جهانگیری؛ کابوس تندروها در انتخابات ریاست جمهوری

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ۱۶:۱۶
    کد خبر :1070484
جهانگیری

جهانگیری تاکنون دو بار در انتخاباتهای ریاست جمهوری شرکت کرده است. او برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاندیدا و صلاحیتش توسط شورای نگهبان تأیید شد اما به نفع حسن روحانی انصراف داد.»

به گزارش ایسنا، روزنامه آرمان ملی نوشت: آیت الله هاشمی در سال 95 رحلت کرد اما پس از کذشت بیش از هفت سال هنوز در معادلات سیاسی تاثیرگذار است . اگر آیتالله هاشمی نیست فرزندانش با تصمیمات و عملکردهایشان سبب بقای نام و یاد پدر می‌شوند مانند محسن هاشمی پسر ارشد آیت الله .

منافع ملی اولویت محسن هاشمی است

محسن هاشمی در زمان حیات پدر و پس از آن تلاش زیادی برای سایه انداختن اعتدال بر فضای کشور در حوزه‌های مختلف شده است چنانکه با علم به تخریبش از سوی میانه روها اما در انتخابات شورای شهر پنجم شرکت کرد و با رای بالایی به بهشت رفت. مخالفان آیت الله هاشمی بارها با هجمه به فرزندان ایشان درصدد حذف اندیشه او بودند مانند این روزها که شایعه حضور محسن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را مطرح می‌کنند؛ شایعه‌ای که دیروز از سوی تسنیم منتشر شد و محلی از اعراب ندارد. تسنیم نوشت:« شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در جریان بررسی نامزدهای انتخابات ریاست‌‌جمهوری به تصمیم اولیه برای حمایت از محسن هاشمی رفسنجانی رسیده و این تصمیم مورد وثوق همه اعضای شورای مرکزی این حزب قرار گرفته است.

بر همین اساس، مقرر شده است که حزب کارگزاران جلساتی با جبهه اصلاحات داشته باشد تا در صورت توافق، کارگزاران با جبهه اصلاحات به یک گزینه برسند؛ کارگزاران محسن هاشمی را به عنوان گزینه پیشنهادی خود به جبهه اصلاحات معرفی کرده است و منتظر است در جلسات آتی با جبهه اصلاحات به یک جمع بندی دربازه نامزد نهایی برسد.

محسن هاشمی درباره این تصمیم گفته است که مخالفتی با کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. » عدم مخالفتی با کاندیدا شدن با تصمیم جدی برای کاندیداتوری دو مقوله جداگانه است که تسنیم برای رسیدن به هدفش یعنی فضاسازی سیاسی برای انصراف فرزند ارشد آبت الله هاشمی توجهی به آن نداشت و یا تمایلی به لحاظ کردن آن ندارد.

 محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، با تایید نکردن خبر حضورش در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: باید ابتدا جلسه شورای مرکزی حزب برگزار شود. باید جلسه جبهه اصلاحات هم برگزار شود. وی گفت: در اخباری که امروز من در فضای مجازی مشاهده کردم، آمده که شورای مرکزی از نامزدی من حمایت کرده است، نه اینکه من نامزد شده باشم.» آرمان ملی اما خبر دار محسن هاشمی به رغم توانایی‌هایش کاندیدا نمی‌شود و اخباری درباره کاندیداتوری او یا بررسی حضورش در انتخابات در شورای مرکزی حزب کارگزاران نشان از توانایی او برای احراز این پست را دارد اما به نظر نمی‌رسد کاندیدا شود.

*شرکت جهانگیری در انتخابات ؟

اکنون این سوال مطرح میشود که کاندیدای حزب کارگزاران کیست. از شواهد چنین بر می آید که از اسحاق جهانگیری کاندیدای این حزب خواهد شد. جهانگیری چهره مورد وثوق حاکمیت و سیاسیون است بنابراین می‌تواند تا حدودی ایفاگر نقش آیت الله هاشمی در اعتدال بخشی به جامعه شود.

چندی پیش اسحاق جهانگیری گفته بود:« *سال ۹۵ به صورت اختصاصی خدمت رهبری رفتم و در مورد مسائل اصلاح‌طلبان صحبت کردم. رهبری در سال ۹۵ فرمودند بعضی‌ نامه‌ها را ایشان (رهبری) پاسخ داده که پاسخ‌هایشان را هم دارم. پاسخ‌ها برای انتشار نبوده و منتشرنشده و خصوصی است.

 او اخیرا هم به نحوه ارتباط خود با رهبری و حل مشکلات اصلاح‌طلبان اشاره و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرده است. جهانگیری گفت: « از اول واقعاً نمی‌دانستم دوستان اصلاح‌طلب با حرف‌هایی که می‌زدند چقدر می‌خواهند در انتخابات جدی وارد شوند. آنها دغدغه‌هایی راجع به انتخابات گذشته داشتند که هیچوقت هم از من از طرف جریان چنین چیزی خواسته نشد. افراد از من خواستند.

افرادی که از من خواستند معلوم بود که اسم نوشته بودند و می‌گفتند که مثلاً ما را رد کرده‌اند شما اگر دسترسی دارید منتقل کنید. من هم سعی کردم از کانال‌هایی که دسترسی داشتم به نوعی به مراکز تصمیم‌گیری منتقل کنم. اینکه چقدر مورد قبول واقع شد (با لبخند) نمی‌دانم.»از سوی دیگر تمایل برای کاندیداتوری جهانگیری فراتر از حزب کارگزاران است چنانکه دیروز برنا نوشت:« علاوه بر حزب کارگزاران سازندگی به عنوان حزب متبوع خود برخی شخصیت‌ها در احزاب دیگر نیز بر کاندیداتوری اسحاق جهانگیری به اجماع رسیده‌اند ولی او نیز همچون علی لاریجانی منتظر انجام مذاکراتی در سطوح بالا برای اطمینان از تایید توسط شورای نگهبان است.»

*آشنا به انتخابات ریاست جمهوری

جهانگیری تاکنون دو بار در انتخاباتهای ریاست جمهوری شرکت کرده است. او برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 96  کاندیدا و صلاحیتش توسط شورای نگهبان تأیید شد اما به نفع حسن روحانی انصراف داد و در بیانیه‌ای آورد: « من دراین مقطع، حمایت از دکتر روحانی و رای قاطع به ایشان را حمایت از ملت توانمند ایران می‌دانم که حق دارد امید به فردایی بهتر داشته باشد. من حمایت از دولت را که توانسته است با سنجیدگی و ایستادگی، ‌زمینه‌ها را برای جبران سوء تدبیرهای گذشته فراهم کند، ‌حمایت از نظام جمهوری اسلامی می‌دانم. نامزد » و بار دیگر در سال 1400 تصمیم به کاندیداتوری گرفت اما این بار تایید نشد و و در بیانیه ای اعلام کرد: «به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح گرایان می‌دانم.»

*کابوس جهانگیری برای تندروها

تندروهای عرصه سیاست علاقه‌ای به کاندیداتوری جهانگیری در این دوره از انتخابات ندارند که کیهان از آن جمله است. این روزنامه  گزارشی با تیتر «افراد ردصلاحیت شده را به عنوان نامزد ریاست جمهوری جا نزدید!» منتشر و در متن گزارش کنایه‌هایی به سمت اصلاح طلب روانه کرد. هراس از حضور جهانگیری در بخش تندروی اصولگرایان قابل کتمان نیست چرا که آنها بقای خود را تندوری و عدم ثبات کشور می‌دانند  بنابراین شخصیتی مانند اسحاق جهانگیری تبدیل به کابوسی برای آنها شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید