای پالیسید طراحان از خطوط مختلفی استفاده کردهاند که حاصل آن ایجاد حجمهای مختلف روی بدنه خودرو بوده است. این حجمهای فانتزی حسی از حرکت و سرعت را بیننده منتقل میکنند، و البته وقاری که یک شاسیبلند بزرگ باید با خود داشته باشد.
نکته جالب در خصوص طراحی جانبی هیوندای پالیسید، قسمت عقبی آن است که مربوط به فضای بار و نشیمنگاه سرنشینان ششم و هفتم میشود. طراحی این قسمت به گونهای است که گویا هیوندای تصمیم داشته تا یک پیکاپ بسازد اما در ادامه نظر مدیران تغییر کرده و با افزودن یک کابین، خودرو را به شاسی بلند تبدیل کردهاند.
نمای عقب هیوندای پالیسید بیشک ما را به یاد محصولات آمریکایی به خصوص تولیدات فورد و لینکلن خواهند انداخت. استفاده از شیشه یکپارچه این قسمت را بسیار لوکس و جذاب نشان میدهد و علاوه برآن به روشنایی کابین نیز کمک خواهد کرد.
درب صندوق نیز در قسمت پلاک اندکی فرورفتگی دارد و بالای آن عبارت پالیسید نقش بسته است، طرحی که بیشباهت به نمونههای مشابه آمریکایی نیست. چراغهای عمودی کوچک، مهشکنها و خروجی اگزوز دوبل که البته در سمت راست سپر قرار دارد، دیگر اجزای قسمت عقب را تشکیل میدهند.
طراحی داخلی
با ورود به کابین هیوندای پالیسید، خود را در داشبوردی بزرگ و البته خوشفرم خواهید یافت. طرح کلی کابین منظم است و به سبکی مشابه با محصولات اخیر هیوندای، نظیر هیوندای سوناتا یا هیوندای آزرا ساخته و پرداخته شده است.
در قسمت میانی این داشبورد عظیم، ادوات کنترلی بسیاری را خواهید یافت که شامل دکمههای کنترلی سیستم تهویه و نشانگر وضعیت دنده میشوند. در هیوندای پالیسید به جای دسته دندههای سنتی، وضعیت گیربکس با فشردن دکمهها تغییر مییابد. یک نمایشگر 10.3 اینچی نیز وظیفه نمایش اطلاعات مربوط به سیستم سرگرمی یا رهیاب را بر عهده دارد. کنسول میانی خودرو نیز بسیار جادار است و فضای مناسبی را برای قرار دادن اشیا در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
سرتاسر کابین هیوندای پالیسید از مواد باکیفیتی همچون چوب، چرم و پلاستیک نرم ساخته شده و صندلیها نیز مجهز به روکش چرم ناپا هستند. این سطح از کیفیت ساخت پالیسید را در حد رقبای آمریکایی خود ارتقا میدهد و با توجه به قیمت این خودرو، هیوندای پالیسید را به رقیب ارزانقیمت شاسیبلندهای لوکس بازار تبدیل میکند.
هیوندای پالیسید در سه تیپ SE، SEL و Limited به تولید میرسد که دو تیپ اول ظرفیت هشت سرنشین و تیپ سوم ظرفیت جایگیری هفت سرنشین را دارند. امکانات این خودرو نیز بسته به تریم انتخاب شده متفاوت است اما به طور استاندارد تجهیزاتی همچون صفحه نمایش هشت اینچی مجهز به اپل کارپلی و اندروید اتو در این خودرو دیده میشوند که البته این نمایشگر با نسخه بزرگتر 10.3 اینچی قابل جایگزینی است. همچنین پکیج لیمیتد هیوندای پالیسید به سیستم بلولینک مجهز است که ویژگیهایی نظیر استارت از راه دور، باز و بسته شدن درها از راه دور و آمازون الکسا را در خود جای داده است.
ترمز خودکار اضطراری، سنسورهای پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، کروز کنترل هوشمند، هشدار برخورد از عقب و شش ایربگ نیز از جمله تجهیزات ایمنی هیوندای پالیسید هستند. این خودرو توسط موسسه IIHS آمریکا مورد آزمون ایمنی قرار گرفته که حاصل آن کسب نمرات خوب ایمنی و رتبه Top Safety Pack برای پالیسید بوده است.
پیشرانه
هیوندای پالیسید در بازار جهانی با پیشرانههای مختلفی به بازار عرضه میشود. موتورهای 3.6 و 3.8 لیتری لامبادا، موتور 2.2 لیتری آرلاین و یا موتور آی 4 دیزلی بخشی از این پیشرانهها هستند. مدل موجود در ایران که توسط خودروبانک مورد تست و بررسی قرار گرفته، مجهز به پیشرانه شش سیلندر بنزینی GDi است که 3.8 لیتر حجم دارد.
این پیشرانه میتواند حداکثر 295 اسببخار قدرت در 6000 دور بر دقیقه و 355 نیوتنمتر گشتاور در 5200 دوربردقیقه آزاد نماید. سیستم انتقال قدرت نیز به صورت تمام چرخ محرک یا AWD بوده که توزیع قدرت بین دیفرانسیل جلو و عقب را به صورت خودکار کنترل میکند. حداکثر سرعت هیوندای پالیسید حدود 210 کیلومتربرساعت برآورد میشود و شتاب این خودرو نیز بسته به شرایط، رقمی بین هشت الی نه ثانیه خواهد بود.
گیربکس این خودرو نیز هشت سرعته اتوماتیک بوده که بین تمامی نسخهها مشترک است. مصرف سوخت هیوندای پالیسید با این پیشرانه و گیربکس در سیکل ترکیبی 10.4 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد میشود و میزان تولید دیاکسید کربن پیشرانه پالیسید نیز 249 گرم در هر کیلومتر خواهد بود. هیوندای پالیسید استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 را نیز کسب کرده است.
تجربه رانندگی
با قرار گرفتن پشت فرمان هیوندای پالیسید، خود را در فضایی متفاوت از هر خودرو کرهای، ژاپنی یا حتی اروپایی موجود در بازار خواهید یافت. به جرات باید گفت تنها افرادی که سابقه رانندگی با شاسیبلندهای کلاسیک آمریکایی موجود در کشورمان را دارند قادر به برقراری ارتباط زودهنگام با پالیسید هستند.
البته پس از مدتی به نحوه جایگیری در هیوندای پالیسید عادت خواهید کرد. با توجه به ابعاد و اندازه خودرو، دید راننده نسبت به تمامی جوانب کامل نیست و این وظیفه برعهده سنسورها و دوربینهای مختلف قرار دارد تا راننده را از وضعیت قسمتهای جانبی و پشتی هیوندای پالیسید آگاه سازند. البته دید راننده نسبت به جلو نسبتاً خوب است و تسلط خوبی بر ابعاد خودرو خواهید داشت.
نسخهای که در اختیار ما قرار داشت، مجهز به سیستم چهارچرخ محرک بود. این نسخه نسبت به سایر کراساوورها و شاسیبلندهای تک دیفرانسیل، چسبندگی بهتری دارد و از این رو میتوانید بدون توجه به ابعاد و اندازه هیوندای پالیسید، به پیچ و خمهای مسیر حملهور شوید. سیستمهای کنترل پایداری نیز به خوبی از پس انجام وظایف خود بر میآیند و خودرو کاملاً تحت اختیار شما قرار دارد.
فرمانپذیری هیوندای پالیسید نیز قابل قبول بوده و راننده از آنچه در محور جلو رخ میدهد، بازخورد دقیقی خواهد داشت. بنابر گزارش رسانههای خودرویی در ایالات متحده، هندلینگ هیوندای پالیسید بهتر از برادر همسان خود یعنی کیا تلوراید ارزیابی میشود.
برخلاف نسخههای اخیر وارداتی از هیوندای سانتافه که به واسطه قوانین واردات به پیشرانه 2.4 لیتری مجهز بودند و شتاب و کشش قابل قبولی را ارائه نمیدادند، هیوندای پالیسید به پشتوانه پیشرانه شش سیلندر و قدرتمند خود قادر است تا جادههای کوهستانی کشورمان را به راحتی پشت سر بگذارد. تعویض دندهها نیز بسیار هوشمدانه صورت میگیرد و اگر حالت رانندگی را تغییر دهید، متوجه تغییر عملکرد گیربکس خواهید شد. سه حالت رانندگی نرمال، اسپرت و برفی برای هیوندای پالیسید در نظر گرفته شده که واکنش فرمان، گیربکس و پیشرانه در هر کدام از این حالات نسبت به دیگری متفاوت خواهد بود.
رینگهای هیوندای پالیسید بیست اینچی هستند و نسبت به سایر خودروهای وارداتی موجود در بازار، بزرگ به نظر میرسند. طبیعی است که استفاده از این رینگها مشکلی برای رانندگی در جادههای ایالات متحده یا کانادا ایجاد نخواهد کرد اما در کشورمان وضعیت به گونهای دیگر است و شاهد کوبشهای گاه و بیگاه سیستم تعلیق خواهید بود. هنگامی که هیوندای پالیسید را در حالت رانندگی اسپرت قرار دهید، این کوبشها بیشتر نیز حس خواهد شد.
بد نیست اندکی هم از حس و حال کابین هیوندای پالیسید بگوییم. یکی از نقاط قوت این خودرو به بیان بسیاری از مجلات خودرویی، کابین نسبتاً لوکس این خودرو است که آرامشی مثال زدنی را برای سرنشین فراهم میسازد. تمامی ادوات به کار رفته نیز کیفیت ساخت بالایی دارند و شما با لمس آنها به خوبی حس میکنید که با خودرویی فراتر از هیوندای سانتافه روبرو هستید. فضای زیاد کابین نیز هیچ جای شکایت و گلهای باقی نمیگذارد.
قسمت بار هیوندای پالیسید نیز فضای کافی برای قرار دادن اجسام را در اختیار شما قرار میدهد و صندلیهای ردیف سوم نیز برای جایگیری افراد ریزنقش و کودکان کاملا مناسب هستند. علاوه برآن میتوانید این صندلیها را جمع کنید تا فضای بار بیشتری در اختیار شما قرار بگیرد. سواری خودرو نیز در اکثر اوقات نرم و راحت است، مگر آنکه خودتان هیوندای پالیسید را به دردسر بیندازید. در کل تجربه رانندگی با پالیسید را میتوان رضایتبخش و قابل قبول توصیف کرد.
نتیجهگیری
نسخههای مختلف هیوندای پالیسید در بازار جهانی با قیمتی بین 31 هزار الی 46 هزار دلار به فروش میرسند که اگر این ارقام را به تومان تبدیل کنیم، با ارقامی بین 645 الی 957 میلیون تومان مواجه خواهیم شد. البته این قیمت مخصوص بازار ایالات متحده است و امکان دارد این ارقام بسته به وضعیت هر کشور و قوانین آن، اندکی کمتر یا بیشتر باشند.
طبیعی است که هیوندای پالیسید حتی در صورت واردات نیز با چنین قیمتی به فروش نمیرسید و در بهترین حالت دوبرابر این ارقام یعنی حدود دو میلیارد تومان قیمت داشت. چنین قیمتی هیوندای پالیسید را به رقیب مستقیم و تازه نفس تویوتا لندکروزر و لکسوس LX570 تبدیل میکرد، البته رویاپردازی ما پیش از شروع به پایان میرسد، چرا که به جز پیشرانه دیزلی، سایر موتورهای قابل انتخاب برای هیوندای پالیسید بیش از 2.5 لیتر حجم دارند و بنابراین واردات این خودرو به کشورمان امکانپذیر نبود.
در این شرایط تنها شانس مشتریان ایرانی برای بهرهمندی از خودرویی همچون هیوندای پالیسید، واردات و به کار گیری آن توسط سفارتخانهها است تا پس از مدتی این خودروها پلاک ملی دریافت کرده و با شرایطی به فروش گذاشته شوند (در صورت تغییر نکردن این قانون). این اتفاق پیش از این در خصوص نسخههای شش سیلندر هیوندای سانتافه و خودروهای دیگری رخ داده و انتظار میرود در آیندهای نه چندان دور، شاهد رخنمایی هیوندای پالیسید با پلاک ملی در خیابانهای کشورمان باشیم. طبیعی است که در آن زمان این خودرو به دلیل خاص بودن با قیمتی گزاف به فروش خواهد رسید و هر خریداری توان پرداخت بهای آن را نخواهد داشت.
منبع: خودروبانک