خط تراموا به زودی در تهران
شهردار تهران گفت :بناست به جای خط نخست بی آر تی، خط تراموا از ترمینال شرق تا میدان آزادی برای جابهجایی مسافران کشیده شود و ظرف زمانی تکمیل این خط نیز از آغاز پروژه یکسال و هشت ماه است. همچنین در رابطه با گسترش ال ار تی از ترمینال شرق به اتوبان همت و پس از آن وردآورد اخیرا اقدامات تحقیقاتی را آغاز کردهایم.
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران ظهر امروز -سه شنبه دوم خرداد ۱۴۰۲- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در هتل المپیک برگزار شد.در این کنفرانس شهردار پایتخت در رابطه با وضعیت فعلی حملونقل ریلی تهران گفت: اکنون خطوط مترو تهران ۱۵۱ ایستگاه و ۲۶۷ کیلومتر طول دارد. مهمترین چالش پیش روی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو کمبود منابع مالی است. مطابق برآوردهای انجام شده احداث ۴ خط جدید مترو به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان و تکمیل ۷ خط باقی مانده به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. معتقدم با مولدسازی و ایجاد مشارکت با دستگاههای دیگر این اعتبار را میتوان تامین کرد.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کنار حفر تونل برای توسعه مترو، با هدف جمعآوری آبهای سطحی ۵۳۰ کیلومتر تونل اصلی و ۱۲۰ کیلومتر تونل فرعی در تهران حفر شدهاست که عمق آن قابل مقایسه با مترو نیست. همچنین بناست تا سال ۱۴۱۰ نیز با بهرهمندی از شیوههای نوین ۱۷۰ کیلومتر دیگر به میزان تونلها افزوده شود.
وی ادامه داد:۶ تونل شهری به طول ۲۲.۵ کیلومتر در تهران داریم و مطابق برنامهریزیهای صورت گرفته در آینده نیز دو تونل دیگر در تهران به بهرهبرداری میرسد. نخست تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر به عنوان بزرگترین تونل شهری غرب آسیا که انتهای اتوبان شهید صیاد شیرازی را به بزرگراه آزادگان وصل میکند و در نوع خود بی نظیر است. دوم تونل آزادراه شهید شوشتری؛ این آزاد راه به طول ۱۶.۵ کیلومتر در شرق تهران در حال احداث است با راه اندازی آن ۵.۵ درصد از حجم بار ترافیکی شرق تهران کاهش پیدا خواهد کرد. فاز نخست پروژه شهید شوشتری به طول ۹.۵ کیلومتر پایان امسال افتتاح خواهد شد و فاز دوم آن که شامل تونل متصل کننده بزرگراه شهید یاسینی به بزرگراه شهید نجفی رستگار است، سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
زاکانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: هدفگذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است تا سال ۱۴۱۰، ۷۰ درصد رفتوآمدهای درون شهری به وسیله ناوگان حملونقل عمومی صورت پذیرد. برای گسترش این ناوگان از اقتضائات شهری تهران و تجربیات گذشته بهره میبریم؛ به عنوان مثال پیش از این تونلهای مترو با تی.بی.ام با قطر دهانه ۹ متر به بهره برداری میرسید اما در آینده بناست قطر دهانه تی.بی.ام تونل خطوط ۸،۹ و ۱۱ متناسب با اقتضائات شهری به عدد ۱۵.۷ متر برسد.
شهردار تهران امروز در کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن در دانشگاه علم و صنعت هم شرکت کرد .در این کنفرانس زاکانی گفت: بالاترین مشکلات شهر تهران ترافیک، آلودگی هوا و بدمسکنی و بی مسکنی است. ریشهی بخش عمدهای از این مشکلات به حمل و نقل و زیرساختهای محدود آن در تهران برمیگردد. به نحوی که اکنون تنها ۳۴ درصد از رفتوآمدهای درون شهری با وسایل حملونقل عمومی انجام میشود.
زاکانی افزود: برای بهبود وضعیت حملونقل عمومی هدفگذاری شده بود تا سال ۱۴۲۰، خطوط ۱۱ گانه مترو شهر تهران با ۳۲۷ ایستگاه و ۴۵۳ کیلومتر طول افتتاح شود، اما با این وجود در تلاشیم برای حل مشکلات مردم زودتر و تا سال ۱۴۰۸ به این افق برسیم. عملیات ساخت خط ده مترو امسال و خط ۸ و ۱۱ نیز در سال آینده آغاز میشود. همچنین امیدواریم با تکمیل فرآیندهای لازم عملیات احداث خط ۹ نیز در سال جاری شروع شود.
شهردار تهران تاکید کرد: در کنار این هدفگذاری، فرآیند تکمیل ۷ خط نخست مترو تهران نیز پیگیری میشود که در نتیجه آن مطلوبیت استفاده از مترو تهران ۶۰ درصد افزایش پیدا میکند.
زاکانی ادامه داد: روزانه تهران پذیرای ۴ میلیون نفر مسافر است، بخش عمدهای از این مسافران باید به وسیلهی خطوط ریلی جابهجا شوند، به همین جهت دنبال اتصال شهرهای پیرامونی به تهران با راه آهن هستیم، به عنوان مثال تا شهریور امسال با افتتاح ایستگاه پرند این شهر به تهران از طریق ریل متصل خواهد شد. یا در مثالی دیگر مطابق مصوبه هیات دولت قرار است شهر ورامین در آیندهای نزدیک به جای راهآهن از طریق مترو به تهران متصل شود.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سایر الگوهای حملونقل ریلی نیز در تهران به کار گرفته خواهد شد به عنوان مثال بناست به جای خط نخست بی آر تی، خط تراموا از ترمینال شرق تا میدان آزادی برای جابهجایی مسافران کشیده شود و ظرف زمانی تکمیل این خط نیز از آغاز پروژه یکسال و هشت ماه است. همچنین در رابطه با گسترش ال ار تی از ترمینال شرق به اتوبان همت و پس از آن وردآورد اخیرا اقدامات تحقیقاتی را آغاز کردهایم.
زاکانی تاکید کرد: خوشبختانه فناوری سیگنالینگ نیز در کشور ما بومی شدهاست و ما هم به جز خطوط ۱ و ۲ مترو از این فناوری به صورت بومی استفاده میکنیم. تمامی این موارد نشان میدهد افق بهرهمندی از صنعت ریلی در کشور ما روشن است و در شهرداری تهران نیز ما به دنبال افزایش قدرالسهم حوزه ریلی در حملونقلهای شهری هستیم. البته پیش از این با هوشمند سازی تهران باید نیاز مردم به رفتوآمد در درون شهر برای دریافت و ارایه خدمات کاهش یابد.