تلسکوپ فضایی جیمز وب به فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین رسید

    کد خبر :883010

جیمز وب، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخت بشر به مقصد نهایی خود یعنی نقطه L2 رسیده تا به تماشای روزهای آغازین کیهان بنشیند و پرده از اسرار بی‌شمار جهان هستی بردارد. استقرار در مدار L2 به جیمز وب اجازه می‌دهد تا هم‌راستا با زمین به دور خورشید چرخیده و اطلاعات را بدون مشکل به ما مخابره نماید.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_این تلسکوپ فضایی 10 میلیارد دلاری، روز کریسمس سال 2021 میلادی در همکاری ناسا، آژانس فضایی اروپا و کانادا از یک پایگاه فضایی واقع در گویان فرانسه و سوار بر موشک آریان 5 به فضا پرتاب شد تا تاریخچه مشاهدات بشر از احوال کیهان و چگونگی گسترش آن از بیگ بنگ تا جهان بی‌کران کنونی را به دوره جدیدی وارد کند.

حال جیمز وب به پارکینگ فضایی خود رسیده و عملیات دقیق دیگری برای همگام‌سازی آینه‌ها و خنک کردن حسگرهای مادون سرخ آن آغاز شده است. گفته می‌شود که امکان استفاده از این تلسکوپ فضایی غول‌آسا تا تابستان نیز فراهم نخواهد شد، اما این باعث نمی‌شود پرسنل کنترل پرواز پایگاه ناسا در بالتیمور بعد از قرار دادن وب در مدار L2، خوشحالی خود را به وضوح نشان ندهند؛ بیل نلسون، مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفته؛

ما یک قدم دیگر به کشف رازهای جهان هستی نزدیک شده‌ایم و من بی‌صبرانه منتظر دیدن اولین نتایج به دست آمده از نگاه جیمز وب به فضا خواهم ماند.

تلکسوپ جیمز وب را باید یک ماشین زمان واقعی دانست، البته نه از آن‌ها که در فیلم‌های علمی تخیلی می‌بینیم. این سازه پیشرفته ساخت دست بشر به ستاره‌شناسان و فیزیک‌دانان نظری اجازه می‌دهد بیشتر از چیزی که تاکنون امکان‌پذیر بوده، به عقب برگردند و نحوه تشکیل اولین کهکشان‌ها در 13.7 میلیارد سال پیش را بررسی کنند. این زمان تنها 100 میلیون سال، با آن چه دانش ما در حال حاضر نقطه آغازین همه چیز می‌داند، فاصله دارد.

 

 

جیمز وب البته تنها به دنبال حل معماهای سرآغاز کیهان نیست و برای پاسخ دادن به دیگر سوال بزرگ و صدها ساله بشر نیز تلاش خواهد کرد؛ شاید جیمز وب بتواند برای اولین بار، نشانه‌های حیات فرازمینی را در سیاره‌هایی شبیه به سیاره ماه کشف کند و بگوید که آیا ما در کهکشان راه شیری یا تمامی جهان هستی تنها هستیم یا خیر.

حدود دو هفته پیش، مهندسین ناسا موفق شدند آینه‌ طلایی و 6.5 متری جیمز وب را باز کنند و محافظ خورشیدی آن که ابعادی معادل یک زمین تنیس دارد را در پشت آن قرار دهد. این پیچیده‌ترین مانوری است که بشر تاکنون روی یک سازه فضایی انجام داده است.

وب حال جای تلسکوپ فضایی هابل که بیشتر از 31 سال پیش به فضا پرتاب شد و دیدگاه ما به جهان هستی را برای همیشه تغییر داد را خواهد گرفت. این تلسکوپ بر خلاف هابل، کاری به نور مرئی ندارد و بیشتر تابش فرو سرخ طیف الکترومغناطیسی را رصد خواهد کرد و برای همین به تجهیزات خنک کننده پیشرفته برای محافظت از آن در مقابل سیگنال‌های اضافی نیاز است.

وب در فاصله 1,460,529 کیلومتری، سه برابر فاصله زمین تا ماه، قرار گرفته و بر اساس تخمین ناسا، حداقل 10 سال به بشر خدمت خواهد کرد. این دور بودن از زمین یعنی دست ما دیگر به وب نمی‌رسد و امکان تعمیرات اضطراری روی آن وجود ندارد. از این رو تمام مراحل هدایت این تلسکوپ باید بدون ذره‌ای خطا و با دقت نزدیک به صد در صد پیش برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید