«خشونت»، اولین آسیب اجتماعی در مدارس/ شناسایی مدارس پرخطر
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق اطلاعات احصاء شده، خشونت و بحث نزاعهای بین فردی، فرد با گروه و گروه با گروه اولین آسیب اجتماعی مدارس است گفت: مسائل و آسیبهای اجتماعی چندمتغیره و بسیار پیچیده است و باید همه دستگاهها برای رفع آن وارد صحنه شوند.
مهرزاد حمیدی در گفتوگو با ایسنا، به برنامهریزی برای شادسازی و ایجاد نشاط در مدارس اشاره و اظهار کرد: در راستای شادسازی مدرسه طرحهایی چون المپیادهای درون مدرسهای، حیاط پویا و کانونهای ورزشی را اجرا میکنیم.
وی افزود: تلاش میکنیم مهارتهای اجتماعی گسترش یافته و خصوصیاتی چون تاب آوری ، وفاق و سازگاری در حوزه ورزش، کار تیمی و گروهی و … توسعه یابد و فرزندان ما اینقدر شکننده نباشند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نتایج یک پیمایش ملی گفت: در پیمایشهای ملی از افراد پرسیده شده چرا به سراغ اعتیاد میروند؟ آنها در پاسخ میگویند اول لذت جویی، سپس شکنندگیها و وازدگیها، عدم اعتماد به نفس و کنجکاوی عامل سوق یافتن به سمت اعتیاد است. باید ریشه این کنجکاوی را با اطلاع رسانی بسوزانیم. ما این هدف را نشانه رفتهایم و به دنبال شادسازی مدارس هستیم تا دانش آموزان از حضور در مدرسه لذت ببرند.
حمیدی افزود: اگر بچهها شاد باشند، کمتر فریب شبکههای اجتماعی و ماهوارهای را میخورند، متاسفانه برخی نیز تصور میکنند اگر داروها و قرصهایی مصرف کنند تا بیشتر بیدار بمانند و شب امتحان درس بخوانند موفق تر خواهند بود. ما میخواهیم این افکار و تمایلات را در دانش آموزان تضعیف کنیم، اما در مجموع مسائل و آسیبهای اجتماعی چندمتغیره و بسیار پیچیده است و باید همه دستگاهها برای رفع آن وارد صحنه شوند.
وی با بیان اینکه امروز با اطلاعات بهروز شده آسیبهای اجتماعی مواجهایم و از تحولات آسیبها آگاهیم عنوان کرد: امروز مطلع هستیم که کدام آسیب در کدام مدرسه پررنگ تر است؛ ما مدارس پرخطر را میشناسیم زیرا اطلاعات 38 هزار مدرسه وارد سامانه مربوطه شده که بسیار ارزشمند است.
به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش طبق اطلاعات احصاء شده، خشونت و بحث نزاعهای بین فردی، فرد با گروه و گروه با گروه اولین آسیب اجتماعی مدارس است. پیمایشها، جهتگیری ما را روشنتر میکند. ابزارهای استاندارد غربالگری را نیز در دست شناسایی و نهایی کردن داریم.