جذب فاینانسر ۲۵۰دستگاه واگن به ارزش ۱۰۰۰میلیارد تومان
معاون فنی شرکت ریلی رجا با بیان اینکه مناقصه بینالمللی خرید ۲۵۰ دستگاه واگن از طریق جوینت خارجی و سازنده داخلی در حال انجام است، گفت: هزینه اجرای این پروژه حدود هزار میلیارد تومان خواهد بود که فاینانسر آن را پیدا کردهایم.
به گزارش بازتاب به نقل از فارس، قطار گردشگری تهران ـ فیروزکوه که بهتازگی توسط شرکت حملونقل ریلی رجا راهاندازی شده است، بهعنوان اولین قطار گردشگری کشور در قالب سفرهای یکروزه گردشگران داخلی و خارجی را با جاذبههای گردشگری این مسیر ریلی با اولویت جذابیتهای ریلی جابهجا میکند.
محسن یاوری معاون فنی شرکت ریلی رجا امروز در نشست خبری که در قطار گردشگری تهران ـ سوادکوه انجام شد، اظهار داشت: این قطار گردشگری فعلاً یک روز در هفته بین تهران تا سوادکوه تردد میکند.
یاوری ادامه داد: حوزه گردشگری این قطار جذابیتهای توریستی راهآهن است و این برای اولین بار است که در کشور چنین قطاری راهاندازی شده است.
وی افزود: بهزودی قطار گردشگری توسط شرکت رجا در منطقه لرستان و منطقه آزاد ارس (تا دو هفته آینده) راهاندازی خواهد شد.
معاون فنی شرکت ریلی رجا نرخ بلیت این قطار را 170 هزار تومان اعلام کرد و گفت: برای قطار گردشگری منطقه لرستان نرخ بلیت حدود 80 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
یاوری همچنین در مورد ضریب اشتغال صندلیهای گردشگری گفت: از آن منظر که میخواهیم مسافران اغلب در کنار پنجره باشند و بتوانند از زیباییهای گردشگری اطراف استفاده کنند، اغلب ضریب اشغال این قطارها 50 تا 60 درصد است و بیش از آن بلیت نمیفروشیم.
وی خاطرنشان کرد: در این تور قطارهای گردشگری ضمن آشنایی با تاریخچه ساخت راهآهن سراسری بازدید از دیدنیترین نقاط راهآهن شمال و جنوب کشور با قطار اختصاصی ریلباس و آشنایی با مهمترین ویژگیهای فنی مسیر، پل و تونلها انجام میشود.
معاون فنی شرکت ریلی رجا ادامه داد: برخی نقاط مورد بازدید تنها با استفاده از مسیر ریلی در دسترس است و از طریق حملونقل جادهای امکان بازدید آن میسر نیست.
یاوری همچنین از راهاندازی سامانه بسته سفر خبر داد و گفت:برای نخستین بار در حملونقل ریلی این سامانه شامل بلیت قطار، رزرو هتل و جابهجایی درون شهری فراهم شده است.
* ورود واگنهای نو ساخت واگن پارس و پلور سبز به ناوگان رجا تا دو هفته آینده
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر نوسازی و بهسازی ناوگان رجا گفت: در یک سال گذشته ورود ناوگان نو در دستورکار رجا قرار گرفته است. در این راستا شب عیدی که گذشت 8 دستگاه واگن پلور و 4 دستگاه واگن پارسی وارد ناوگان شد و تا دو هفته آینده نیز تعدادی واگن از این دو شرکت سازنده داخلی تحویل میگیریم.
معاون فنی شرکت ریلی رجا افزود: تا پایان سال حداقل 15 دستگاه واگن جدید دیگر وارد مسیر میشود.
یاوری ادامه داد: سال گذشته 32 دستگاه واگن بازسازی کامل کردیم و امسال از این تعداد 7 دستگاه آماده شده است.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما آن است که سالانه 120 دستگاه واگن را نوسازی کنیم.
* داخلیسازی قطعات ترانستها و ساخت قطعه از طریق مهندسی معکوس
معاون فنی شرکت ریلی رجا در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره رفع مشکل موتور ترانستها (قطارهای خودکشش پردیس) گفت: مشکلات رجا در مورد ترانستها کاهش یافت، زیرا بسیاری از قطعات را در قالب مهندسی معکوس ساخت داخل کردیم.
یاوری اضافه کرد:در قطارهای خودکشش میزان تأخیرات در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 270 درصد کاهش یافت.
وی ادامه داد: برنامهای برای افزایش ترانستهای رجا نداریم و اگر منابع جدید تأمین شود، واگنهای نو خریداری میکنیم.
معاون فنی شرکت ریلی رجا تصریح کرد: در حال حاضر 20 رام ترانست در ناوگان رجا فعال است که 13 رام آن گرم است.
* تأمین فاینانسر پروژه هزار میلیارد تومانی خرید 250 دستگاه واگن
یاوری با تأکید بر اینکه خرید واگن دسته دوم در برنامه رجا قرار ندارد، گفت: خرید واگن نو از خارج در دستورکار رجا نیست.
وی ادامه داد: مناقصه بینالمللی خرید 250 دستگاه واگن با جوینت خارجی و سازنده داخلی در حال انجام است که با احتساب هر دستگاه واگن بین 3 تا 4 میلیارد تومان رقم این قرارداد هزار میلیارد تومان خواهد بود.
معاون فنی شرکت ریلی رجا بابیان اینکه فاینانسر پروژه را پیدا کردهایم گفت: 20 تا 25 درصد پیشپرداخت توسط رجا تأمین میشود.
* رجا تا سه سال دیگر هزار و 200 دستگاه واگن خواهد داشت
یاوری اضافه کرد: در حال حاضر 750 دستگاه واگن فعال داریم که روزانه 20 تا 25 هزار صندلی برای ناوگان ریلی کشور ایجاد میکند.
وی درباره اجاره واگن بیان کرد: اجاره پرهزینه و سخت است، بنابراین اولویت ما خرید ناوگان است.
معاون فنی شرکت ریلی رجا حاشیه سود پایین در بخش مسافری ریلی را از موانع سوددهی رجا اعلام کرد و افزود: ریلباس 12 میلیارد تومان قیمت دارد که بدون در نظر گرفتن هزینههای نگهداری و دستمزد با نرخهای بلیت 7 هزار تومانی مدت زمانی طول میکشد تا سرمایه مستهلک شود.
یاوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر 950 دستگاه واگن داریم که 750 دستگاه آن فعال است و تا سه سال دیگر 250 دستگاه واگن دیگر وارد رجا میشود.
وی همچنین درباره رتبهبندی قطارها گفت که رجا قطار 5 ستاره زندگی را دارد که البته همچنان زیانده است.
معاون فنی شرکت ریلی رجا در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت حفظ قطارهای زیانده زندگی گفت: هر شرکتی باید انواع سطح خدمات برای متقاضیان داشته باشد و قطعاً این قطارها در آینده سودده میشود.
یاوری ضریب اشغال فعلی صندلی قطارهای زندگی را به طور میانگین 70 درصد اعلام کرد.