جولان کرونا در مدارس قم
پس از گذشت دو سال مدارس بالاخره رنگ دانشآموزان را به خود دیدند اما با وجود گذشت مدتی از بازگشاییشان، هنوز با مشکلاتی مواجه هستند که تبعات آن ممکن است بسیاری از اقشار دیگر را نیز درگیر کند.
بوی ماه مهر امسال بالاخره پس از نقد و نظرهای فراوان در اواسط آبان و به طور جدیتر از ابتدای آذرماه خودی نشان داد و دانش آموزان را به مدرسه کشاند اما چندی نگذشت که صدای اعتراض والدین و دانش آموزان برخی از مدارس در آمد که بسیاری از این اعتراضات به مناسب نبودن شرایط بهداشتی در مدارس برای آموزش حضوری اشاره دارد.
ضربه سنگینی که در دو سال گذشته به حوزه آموزش کشور وارد شده مسئولین مربوطه را وادار کرد تا هر چه سریعتر شرایط بازگشایی مدارس را فراهم کرده و با اعمال دستورالعملهایی آموزش حضوری را اجباری اعلام کنند اما شرایط در برخی مدارس نشان میدهد بازگشایی مدارس مسیری برای پررنگتر شدن کرونا است نه جبران ضعفهای دو ساله آموزش!
در همین راستا فائزه (دانش آموز سال یازدهم) به عنوان یکی از دانش آموزان ناراضی از بازگشایی مدارس با شرایط موجود، به ایسنا گفت: مدرسه ما در این شرایط قانونهای عجیبی گذاشته است؛ دو هفته است به طور کامل تدریس مجازی را تعطیل کردند تا دانش آموزان مجبور به حضور در مدرسه شوند.
او از عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدرسه نیز شاکی بود و ادامه داد: تمام دانش آموزان بدون گروهبندی شدند مجبورند در مدرسه حضور داشته باشند؛ سی نفر در یک کلاس هستیم بدون فاصله گذاری، اگر هم اعتراض کنی میگویند اختیار با مدیر مدرسه است.
علیرضا دانش آموز مدرسهای دیگر نیز در این باره گفت: در مدرسه ما هیچ چیزی غیر از ماسک زدن بچهها رعایت نمیشود، همکلاسیام سرفه میکرد، معلم هیچ تذکر یا واکنشی نشان نداد.
محمدطاها هم پس از اینکه گریزی به رعایت نکردن مسائل هم از طرف دانش آموزان و هم مدرسه زد گفت: برای تهویه هوا پنجره کلاس را باز میکنند و شوفاژ روشن نمیکنند، حتی در روزهای سرد هم وضعمان همین است، با این شرایط سرماخوردگی هم به وضعیتمان اضافه شده که البته نمیفهمیم کرونا است یا سرماخوردگی واقعی.
در این شرایط نگرانی والدین را هم نمیتوان نادیده گرفت؛ برخی علیرغم تأکید مدارس به حضور دانش آموزان این اجازه را به فرزندانشان ندادند و به نظر میرسد والدینی که اجازه دادند نیز نگران این موضوع هستند.
مادر یکی از دانش آموزان در رابطه با این موضوع به ما گفت: پسرم کلاس هشتم است؛ سه روز است مریض است و گفتیم بهتر است مدرسه نرود تا علائمش برطرف شود اما مدرسهاش دیگر هیچ نظارتی بر کلاسهای مجازی ندارد ماندهایم چه کنیم؟
مادر یکی دیگر از دانش آموزان با اشاره به جمعیت زیاد دانش آموزان در کلاسهای کوچک گفت: دستورالعملها نه از طرف بچهها و نه مدرسه رعایت نمیشود، یک دوز واکسن که بچهها را ایمن نمیکند، بسیاری هم که هنوز واکسن نزدند.
پدر دانش آموز دیگری تأکید کرد: اگر میخواهند این وضعیت را ادامه دهند باید برای تهویه مدارس فکری کنند باز گذاشتن پنجرهها راه درستی نیست به خصوص اینکه اگر هوا سرد باشد سلامتی دانش آموزان در خطر است حتی اگر سیستمهای گرمایشی را هم روشن کنند، این کار فقط اتلاف انرژی است.
او همچنین به نبود سرویس رفت و آمد برای دانش آموزان اشاره کرد و گفت: نبود سرویس هم شرایط بسیار سختی ایجاد کرده است؛ بردن بچهها به مدرسه و برگرداندنشان گاهی با ساعات کاری ما نمیخواند، وسایل نقلیه عمومی هم که خطر ابتلا به کرونا را افزایش میدهند نمیدانیم با این شرایط چه کنیم؟
این مشکلات در حالی وجود دارد که -علیرضا کاظمی- سرپرست وزارت آموزش و پرورش پیش از بازگشایی مدارس در گفتوگویی بیان کرده است « دانشآموزانی که علائم بیماری داشته یا اعضای خانواده آنان بیمار هستند، میتوانند همچنان به صورت مجازی دروس خود را دنبال کنند».
همچنین بنابر اعلام -علیرضا کمره ای- سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، طبق ابلاغیه این وزارتخانه، مدارس برای حضور دانش آموزان موظف به ایجاد شرایط مناسب از نظر امکانات بهداشتی هستند. از جمله این شرایط تهویه مناسب کلاسهای درس، 1.5 متر فاصله میان دانش آموزان و استفاده از ماسک توسط تمامی دانش آموزان است.
تناقض سخنان و نگرانیهای والدین و اعتراضات به جای دانش آموزان با شرایط اعلام شده از طرف وزارت آموزش و پرورش سبب شد تا به سراغ مدیر کل آموزش و پرورش استان قم برویم.
حمیدرضا شیخالاسلام در این رابطه بیان کرد: بیشترین تأکید در حال حاضر بر آموزش حضوری دانش آموزان است که در همین راستا دوره متوسطه دوم از 15 آبان و متوسطه اول و ابتدایی از اول آذر ماه با توجه به شرایط و تصمیمگیری مدیر و انجمن اولیاء و مربیان هر مدرسه، آموزش حضوری را آغاز کردند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم اظهار کرد: در خصوص دانش اموزانی که به کرونا یا علائم آن مبتلا هستند مدیر مدرسه با کمک انجمن اولیاء و مربیان با احتساب آمار تعداد این دانش آموزان تصمیم بر بودن یا نبودن آموزش مجازی میگیرد.
وی در خصوص نحوه نظارت بر رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدارس توضیح داد: تعداد 120 تیم بین نواحی چهارگانه اداره کل و سه منطقه به همراه افرادی از مرکز بهداشت، به صورت مداوم به بازرسی از مدارس پرداخته و اگر کوتاهی یا مشکلی مشاهده شود تا 48 یا حداکثر 72 ساعت اداره کل آموزش و پرورش و مدیریت آموزشگاه برای حل آن اقدام میکنند.
شیخالاسلام در مورد تهویه کلاسهای درس خاطر نشان کرد: هر زنگ مدرسه در حال حاضر یک ساعت است و 10 دقیقه از این مدت باید در و پنجره کلاس باز باشد تا تهویه طبیعی صورت گیرد اما با توجه به اینکه با سرد شدن هوا بحث سرماخوردگی دانش آموزان به میان میآید با ورود دانشکده پزشکی و اداره کل نوسازی مدارس در حال بررسی و ارائه راه حلی مناسب برای این موضوع هستیم.
وی با تأکید بر اینکه تنها یک دوم دانش آموزان به صورت همزمان در مدرسه حضور پیدا میکنند گفت: شرکتهای مربوط به سرویس رفت و برگشت دانش آموزان به مدارس معرفی شده و آن دسته از والدینی که نمیتوانند مسئولیت رفت و برگشت دانش آموز را قبول کنند میتوانند از طریق مدرسه با این شرکتها همکاری کنند.
رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدارس امری دو طرفه میان مسئولین مدرسه و دانش آموزان است اما بدیهی است هر قانونی در مرحله اجرا نیاز به نظارت و پیگیری دارد بنابراین در این شرایط حساس اگر مدارس پس از اعلام قوانین، دانش آموزان را به حال خود رها کنند یا نظارت آموزش و پرورش بر عملکرد مدارس وجود نداشته باشد، کوتاهیهای پیش آمده میتواند تبعات جبران ناپذیری داشتهباشد.
در ضرورت بازگشایی مدارس و ضربه مهلکی که نظام آموزشی در دوسال گذشته خورده است شکی نیست اما باید توجه داشت ابتلای هر دانش آموز یا معلم با درگیر کردن یک خانواده و حتی افراد بیشتری روبهرو است که این موضوع سبب تقویت دوباره حلقههای زنجیره کرونا باز هم به دست خودمان میشود.