خدمات ویژه مخابراتی چیست؟

    کد خبر :672530

سرویس‌های ارائه‌شده به مشترکان تلفن ثابت شامل انتظار مکالمه، شماره‌گیری سریع، انتقال مکالمه، سرویس انتقال مکالمه از خط اشغال به خطوط دیگر و سرویس بیدارباش می‌شود که صاحب امتیاز تلفن می‌تواند برای برقراری آن‌ها اقدام کند.

 

در سال‌های اخیر برخی خدمات ویژه مخابراتی در شرکت مخابرات راه‌اندازی شده است که استفاده از این خدمات منوط به درخواست مشترک و وجود امکانات فنی مورد نیاز در مرکز مخابراتی مربوط است. این سرویس‌ها به صاحب امتیاز تلفن و یا قائم‌مقام قانونی وی واگذار می‌شود.

 

برخی از سرویس‌های ویژه مخابرات را می‌توان از طریق مراجعه به مرکز مخابراتی مربوطه یا مراجعه به پرتال مخابرات ایران و بخش “مخابرات من” فعال کرد.

 

انتقال مکالمه یا دایورت کردن ( Call diverting )

 

مشترکان با این سرویس می‌توانند هنگامی که با تلفن شما تماس گرفته می‌شود، مکالمه را به یک خط دیگر ثابت یا همراه منتقل کنند و عمل دایورت کردن را انجام دهند. این سرویس با هر دستگاه تلفن دکمه‌ای مجهز به سیستم تن انجام شدنی است.

 

برای این کار شما باید کد # شماره مورد نظر*۲۱* و یا # شماره مورد نظر*۵۷* را دردستگاه تلفن وارد کنند. بعد از زدن این کد صدایی که می‌شنوید فرق خواهد کرد، این یعنی اینکه خط شما دایورت شده است. برای غیرفعال کردن این سرویس نیز باید گوشی را بردارید (در این حالت باز همان صدای مخصوص شنیده می‌شود) و بعد #۲۱# و یا #۵۷# را وارد کنند. در صورتی که مجدد صدای بوق مخصوص را شنیدید، گوشی را قطع کرده و مجدد روشن کنید. در این حالت خط شما کاملا از حالت دایورت خارج شده است.

 

سرویس انتظار مکالمه یا پشت خطی ( Call waiting )

 

هنگام مکالمه، وقتی شخص دیگری به شما تلفن می‌زند، صدای بوق ضعیفی به گوشتان می‌رسد و شما را آگاه می‌کند، شما می‌توانید با کمک این سرویس مکالمه اول خود را موقتاً قطع و با شخص ثالث صحبت کنید، پس از خاتمه مکالمه یا در حین مکالمه می‌توانید مجدداً با شخص اول به صحبت خود ادامه دهید.

 

برای استفاده از این سرویس شما باید بهنگام شنیدن صدای بوق ضعیف با فشار دادن دکمه “Flash” در تلفن‌های دیجیتال و با “قطع و وصل کردن” در تلفن‌های آنالوگ با نفر سوم تماس برقرار کنید. برای بازگشت به گفت‌وگوی اول می‌توانید همین کار را تکرار کنید.

 

شماره‌گیری سریع ( Speed dealing )

 

برای اجتناب از وقوع اشتباه در شماره‌گیری و صرفه جویی در وقت با دادن شماره‌های دورقمی به حافظه مخابرات می‌توانید از این سیستم بهره ببرید. این سرویس با هر دستگاه تلفن دکمه‌ای مجهز به سیستم تن انجام شدنی است.

 

بر این اساس، برای استفاده از این امکان باید این دستور را به کار ببرید: برای ایجاد کد دو رقمی، ابتدا # شماره مورد نظر* کد دو رقمی *۵۱* را شماره‌گیری کنید، بعد از وارد کردن این دستور حالا شما می توانید بعد از برداشتن گوشی با زدن کد دو رقمی** شماره‌ای را که قبلا به آن داده‌اید را شماره‌گیری کنید.

 

برای حذف یک شماره از یک کد دو رقمی و تغییر آن می توانید از دستور # کد دو رقمی *۵۱* استفاده کنید. برای غیر فعال کردن همه این کدهای دورقمی باید از کد #۵۵# استفاده کنید.

 

انتقال مکالمه از خط اشغال به خطوط دیگر ( Call forwarding)

 

برای این‌که تماس‌گیرندگان با بوق اشغال مواجه نشوند، می‌توانید یک یا چند شماره تلفن خود را به مرکز تلفن مربوط اعلام کنید که درصورت اشغال بودن هر یک از شماره‌ها ارتباط به طور خودکار به شماره‌های بعدی منتقل شود. این سرویس با هر دستگاه تلفن دکمه‌ای مجهز به سیستم تن انجام شدنی است. برای استفاده از این حالت باید بعد از برداشتن گوشی کد #۴۳* را بزنید. برای غیرفعال کردن این حالت باید کد #۴۳# را وارد کنید.

 

سرویس بیدارباش (Wake Up)

 

با اشتراک این سرویس زنگ تلفن در ساعت مشخص‌شده به صدا درمی‌آید. این سرویس با هر دستگاه تلفن دکمه‌ای مجهز به سیستم تن انجام شدنی است. برای استفاده از این حالت باید ابتدا *۵۵* را بزنید بعد بترتیب ساعت و دقیقه را وارد کنید و در آخر # را بزنید. مثلا اگر می‌خواهید در ساعت ۱۴:۳۸ تلفن زنگ بزند ، کد ۱۴۳۸#*۵۵* را می‌زنید. برای غیر فعال کردن این سرویس باید کد #۵۵# را وارد کنید.

 

سرویس نمایشگرشماره CallerID

در این سرویس شما کافی است یک دستگاه شماره انداز یا یک تلفن مجهز به نمایشگر شماره تلفن را استفاده کنید و با استفاده از آن می‌توانید شماره را دریافت کنید. این سرویس نیازی به کد فعال‌سازی ندارد.

 

دایورت بعد از ۵ زنگ

با استفاده از این سرویس شما می‌توانید کاری کنید تا بعد از ۴ بار زنگ خوردن گوشی و جواب ندادن به گوشی در زنگ ۵ ام تلفن دایورت شود روی شماره ای دیگر. برای استفاده از این سرویس شما باید از کد # شماره موردنظر *۶۵* استفاده کنید. طبق معمول برای غیر فعال کردن این امکان باید کد #۶۵# را وارد کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید