توسلی: در انتخاب شهردار تهران احزاب سیاسی اشتباه بزرگی انجام دادند

    کد خبر :279258

محمد توسلی گفت: باید عملکرد شورا را مثبت ارزیابی کنیم. اعضای شورا هم کم‌کم متوجه شدند با این قانون و اختیارات، شورا نمی‌تواند پاسخگوی مردم باشد.

اولین شهردار تهران پس از قبل انقلاب گفت: باید همه بدانیم که این بیست و یک نفر با محدویت مواجه هستند، در حقیقت هم توانایی و هم اختیارات محدود دارند. مدیریت اقتدارگرای شهرداری هم نمی‌تواند به مطالبات پاسخ دهد. روحانی هم نمی‌تواند با این دولت باد کرده به مطالبات مردم پاسخ دهد ما نیاز به اصلاح ساختار مدیریتی داریم. تا آن زمان نباید انتظار تغییر و پاسخ به مطالبات داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از قبل انقلاب، در نشست بررسی عملکرد شورای پنجم در انتخاب شهردار تهران که توسط کمیته امکان سازندگی حزب کارگزاران سازندگی برگزار شد با اشاره به تاریخ تشکیل شوراهای شهر گفت: از اسفند سال ۵۷ اولویت اول ما برای پاسخ به مطالبات مردم این بود که جایگاه مردم در مدیریت شهری کجاست. باتوجه به تجربیاتم در اروپا و تحصیلاتم و مفاهیم راهبردی که برای ما مطرح بود، معتقد بودیم که اداره شهر باید به مردم سپرده شود.

وی ادامه داد: در همین راستا دو اقدام را آغاز کردیم. اولا زیرساخت‌هایی را آماده کردیم و تهران به بیست منطقه و ۳۴۱ محله تقسیم شد. تقسیم‌بندی که امروز هم جوابگو است. از سوی دیگر گروه کارشناسی روی قانون مدیریت شهر کار کرد و فرایندی طی شد که نهایتا مجموعه مطالعات در مهر ماه ۵۸ در شورای انقلاب تصویب شد اما بعد از رویدادهای ۵۹ و بحران خرداد ۶۰ کسانی در جایگاه مدیریت قرار گرفتند که به این نوع مدیریت باور نداشتند. قبول نداشتند شهروندان باید اداره شهر را به عهده بگیرند.

توسلی با بیان اینکه سال ۳۵ در زمان طاغوت، بازرگان مفهوم مدیریت از پایین به بالا را مطرح کرده بود، ادامه داد: قانون شوراها تا سال ۷۷ اجرا نشد آقای خاتمی به رغم آنکه قانون پاسخگو نبود تصمیم گرفت انتخابات شوراها را شکل دهد چون فرصت خوبی بود.

وی افزود: هنوز در ابتدای کار هستیم در همین راستا با وجود همه اتفاقات باید عملکرد شورا را مثبت ارزیابی کنیم. اعضای شورا هم کم‌کم متوجه شدند با این قانون و اختیارات، شورا نمی‌تواند پاسخگوی مردم باشد.

توسلی با بیان اینکه همه افراد شایسته به شورا راه نیافتند، ادامه داد: با این حال اما باز هم مردم شرکت کردند و با بالاترین میزان مشارکت مردم رای دادند. باید به این بیست و یک نفر کمک شود تا بتوانند این فرایند را پیگیری کنند و بدانند که این شورا قادر نیست به مطالبات مردم پاسخ دهد مگر قانون اصلاح شود.

توسلی با بیان اینکه نامه‌ای به نجفی داده است، گفت: در این نامه به او پیشنهاد کردم، اول شما باید وضع نابسامان موجود را ساماندهی کنید، البته ایشان توانستند گام بلندی در جهت شفاف‌سازی بردارند. نکته دوم که پیشنهاد دادم بحث لایحه مدیریت شهری است که اکنون در دولت رسوب کرده و پیگیری نمی‌شود. اما ایشان واکنش نشان ندادند شاید قابل پیش بینی بود که فقط شش ماه باقی خواهند بود.

وی افزود: باید همه بدانیم که این بیست و یک نفر با محدویت مواجه هستند، در حقیقت هم توانایی و هم اختیارات محدود دارند. مدیریت اقتدارگرای شهرداری هم نمی‌تواند به مطالبات پاسخ دهد. روحانی هم نمی‌تواند با این دولت باد کرده به مطالبات مردم پاسخ دهد ما نیاز به اصلاح ساختار مدیریتی داریم. تا آن زمان نباید انتظار تغییر و پاسخ به مطالبات داشته باشیم. وقتی پلاسکو آتش گرفت همه مقامات حضور داشتند اما هیچ کس قبول مسئولیت نکرد. ریس‌جمهور کمیته‌ای تشکیل داد که هیچ خروجی نداشت و مقصر مشخص نشد.

توسلی با بیان اینکه قوانین ما طوری است که هیچ کس پاسخگو نیست و کار کردن را باید به دست مردم بسپاریم، ادامه داد: شورای شهر شورای شهرداری است نه شورای مردم. دولت باید در سطح قانون‌گذاری و امنیت کار کند و کوچک شود. در انتخاب شهردار تهران احزاب سیاسی اشتباه بزرگی انجام دادند، هنوز احزاب سیاسی نگاه قدرت محور دارند همه دنبال قدرت هستند، تا نیروهای خود را بیشتر وارد شهرداری کنند. نمی‌دانم پشت پرده چه گذشته اما آنچه بیرون آمده نشان دهنده همین واقعیت است .

وی با اشاره به گزینه‌های شهرداری افزود: متخصص‌ها حذف شده و دو نفر مانده‌اند. یکی سابقه وزارت کشور دارد یعنی همه چیز را روتین اداره می‌کند. یکی هم کارمند سابق شهرداری است یعنی ادامه وضع موجود و احتمال تغییر کمتر است. احتمالا آقای افشانی هم مدیریت اتوبوسی داشته باشند و همه مدیران را تغییر داده و فقط وقت تلف می‌شود

وی در انتها خاطرنشان کرد: من موافق نیستم که خاتمی در ایجاد شوراها اشتباه کرد. اما تنها اختیار قانونی که شورا دارد انتخاب شهردار است. اگر قانون اصلاح شود شورا به جایگاه واقعی خود می‌رسد. باید اصل شورا و حاکمیت ملت حاکم شود، فراموش نکنیم همه ما متاثر از یک فرهنگ ۲۵۰۰ ساله خود برتربینی هستیم. همین مشکل فرهنگی و اجتماعی باعث شده که نتوانیم مشکلات را حل کنیم و نتوانیم نیروی انسانی خود را بکار گیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید