حیاط خلوتی به نام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛ شایسته سالاری نه، اینجا مناسبات دیگری در جریان است
شرکت کشتیرانی ایران در دو سه سال اخیر با حواشی بسیاری همراه بوده از افشای دریافت رشوه 4 میلیون دلاری مدیر عامل سابق گرفته تا عزل و نصب های بی حد و حصر و سفارشی و حالا هم انتصاب بی سروصدای یکی از بستگان نزدیک وزیر کار در این مجموعه، پس از گذشت حدود دوسال، زیر ذره بین برخی رسانه ها قرار گرفته است.
«بازتاب»؛ زهره علامی– در نخستین روزهای سال گذشته، عبدالرضا لوائی، برادر همسر وزیر رفاه به عنوان “مدیر پشتیبانی و رفاه” این شرکت منصوب شد اما این اقدام بی سر و صدا انجام گرفت و خبر این انتصاب فقط در یکی از مجلات داخلی شرکت کشتیرانی منتشر شد و تازه پس از ماه ها، شاهد رسانه ای شدن این انتصاب فامیلی هستیم.
البته انتصاب های فامیلی در شرکت کشتیرانی به همین جا ختم نمی شود، مدیرعامل سابق این مجموعه پیش از انتخاب لوایی به عنوان مدیر پشتیبانی، پست بازرس ویژه این هلدینگ را به باجناقش و مدیریت حراست مجموعه را هم در اختیار برادر همسرش گذاشته بود، اگرچه روابط عمومی این شرکت، این روابط فامیلی را تکذیب کرد.
ناگفته نماند که شرکت کشتیرانی ایران، سال گذشته جار و جنجال های زیادی را پشت سرگذاشت ، محمد رضا سعیدی مدیرعامل سابق این مجموعه به دلیل دریافت رشوه 4 میلیون دلاری، احتمال تخلفات ساختوساز در مجموعه شیان، بدهی سنگین حدود 1000 میلیارد تومانی به بانکهای تجارت و سپه و … ابتدا مجبور به استعفای اجباری و در نهایت هم بازداشت شد.
مدیرعامل جدید و انتصاب های بی شمار
پس از استعفای سعیدی در مرداد 98؛ محمدرضا مدرس خیابانی، برادر حسین خیابانی که در آن زمان قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) بود، به عنوان مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
بسیاری از کارشناسان علت انتخاب مدرس خیابانی را وابستگی تجاری شرکت کشتیرانی به وزارت صمت و نفوذ این وزارتخانه در کشتیرانی دانستند.
مدرس خیابانی هم مثل سعیدی از همان آغاز شروع به عزل و نصب های بسیار کرد، به گفته کارکنان شرکت کشتیرانی طی یکسال و نیم گذشته، این مجموعه شاهد تحمیل صدها نفر از مدیران شرکتهای دسته دوم در موقعیت های شغلی حساس بوده است.
همچنین براساس گزارشی که پول نیوز مرداد امسال منتشر کرد استفاده مدیرعامل از افراد سفارش شده و جابجایی نیروها از قرارداد پیمانکاری به قرارداد مستقیم بار مالی زیادی را به این مجموعه وارد کرده است.
علاوه بر انتصابات بی حد و حصر مدیرعامل شرکت کشتیرانی، یکی از انتقاداتی که به او وارد است، عزل و نصب مدیران بدون هماهنگی شرکت مادر(شستا) است که به دلیل رابطه فامیلی مدیرعامل این شرکت با سرپرست سابق وزارت صمت، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
نگاهی به انتصاب های مدرس خیابانی
بررسی کارنامه مدیرعامل شرکت کشتیرانی نشان می دهد که او در یک سال و نیم گذشته ، انتصابات سریالی را آغاز کرده است او دو ماه پس از نشستن بر صندلی مدیریت، ملیحه عباسی را به عنوان عضو جدید هیئت مدیره شرکت تأمین نیرو( یکی از زیرمجموعه های شرکت کشتیرانی) منصوب کرد، سپس علی اکبر غنجی معاون توسعه ناوگان، سعید جبلی معاون سرمایه انسانی و همچنین کاپیتان محمدرضا بنایی مدیرعامل شرکت حمل فله و کالای عمومی شدند.
انتصابات ریز و درشتی در نیمه دوم سال گذشته در شرکت کشتیرانی صورت گرفت، این انتصابات در سالجاری هم ادامه یافت، امسال با صدور حکمی از سوی مدرس خیابانی، علی غیاثیان به عنوان مدیر روابط عمومی این شرکت منصوب شد.
پس از آن و در آبان ماه امسال امیر بیات مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایهگذاری کشتیرانی شد، ضمن اینکه غلامپور هم مدیرعامل شرکت حمل و نقل ترکیبی شد، در واقع اگر انتصابات یکسال و نیم گذشته شرکت کشتیرانی را محاسبه کنیم با رقم عجیب و غریبی مواجه می شویم.
البته اگر انتخاب و انتصاب ها براساس شایسته سالاری، احراز صلاحیت، تحصیلات مرتبط و … انجام شود، قابل قبول است اما بررسی موارد متعدد رخ داده طی دو سه سال گذشته در شرکت کشتیرانی نشان می دهد که روابط بر ضوابط حاکم بوده و شایسته سالاری در این انتخاب ها و انتصاب ها جایی ندارد.
به نظر می رسد که شرکت کشتیرانی، مثل دیگر زیرمجموعه های شستا حیاط خلوت مسوولان شده است، این شرکت بهدلیل گردش مالی بالا، جذابیت خاصی برای مقامات و به تبع آن انتصاب بستگانشان در یکی از پست های مدیریتی این مجموعه داشته است و نگاهی به عزل و نصب های انجام شده در سال های گذشته و امسال به خوبی بر این ادعا صحه می گذارد.
در این شرایط انتظار می رود که شستا به عنوان شرکت مادر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ابهامات ایجاد شده شفافسازی کنند و توضیحاتی را درباره علت انتصاب های بی حد و حصر و انتصاب های فامیلی، ارائه دهد تا این حواشی گروه کشتیرانی ایران را از دستیابی به اهداف حیاتیش دور نکند.
عبدالرضا لوائی افسر جزء در لشگر ۹۲ زرهی اهواز بودند که به لطف عطااله صالحی فرماندهی ارتش ( شوهر خواهر شریعتمداری ) مستقیما به کشتیرانی منتقل و به سمت مدیریت حراست ! مجموعه منصوب میشوند و پلههای ترقی را چهارتا یکی طی میکنند . آقای محمد شریعتمداری هر چقدر سر مبارکتان را زیر برف کنید بالاخره آفتاب حقیقت برفها را ذوب میکند و روسیاهی به ذغال میماند
تماما دروغ نوشته ايد