خطر بازماندگی از تحصیل در کمین دانشآموزان دو زبانه
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دانش آموزان ۲ زبانه شناسایی نشوند و آموزش نبینند بعد از چند سال مدرسه را رها میکنند.
رضوان حکیم زاده با اشاره به سنجش و غربالگری کودکان که ازنظر جسمانی، شنوایی و آمادگی ذهنی و هوشی در بدو ورود به دبستان صورت میگیرد، اظهار کرد: تعدادی از بچههایی که در مناطق ۲ زبانه کشور زندگی میکنند به دلیل ناآشنایی با زبان فارسی برچسب دیرآموز میخورند که پس از مدتی مشخص میشود مشکل یادگیری ندارند و فقط به خاطر ناآشنایی با زبان فارسی است که در یادگیری با چالش روبهرو هستند.
وی بابیان اینکه یادگیری زبان فارسی در حد برقراری ارتباط برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی ضرورت دارد، گفت: در طرح سنجش سلامت کودکان در بدو ورود به دبستان ” بسندگی زبان فارسی ” را اضافه کردیم تا دانش آموزان با زبان فارسی ارتباط برقرار کنند.
معاون آموزش ابتدایی طرح مذکور را در راستای حقوق کودکان مناطق محروم دانست و عنوان کرد: انتظارات خانواده و جامعه از کودکی که برچسب دیرآموز میخورد، متفاوت میشود و با طرح بسندگی زبان فارسی میتوانیم دو پیامد مطلوب را داشته باشیم.
وی در ادامه اضافه کرد: با اجرای طرح بسندگی زبان فارسی، کودکان ۲ زبانه که مهارتهای لازم تسلط به زبان فارسی را ندارند میتوانند به مقدار لازم ارتباط برقرار کنند و دیگر بهاشتباه، دیرآموز تلقی نخواهند شد.
حکیم زاده پیامد دوم طرح بسندگی زبان فارسی را حمایت از دانش آموزان دانست و اذعان کرد: با این طرح برنامههای آموزش جبرانی خواهیم داشت تا دانش آموزان حمایت شوند و بتوانند از کلاس درس استفاده کنند و از مدرسه طرد نشوند.
معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: طرح بسندگی زبان فارسی در راستای عدالت آموزشی است چراکه دسترسی به آموزش و فرصتهای برابر برای یاددهی – یادگیری را ممکن میسازد و ما باید موانع آموزشی را برطرف کنیم تا عدالت آموزشی وجود داشته باشد.
وی با اشاره به بررسی تجربیات و تحقیقات میدانی اظهار کرد: اگر دانش آموزان ۲ زبانه شناسایی نشوند و آموزش نبینند بعد از چند سال مدرسه را رها میکنند.
حکیم زاده بابیان اینکه در معاونت آموزش ابتدایی برنامههایی برای پاسداشت زبان مادری در حال اجرا است، تأکید کرد: در برنامههای پیشدبستان موضوع اصلی “هویت کودکان اسلامی ” توجه به زبان مادری و پوشش سرزمین مادری است و محتوای زیادی با زبان مادری تولیدشده است لذا معاونت آموزش ابتدایی در راستای حفظ زبان مادری تلاش و آن را تقویت میکند.
معاون آموزش ابتدایی زبان معیار را عامل موفقیت و پیشرفت دانش آموزان دانست و گفت: زمانی که دانش آموزان زبان معیار را یاد بگیرند میتوانند بهخوبی ارتباط برقرار کنند و یادگیری بهتری داشته باشند.
به گزارش معاونت اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، حکیم زاده با اشاره به نگرانی خانوادهها در خصوص حفظ زبان مادری اظهار کرد: دانش آموزان در محیط خانواده با زبان مادری صحبت میکنند و با این طرح فقط وظیفه ما در نظام آموزشی بیشتر میشود چراکه میخواهیم زبان معیار را تقویت کنیم و در این راستا باید سیاستگذاری انجام بگیرد تا دانش آموزان از مدرسه طرد نشوند.