تولد دوباره اولین نرمافزار پیامرسان ایرانی
یک فعال آیتی معتقد است: استفاده از نرمافزارهای داخلی به رشد قابل توجه اقتصاد خرد و کلان کمک میکند و در ایجاد اشتغال نیز نقش موثری ایفا میکند.
به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا ، مهدی داوری که فعالیت در حوزه آنچه امروز آیتی نامیده میشود را از سال ۱۳۶۹ و با نوشتن بازی با دستگاههای ابتدایی بازیهای کامپیوتری آغاز کرده تاکید کرد که استفاده صحیح از فضای مجازی به اقتصاد کشور کمک میکند و آمار بیکاری را کاهش میدهد.
آیتی؛ یکی از ۵ صنعت سودآور در دنیا
وی که نخستین نرمافزار پیامرسان ایرانی را در دو مرحله با عنوان «بیسفون» و به تازگی «بیسفون پلاس» به بازار عرضه کرده است، درباره رابطه شغلآفرینی و تحرک در اقتصاد با حوزه آیتی در کشور، گفت: در دنیا موضوع آیتی و اقتصاد، بحثهای مهمی را جلو میبرد؛ صنعت آیتی جزو پنج صنعت سودآور دنیا در حوزههای مختلف است و به نحوی با زندگی مردم گره خورده که بخش جدانشدنی حوزه اقتصاد است.
وی افزود: این موضوع در جنبههای مختلف قابل بررسی است؛ کسب و کارهای خرد و کلان در ایران و سایر کشورها از صنعت آیتی برای کسب درآمد استفاده میکنند. از طرف دیگر برای شفافسازی حوزههای اقتصادی بزرگ نیز از صنعت آیتی استفاده میشود.
مدیرعامل نخستین نرمافزار شبکه اجتماعی موبایلی ایرانی با تاکید بر اینکه صنعت آیتی، صنعتی گسترده با جزییات بسیار زیاد است، افزود: رشد این صنعت کمک بسیاری به اشتغال میکند، خیلی از حوزههایی که درگذشته به شکل سنتی با آنها برخورد میشد، در بحث آیتی به کسب و کارهای خرد در جنبههای مختلف تبدیل شدند که این موضوع به اشتغال مستقیم و غیر مستقیم کمک میکند.
ایجاد کسبوکارهای خرد به واسطه شبکههای اجتماعی
این فعال آیتی با توجه به سرعت بالای استقبال از تکنولوژی در کشور و تمایل هموطنان نسبت به تکنولوژی در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام یا تلگرام، گفت: امروزه شاهد این موضوع هستیم که کسب و کارهای خردی از طریق شبکههای اجتماعی ایجاد شده و اگر این موضوع به شکل صحیحی ساماندهی شوند، کمک بزرگی به اشتغال در کشور میکند.
داوری معضل این نوع کسب و کارها را کلاهبرداری و کسب و کارهای کم اعتبار یا بیاعتبار دانست و اظهار کرد: در دنیا کمتر دیده میشود که افراد برای خرید از خانه خارج شوند؛ آنها از بستر آیتی و فضای اینترنت استفاده میکنند و تضمین لازم برای نحوه خرید و نوع کالای خریداری شده نیز وجود دارد؛ در دنیا خرید اینترنتی و استفاده از فضای اینترنت به نقطه ثبات رسیده است اما در کشور ما نیاز به ساماندهی بیشتر دارد.
وی همچنین افزود: دسترسی به اینترنت در اقصینقاط کشور با سرویس بهتر، موضوعی است که ما به آن امیدوار هستیم و اگر این اتفاق بیفتد رشد سریع و چشمگیری در صنعت آیتی به دست میآوریم.
حل مسائل حوزه پرداخت به رشد صنعت آیتی کمک بسیاری میکند
داوری درباره مشکلات این صنعت یادآور شد: از مشکلات دیگر در صنعت آیتی، بحث پرداختهاست که نسبت به چند سال گذشته رشد خوبی داشته است و اگر کارتهای اعتباری در کشور شکل بگیرد، بحث پرداختهای آنلاین به نقطه خوبی میرسد که امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم از حوزه آیتی برای اشتغال استفاده کنیم؛ حوزه آیتی در مباحث دولت الکترونیک نیز بسیار مهم است و یکی از مواردی است که میتواند همه ارتباطها را در خدماتی که دولتها ارائه میکنند، شفافسازی کند.
راهاندازی نرمافزار پیامرسان ایرانی در بازاری با شمار زیادی از رقیبان خارجی
داوری درباره راهاندازی نرمافزار پیامرسان بیسفون گفت: از سال ۷۸ شرکت تراشه سبز با تمرکز روی سرویسهای اینترنت پایهگذاری شد و جزو اولین شرکتهایی بود که خدمات سرویسهای اینترنت را در کشور ارائه میکرد. در سال ۸۷ فعالیت مربوط به سرویس مکالمات بینالملل را با برند بیستاک یا ۰۲۰ راه اندازی کردیم و در حال حاضر نیز حدود ۴۰ درصد ترافیک مکالمه بینالملل کشور از طریق بیستاک راهیابی میشود.
مدیرعامل نخستین نرمافزار شبکه اجتماعی موبایلی ایرانی در ادامه بیان کرد: در همین سالها ایدهای به ذهن ما رسید برای کسانی که میخواهند به خارج از کشور سفر کنند و به واسطه گوشی همراه ارتباط بگیرند که هزینههای بالای تماس تلفن را نداشته باشد؛ سپس نرمافزاری با همکاری یک شرکت دیگر مطرح شد و برای برنامهنویسی آن اقدام کردیم. پس از آن به این فکر افتادیم که این نرمافزار تنها برای سفر استفاده نشود و کاربران بتوانند همیشه از این نرمافزار استفاده کنند.
وی با اشاره به وجود پیچیدگی تکنولوژی در این نرمافزار پیامرسان افزود: تیم تحقیق ما پس از یکسال بررسی روی این نرمافزار، شروع به نوشتن آن کرد و در ابتدا قرار نبود این نرمافزار ایرانی باشد بلکه فضای دید ما حوزه بینالمللی مطرح بود.
از رونمایی از بیسفون تا همکاری با بزرگمهر حسینپور و کارن همایونفر
داوری درباره آغاز به کار پیامرسان ایرانی بیسفون گفت: در یک پروسه کار، از سال ۹۱ تا سال ۹۳ کارهای توسعه نرمافزار انجام شد و برای نخستین بار در سال ۹۳ و در نمایشگاه تلکام از این محصول رونمایی کردیم و انتخاب اسم “بیسفون”با توجه به وجود نام تجاری بیستاک و صفربیست در کشور، از نام این برند استفاده شد . در الکامپ ۹۳ این نرمافزار به صورت رسمی در بستر اندروید و IOS ارائه شد و به تدریج قابلیت چت و گروه را نیز به آن اضافه کردیم.
وی با اشاره به این موضوع که نرمافزار بیسفون، کاملاً ایرانی است و همه طراحی نرمافزار از صفر توسط تیم ایرانی انجام شده است، اضافه کرد: تیمی به سرپرستی بزرگمهر حسینپور طراحی استیکرهای این پیامرسان را بر عهده گرفت و بخشی از طراحی استیکرهای این مجموعه توسط تیم شکرستان انجام شد؛ کارن همایونفر نیز در طراحی زنگ و صدای اختصاصی برای این نرمافزار با تیم بیسفون همکاری کرد.
کانال، ابداع بیسفون بود
داوری درباره این نرمافزار پیامرسان ایرانی افزود: ما اولین شرکتی بودیم که در دنیا کانال را طراحی کردیم و تا پیش از آن هیچ کانالی در این نوع نرمافزارها وجود نداشت؛ با دوستان ایدهپرداز برای ایجاد یک شبه رسانه موضوعاتی را مطرح کردیم که بحث کانال به وجود آمد و آن را ایجاد کردیم.
وی تاکید کرد: از این ابداع ما دیگر نرمافزارها نیز توانستهاند با فاصله زمانی حدودا یکسال بعد، بهرهبرداری کنند و ما هم خوشحالیم چرا که موجب ارتقای آگاهی جامعه در حوزههای مختلف شدهایم، اما ما در همین نقطه متوقف نشدهایم، بلکه در نسخه جدید بیسفون یعنی بیسفون پلاس ما امکاناتی که در سایر نرمافزارهای پیامرسان در خصوص کانال در دسترس نیست را ایجاد کردیم، امکانی مانند جستجو در همه کانالها حتی آنهایی که کاربر در آنها عضو نیستند و همچنین آوردن کانالها در دستهبندیهای تخصصی و کاربردی و پیشنهاد کانالهای برتر به مخاطبان از امکاناتی است که خاص بیسفون پلاس است.
صنعت آیتی توان ایجاد ۵ میلیون شغل را در یک دوره ۴ ساله دارد
وی با اشاره به اینکه اگر دولت زیرساختها و قوانین را تسهیل کند و با بخش فناوری اطلاعات همکاری داشته باشد، از ایجاد شغل در یک دوره ۴ ساله گفت: در صنعت آیتی و فضای مجازی متولی متمرکز نداریم، در یک دورهای وزارت ارتباطات متولی بود و دوره بعد شورای فضای مجازی مسئولیت آن را بر عهده گرفت؛ چندین نهاد موازی در این زمینه فعالیت دارند که در حوزه آیتی کشور تصمیمگیر نیستند که اگر این مجموعهها متمرکز شوند اعداد چهار یا پنج میلیون شغل، حداقل چیزی است که ما در یک دوره ۴ ساله در صنعت آیتی ایجاد میکنیم.
این فعال حوزه آیتی بیان کرد: ما تعداد زیادی متخصص و کارشناس داریم که جهت فکری برای ورود به بازار کار ندارند، سالانه صدها هزار دانشجو داریم که از رشته آیتی و رشتههای مرتبط با آن فارغالتحصیل میشوند و به مشاغل دیگر مشغولند؛ علاوه بر این لازم نیست همه افراد متخصص جذب این حوزه شوند بلکه شرایط برای موفقیت دیگر افراد نیز فراهم است. امروزه در فضای مجازی از خانم خانهداری که قبلاً گلدوزی میکرد تا صنعتگران بخش فلز یا چوب به فروش محصولات خود مشغولند و در سالهای اخیر بازارهای موفقی در فضای مجازی تشکیل شدند.
ویژگیهای بیسفون نسبت به سایر پیامرسانها
داوری در ادامه گفت: سعی کردیم فضای آسانی را با فرهنگ ایرانی در نرمافزار بیسفون برای کاربران در نظر بگیریم؛ گزینه جستوجو برای کانالها در این نرمافزار قرار داده شد و اولین نرمافزار ایرانی بودیم که تماس از یک اپلیکیشن به تلفنی که اپلیکیشن ندارد را راهاندازی کردیم؛ این ویژگی در اربعین دو سال پیش راهاندازی شد و به مدت دو ماه نیز فعال بود و مورد استقبال کاربران مختلفی در تمام نقاط دنیا قرار گرفت اما این سرویس با اعتراض اپراتورها مواجه شد و متوقف شد.
وی با اعلام اینکه بیسفون تا بهمن ماه سال ۹۴ تعداد دو میلیون کاربر را جلب خود کرد، گفت: در آن زمان نیاز به مجموعه تغییراتی را در اپلیکیشن احساس کردیم و مجدد به بازبینی نرمافزار پرداختیم؛ در همه دنیا، تعداد بسیار محدود نرمافزارهایی داریم که عمومی شدهاند؛ یعنی از حالت بازرگانی درآمده و استفادههای چند دَه میلیون کاربر از آنها میشود. در این دوره، ما به این نتیجه رسیدیم که نقاط شکنندهای داریم که اگر آنها دچار ضعف شوند، کل سیستم دچار اشکال میشود. سیستم ذخیرهسازی دادهها خیلی هوشمند نبود و امکان استفاده کردن فایل را نداشت. همچنین از یک پروتکل شناخته شده «پیامرسان» در دنیا استفاده میکردیم که ابتدا برای نرمافزار پیامرسان نوشته نشده بود بلکه برای انتقال پیام دربستر اینترنتی نوشته شده بود.
مدیرعامل بیسفون پلاس، با توضیح اینکه پروتکل یکی از حساسترین نقاط یک نرمافزار پیامرسان است، بیان کرد: بیسفون در برخی بخشها مقیاسپذیر نبود؛ برای ارتباط با نرمافزار شخص ثالث مشکل تأیید هویت کاربران را داشتیم و این کار غیر قابل انجام بود.
وی در عین حال گفت که استفاده از پلتفرمهای حرفهای مانند EVM و GVM از نقاط قوت این نرمافزار پیامرسان به شمار میرود.
بیسفون پلاس با یک پروتکل اختصاصی پیادهسازی شد
این فعال صنعت آیتی افزود: تصمیم به ارتقای نرمافزار به یک محصول دیگری به نام “بیسفون پلاس” با هدف رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت گرفته شد؛ با توجه به اینکه چالش طراحی پروتکل اختصاصی چالش بزرگی بود، قدم در راه طراحی، پیادهسازی و اجرای یک پروتکل اختصاصی برداشتیم و نرمافزار را بازطراحی کردیم.
مدیرعامل بیسفون با بیان اینکه نام این پروتکل (bisphone core protocol)BPCP است، اظهارکرد: بخشهایی از نرمافزار را در فضای اندروید Open source کردیم و در حال حاضر حدود ۲۰ محصول دیگر در فضای بینالملل از محصولات اپن سورس ما استفاده میکنند. این محصول با نام بیسفون پلاس در اپ استور، گوگلپلی و بازار موجود و قابل استفاده است و از طریق این آدرس نیز قابل دسترسی و دانلود است.
وی در ادامه گفت: امروز ۵ کمپانی بزرگ در دنیا هستند که پروتکل اختصاصی دارند و اتفاقاً نرمافزارهایی که پروتکل اختصاصی دارند، نرمافزارهای موفقی نیز هستند.
داوری با اشاره به اینکه در حال حاضر بیسفون پلاس پس از طراحی، پیادهسازی و تستهای نهایی، قابلیت ارائه به ۱۰ میلیون کاربر همزمان را دارد، افزود: این نرمافزار امکان ثبتنام حدود۵۰ تا ۱۰۰ میلیون کاربر را دارد؛ برای نسخه وب و نسخه Desktop نیز برنامهریزیهایی انجام شده است؛ پیش از این قابلیت اتصال چند دستگاه برای یک کاربر را نداشتیم که در حال حاضر این قابلیت اضافه شده است؛ همچنین برای بحث بالا بردن امنیت احراز هویت را دو مرحلهای کردهایم.
وی با اعلام اینکه کاربران بیسفون پلاس میتوانند علاوه بر شماره تلفن، نام کاربری ثانویه داشته باشند، اضافه کرد: کاربرانی که در فضای مجازی فعال هستند را میتوان از کاربران جعلی تشخیص داد و لیست سیاه نیز به این نرمافزار اضافه شده است. فضای کانال از فضای چت جدا شده و برخی از کانالها برای جلوگیری از جعلی بودن در سه مرحله تأیید میشوند. همچنین تماس ویدیویی در بیسفون پلاس ارائه میشود و به علاوه اینکه تعداد کاربران را در کانال نامحدود کردیم.
فراهم شدن تبادلات بانکی در محیط بیسفون پلاس در آینده نزدیک
داوری، با اعلام اینکه یکی از مزیتهای کلیدی بیسفون پلاس، راهاندازی بخش پرداخت در نرمافزار است، گفت: با توجه به مصوبات اخذ شده و برنامهریزی صورت گرفته، به زودی هر شخص میتواند با شماره تلفنی که دارد، شماره کارت بانکی خود را نیز به نرمافزار اضافه کند و با امنیت بالاتر و با سرعت بیشتری خرید خود را بدون اینکه به صفحهای دیگر از طریق مرورگرها هدایت شود در همان محیط بیسفون پلاس به سادگی انجام دهد و این موضوع به شکلگیری کسب و کارهای خرد در این نرمافزار کمک میکند و ما میخواهیم به همیار کسب و کارهای کوچک حتی در دورترین نقاط کشور که امروزه، از اینترنت بهرهمند شدهاند تبدیل شویم.
به گفته وی معرفی برخی کانالها در این نرمافزار نیز به شکلگیری کسبوکارهای خرد کمک بسیاری میکند.
این فعال صنعت آیتی در ادامه افزود: امکان انتقال همه نوع فایل در بیسفون از دیگر مزیتهای این اپلیکیشن پیامرسان بوده و تماسهای گروهی و تماسهای داخلی به هر تلفن ثابت یا هر موبایل دیگری که حتی اپلیکیشن ندارد نیز به سیستم اضافه شده است.
وی با اشاره به اینکه در بیسفون پلاس از نظر فنی نیز مشکل مقیاسپذیری مرتفع شده، افزود: در این نرمافزار از مدل تأیید هویت غیرمتمرکز برای ارتباط با سایر نرمافزارها استفاده کردیم. از نظر تستهای امنیتی که در سیستم انجام شده نتایج بسیار خوبی گرفتیم که این امکان را برای دسترسی چند صد میلیون کاربر فراهم کرده است.
داوری افزود: توانستیم رابط کاربری این نرمافزار را مدرنتر کنیم و بر این اساس به شکل بهتری از اپلیکیشن دست یافتیم که برای کاربر استفاده راحتتری داشته باشد.
به گفته مدیرعامل نخستین نرمافزار شبکه اجتماعی موبایلی ایرانی، با استفاده از پروتکل اختصاصی در سطح کلان نیز میتوان در مدیریت چالشهای امنیتی و شبکهای موفق عمل کرد.
بیسفون؛ کمهزینه برای دولت و کاربران
داوری افزود: این نرمافزار کاملاً ایرانی وخصوصی و بدون وابستگی به هیچ سازمان و بخش دولتی است؛ مزیت استفاده از این نرمافزار ایرانی باید برای مخاطبان جا بیفتد.
وی در ادامه بیان کرد: مصوبهای در سازمان تنظیم مقررات گذرانده شد برای اینکه فضای اینترنت و اینترانت از هم جدا شد؛ تا سال گذشته فضای اینترنت و اینترانت در هم پیچیده بود و عملاً از سرویسهایی که داخل کشور استفاده میشد هزینه پهنای باند اینترنت گرفته میشد؛ با توجه به اینکه سال گذشته در شورای فضای مجازی، اپراتورها ملزم شدند که اینترنت و اینترانت را جدا کنند و شرکت ارتباطات زیرساخت و دولت این الزام را برای اپراتورها ایجاد کرد، بحث اینترنت و اینترانت یا شبکه ملی اطلاعات از هم جدا شد؛ تعرفه استفاده از “شبکه ملی اطلاعات” برای دسترسی مردم به اطلاعاتی که داخل کشور وجود دارد همچون وبسایتها و خبرگزاریها یا استفاده از اپلیکیشنهای ایرانی تا ۵۰ درصد برای کاربران به صرفه است.
داوری درباره کاهش هزینهها افزود: ما در تلاش هستیم که این ۵۰ درصد هزینه را از طریق اپراتورها به درصد پایینتری برسانیم به گونهای که استفاده از نرمافزارهای داخلی رایگان شوند یا با هزینه خیلی اندک امکانپذیر باشد.
صرفهجویی ۱۰میلیون یورو هزینه در ماه توسط نرمافزارهای پیامرسان داخلی
این فعال صنعت آیتی بیان کرد: حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد ترافیک کل کشور صرف استفاده از شبکههای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام میشود که این رقمی حدود ۳۰۰ گیگ پهنای باند است و برای استفاده از نرمافزارهای پیامرسان و اینستاگرام ماهیانه ۶ تا ۱۰ میلیون یورو ارز از کشور خارج میشود. اگر حمایتهای دولتی انجام شود و استفاده از این نوع اپلیکیشنهای داخلی مورد استقبال مردم قرار بگیرد رقمی حدود ۶ تا ۱۰ میلیون یورو ماهانه به اقتصاد کشور کمک میکنیم.
فراهم کردن خدمات الکترونیک در بستر نرمافزار
داوری در ادامه گفت: مراجعات زیادی به دفاتر پلیس 10+ داشتیم که دریافت مدارک از طریق بیسفون انجام شود؛ همچنین پرداخت قبوض و یا خدمات شهرداریها و مباحث بیمهای با استفاده از این نرمافزار انجام شود؛ تلاش این مجموعه بر این است تا این نرمافزار به یکی از درگاههای دولت الکترونیک تبدیل شود و با مجموعه برنامههایی که صورت گرفته است، امیدواریم تا شش ماه آینده این برنامه اجرایی شود.
توجه بیسفون به بازار خارجی و حوزه بینالمللی
داوری با اعلام اینکه تمرکز مزیتهای بیسفون در بازار داخل است، افزود: با توجه به اینکه ۱۵ درصد از مشترکانی که در این نرمافزار ثبتنام کردند از کشورهای عربزبان حوزه خلیجفارس هستند و تعداد زیادی از کاربران بیسفون از امریکا، کانادا و اروپا هستند، به فکر گسترش و حوزه بینالمللی این اپلیکیشن نیز هستیم.
فراهمسازی زیرساختهای اولیه برای استفاده از فضای ابری ملی در بیسفون پلاس
وی با اشاره به اینکه زیرساختهای اولیه برای استفاده از فضای ابری ملی فراهم شده است، ادامه داد: ما نیازمند حمایت دولت و نهادهای مرتبط از این موضوع هستیم؛ در این صورت تعداد بسیاری از ایدهها و استارتاپهایی که امروز در کشور ما شکل نمیگیرد اما در خارج از کشور همان ایدهها نتیجه بسیار خوبی میدهد را میتوان به سمتی برد که عملی شده و به کسب و کار نیز بسیار کمک شود.
امنیت اطلاعات را تضمین میکنیم
مدیرعامل بیسفون پلاس به امنیت اطلاعات کاربران اشاره کرد و گفت: تعهد و تلاش برای حفظ و ارتقای امنیت اطلاعات کاربران جزو مهمترین بندهای منشور اخلاقی ما در مجموعه بیسفون است.
وی افزود: مجموعهای از جوانان نخبه کشور ساعتها تلاش کردند و محصول آنها بیسفون و حالا بیسفون پلاس شده است، ما نه قصد تنگکردن جای کسی و نرمافزاری را داریم و نه میخواهیم جای نرمافزاری را بگیریم، ما معتقدیم این عملکرد، سهولت و خدمات است که موجب میشود کاربران بهترین را انتخاب کنند، همانطور که پیش از این نیز این تجربه را در کشور داشتیم.
داوری تصریح کرد: همانطور که در این گفتوگو هم اشاره شد یکی از اهداف اصلی ما ارائه خدمات به کسب و کارها و راحت شدن دسترسی مردم به خدمات الکترونیک است و ما میخواهیم بیسفون پلاس را در بین نرمافزارهای موجود از یک نرمافزار پیامرسان صرف به یک نرمافزار کاربردی ارتقا دهیم و این قول و تعهد ما به همه کاربران است که ما حافظ امنیت اطلاعات شخصی آنها هستیم.