تلاش شورای شهر تهران برای احداث موزه صنعت و تشکیل رینگ گردشگری در شهرستان ری
یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انجام رایزنی برای تحقق احداث موزه صنعت در کارخانه سیمان ری، افزود: احداث این موزه نیازمند بودجه سنگینی است اما در صورت تحقق آن شاهد تشکیل رینگ گردشگری در شهرستان ری خواهیم بود.
خلیلآبادی در نشست اعضای شورای اسلامی شهرستان ری ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: ایران آنچه که در حوزه دموکراسی و پیشرفت به دست آورده است مدیون اصحاب رسانه و خبرنگاران است. این رکن چهارم دموکراسی هم بار رسالت خود و هم تحزب را به دوش میکشد. در حقیقت در کشور ما تحزب به خوبی شکل نگرفته است. بر همین اساس امروز اصحاب رسانه این مسئولیت را به دوش میکشند و به عنوان رکن سوم و چهارم دموکراسی عهدهدار مسئولیت هستند.
وی افزود: روز ۱۷ مرداد در تاریخ کشورمان به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است. شوراها که یکی از ارکان برآمده از متن مردم هستند با حوزه رسانه همنشینی تنگاتنگی دارند و وسیله ارتباط میان مردم با شوراها نیز همین رسانهها هستند.
وی ادامه داد: از وقتی که در عرصه فعالیتهای شورا قرار گرفتیم تلاش کردیم ارتباط خوبی با رسانهها داشته باشیم و پاسخگوی آنها باشیم. در حد مقدورات این کار انجام شد البته شاید کوتاهیهایی نیز وجود داشته باشد. امروز حوزه خبر و خبرنگاران مورد توجه قرار گرفته و مردم و مسئولان به اهمیت آنها پی بردهاند. بیتردید رسانهها، افکار عمومی را هدایت میکنند و تحلیلهای ارائه شده توسط آنها میتواند در مسیر کاهش معضلات اثر بسزایی داشته باشد.
خلیلآّبادی در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص تکمیل خطوط مترو در شهرری گفت: دو خط ۱ و ۶ از شهرری عبور میکنند. در حقیقت شهرری به عنوان مقصد مترو انتخاب نشد و بیشتر با هدف عبور از این شهرستان طراحی شده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته در خط ۶ ایستگاههای دولتآباد تا میدان شهدا با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. دو ایستگاه جوانمرد قصاب و شهرری نیز در محدوده شهرستان ری قرار گرفته که با پیگیریهای شهروندان قطعا میتوانیم در این حوزه خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم. با تکمیل ادامه خط ۶ تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی شهرستان ری به رینگ حمل و نقل ریلی تهران متصل میشود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص استقلال ری و تشکیل شورای مجزا برای شهرری گفت: شهرستان ری استقلال دارد و فرماندار ویژه نیز برای آن تعیین شده است. متأسفانه در حوزه مدیریت شهری، ری به تهران متصل شده و این اقدام در سال ۱۳۹۲ با ادغام شورای بخش مرکزی شهرری با تهران انجام شده است. بدنه شهرری شورا دارد اما بخش مرکزی آن در دامن تهران قرار گرفته که باعث شده تبعات منفی ناشی از این اقدام در بخشهای دیگر ری نیز مشاهده شود. قانون اساسی هر کجا که در مورد شوراها صحبت کرده بر نقش مردم برای تصمیمگیری شورای خود و انتخاب اعضای آن تأکید کرده است. در حقیقت اعضای شورای شهر توسط مردم همان شهر انتخاب میشوند. این در حالی است که این اتفاق در مورد تهران، ری و تجریش روی نداده است. برای ری حریم تعیین شده اما شورای آن با تهران ادغام شده است.
وی ادامه داد: تا سال ۱۳۹۲ ادغام بخش مرکزی ری با تهران قانونی نبوده ولی زمان ریاست جمهوری گذشته تبصرهای ذیل ماده ۱۲ آورده شد که در تهران، ری و تجریش یک شورا تشکیل شود. این خلاف نص صریح قانون اساسی است و باید توسط شورای نگهبان رد میشد اما نمیدانم چطور این موضوع مورد تأیید قرار گرفته است. امیدواریم شهر ری به حق خود که در سالیان گذشته از آن سلب شده با تشکیل شورای مستقل دست پیدا کند.
به گزارش ایسنا، خلیلآبادی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص موزه سیمان ری که به عنوان موزه صنعت نامگذاری شده است، گفت: کارخانه سیمان ری نخستین کارخانه سیمان در خاورمیانه بود که در سال ۱۳۱۳ افتتاح شد و در سال ۱۳۶۷ تعطیل شد. چون این کارخانه در متن شهر قرار گرفته بود فعالیت آن متوقف شد که امیدواریم این کار برای کارخانه سیمان تهران نیز محقق شود.
وی افزود: در دوره وزارت آقای جهانگیری مقرر شد کارخانه سیمان ری به عنوان موزه صنعت در نظر گرفته شود اما این کارخانه معارضانی داشت شامل چند شرکت که بخشهای مختلف کارخانه را خریداری و یا تصرف کرده بودند. اخیرا دولت این مجموعه را به شهرداری تهران واگذار کرده تا این مجموعه به موزه صنعت تبدیل شود. رایزنیها در این خصوص انجام شده و امیدوارم در دوره پنجم موفق به افتتاح این موزه شویم.
وی افزود: البته احداث موزه صنعت بودجه سنگینی را نیاز دارد اما در صورت تحقق آن در کنار سایر ظرفیتهای گردشگری ری یک رینگ گردشگری مناسب ایجاد میشود.