تقدیر از ساخت مدارس نوکپر سازگار با اقلیم مناطق جنوبی کشور

    کد خبر :437101

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تغییر نگرش خیران و نیکوکاران از دسترسی به «فضای آموزشی» به دسترسی به «آموزش باکیفیت» ضروری است، در غیر این صورت باید منتظر باشیم که کدرشته‌های مناسب آموزش عالی در انحصار قشر بالای جامعه قرار گیرد.

رضوان حکیم‌زاده در همایش سالانه پویش ایران من، دسترسی به فضای آموزشی را یکی از شش ستون اصلی توسعه پایدار دانست و تأکید کرد: ساختن مدرسه فقط یک حرکت نیکوکارانه نیست و ابعاد آن بسیار وسیع‌تر است، چرا که مدرسه‌سازی با فراهم کردنِ دسترسی به آموزش و ارتقای کیفیت آموزشی یکی از محورهای اصلی برای تعلیم و تربیت در جامعه بشری است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به کیفیت آموزشی در کنار مدرسه سازی اظهار کرد: عناصر متعددی در ارتقای کیفیت آموزش دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به ضرورت تربیت معلمان باانگیزه، فضای متناسب و امن برای یادگیری و برنامه‌های درسی مناسب اشاره کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: عدالت آموزشی به معنای فرصت‌های برابر یادگیری و یاددهی برای دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور است و به همین دلیل ضروری است رویکرد موجود درباره اهمیت مدرسه‌سازی را به اهمیت فراهم کردن دسترسی برابر به آموزش باکیفیت تغییر دهیم. در غیر این صورت باید منتظر باشیم که کدرشته‌های مناسب آموزش عالی در انحصار قشر بالای جامعه قرار گیرد.

حکیم‌زاده همچنین بر آموزش در دوران کودکی تاکید کرد و گفت: توسعه سرمایه انسانی که مهم‌ترین اصل در توسعه‌یافتگی است بدون در نظر گرفتن آموزش در دوران کودکی ممکن نیست. اگر تصور کنیم که می‌توانیم با نادیده‌گرفتن سرمایه انسانی در دوران کودکی در بزرگسالی تغییرات فرهنگی لازم را ایجاد کنیم به بیراهه رفته‌ایم.

وی افزود: به گفته اقتصاددانان حتی اگر دید مادی به مسئله آموزش داشته باشیم هر قدر زودتر سرمایه‌گذاری در آموزش را آغاز کنیم، زودتر به سوددهی می‌رسیم. ضمن اینکه اگر از سن 5 سالگی به کودکان فرصت یادگیری و آموزش بدهیم، در بزرگسالی شاهد موفقیت‌های شغلی بیشتر و آسیب‌های اجتماعی کمتر در افراد جامعه خواهیم بود.

حکیم زاده در بخش دیگری از سخنان خود، فعالیت‌های پویش ایران من در خصوص مدرسه‌سازی را آینده‌نگرانه دانست و گفت: یکی از امتیازات این پویش تأکیدش بر کار جمعی به جای کار فردی است که می‌تواند در امر مدرسه‌سازی بسیار راهگشا باشد. این پویش همچنین کودکان را همکاران آینده اعضای بخش خصوصی در واحدهای تولیدی می‌داند که باعث می‌شود امر آموزش هدفمند باشد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به تأکید پویش ایران من بر تطبیق آموزش با نیازهای بومی اظهار کرد: این پویش حتی در ساخت و طراحی مدارس از زیست‌بوم منطقه مورد نظر الهام گرفته است؛ به خصوص در پروژه مدارس نوکپر که سازگاری قابل توجهی با اقلیم مناطق جنوبی کشور دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید