تفاوت ارز دیجیتال با بورس در چیست؟

  • آرشیو
  • سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ۷:۳۴
    کد خبر :760211

اگر به تازگی وارد دنیای رمزارز شده اید، به احتمال زیاد با سوالات متفاوتی روبه رو هستید. یکی از بزرگترین سوالاتی که برای افراد تازه کار به وجود می آید این است که تفاوت ارز دیجیتال با بورس چیست؟

ارز دیجیتال در دنیای امروز با محبوبیت بسیار زیادی مواجه شده است. بسیاری از افراد به دنبال خرید عرضه اولیه های این بازار هستند. سرمایه گذاری در شبکه بلاک چین به یکی از جذاب ترین شیوه های سرمایه گذاری بدل شده است.

بسیاری از افرادی که در بورس فعالیت دارند نیز به سمت این ارزها روی آورده اند و خرید ارز دیجیتال را به سبد پرتفولیوی خود افزوده اند. برخی بر این باور هستند که سرمایه گذاری در ارز دیجیتال تفاوت چندانی با سرمایه گذاری با بورس و سهام ندارد.

اما این تصور به هیچ عنوان درست نیست. در ادامه با برخی از تفاوت های بورس و ارزهای دیجیتال آشنا می شوید. به یاد داشته باشید که اگر از آموزش های لازم برای این کار بهره مند نشوید، نتایج درخشانی را مشاهده نخواهید کرد. با ما همراه باشید.

بزرگترین تفاوت ارز دیجیتال با بورس

شاید بزرگترین تفاوت این دو بازار در شیوه ارزش گذاری آنها نهفته باشد. اینطور که به نظر می رسد سهامی که در بورس رد و بدل می شود، از پشتوانه محکمی برخوردار است. شرکت هایی که این سهام را در اختیار دارند در ازای سرمایه گذاری افراد سودی را پرداخت می کنند. در این حالت یک دارایی فیزیکی در بین خواهد بود. به همین دلیل این امکان وجود دارد که ارزش سهام تعیین شده و قیمت گذاری های لازم نیز انجام شود.

این درحالی است که ارز دیجیتال همواره از پشتیبانی شرکت های دیگر برخوردار نیست. در این شبکه هیچ سرمایه قابل لمسی وجود ندارد. به همین دلیل عملکرد پروژه عامل تعیین کننده در ارزش آن خواهد بود. از آنجایی که ارزش این بازار تحت تاثیر عوامل زیادی است همواره نمی توان به درستی قیمت آن را پیش بینی کرد و درک درستی از ارزش آن نیز در دست نیست.

اما اینها تنها بخشی از تفاوت های بنیادین ارز دیجیتال و بورس است. در فیلم آموزش ارز دیجیتال و از زبان امید فدوی نابغه رمزارز در ایران با نکاتی آشنا می شوید که تا کنون از نگاه شما دور مانده است.

نحوه عرضه سهام و ارز های دیجیتال

یکی دیگر از تفاوت های ساختاری این دو بازار نحوه توزیع آنهاست. این روزها هر کسی می تواند ارز دیجیتالی را به بازار معرفی کند. برای این کار به اندکی دانش و ایده پردازی نیاز خواهد داشت. اما در ادامه با پذیرش افراد جامعه ارز مورد نظر به یکی از ارزشمندترین ارزهای موجود تبدیل خواهد شد.

بسیاری از رمزارزهای امروزی از سوی فرد یا گروهی از برنامه نویسان ایجاد شده اند؛ بنابراین هر کسی قادر است از تکنولوژی بلاک چین برای ایجاد ارز دیجیتال استفاده کند و تنها چیزی که برای انجام این کار به آن نیاز خواهد داشت، عرضه اولیه سکه (ICO) است. به این ترتیب ارز دیجیتال ایجاد شده به جامعه طرفداران ارز دیجیتال معرفی می شود.

اما این ماجرا درباره سهام به هیچ عنوان صدق نمی کند. سهام شرکت ها از سوی دولت ها و موسسات صادر می شوند. از این گذشته سهام شرکت های متفاوت بدون پشت سر گذاشتن پروتکل های مورد نظر وارد بازار نمی شوند.

هدف از انتشار سهام و ارز دیجیتال چیست؟

سهام زمانی وارد بازار می شود که شرکت ها به دنبال افزایش سرمایه مورد نظر خود باشند. زمانی که شرکت ها به تامین سرمایه نیاز دارند، با عرضه سهام بودجه مورد نیاز را تامین می کند.

این درحالی است که اوضاع رمزارز به کلی متفاوت است. رمزارزها با اهداف متفاوت و متنوعی ایجاد می شود. برخی از توکن های موجود در دنیای ارز دیجیتال به عنوان پایه های اصلی بلاک چین به شمار می روند. برخی از این توکن ها در بازی ها و برنامه نویسی های متفاوت به کار گرفته می شوند. در حالی که برخی دیگر با انتشار ارز دیجیتال سرمایه مورد نیاز را تامین می کنند.

شاید یکی از شاخص ترین تفاوت های موجود بین سهام و ارز دیجیتال به هدف تولید آن ها باز می گردد. رمزارزها درواقع کدهای کامپیوتری هستند. این درحالی است که سهام دارایی های کاغذی است که ارزش بالایی دارد.

قبل از اینکه در سهام یا بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید، بهتر است فیلم آموزش ارز دیجیتال را تماشا کنید. به یاد داشته باشید که خرید ارز دیجیتال چیزی بیشتر از سرمایه گذاری است.

میزان نوسانات این دو بازار متفاوت است

امید فدوی مدام در آموزش های خود تاکید می کند که، ارزش ارزهای دیجیتال بر اساس میزان محبوبیت آنها تعیین می شود. همین امر سبب شده است که بازار رمزارز به شدت نوسان داشته باشد.

بازار رمزارز بسیار غیر قابل پیش بینی است. این بازار همواره در معرض خطر سقوط قرار دارد. اگر در بازار بورس بحران یا رکودی روی بدهد، سرمایه گذاران سهام خود را به حال خود رها می کنند و منتظر می مانند که شرایط بازار تغییر کند. اما در خصوص ارز دیجیتال شرایط به گونه دیگری است.

در این حالت دارندگان ارز دیجیتال پریشان خاطر می شوند؛ چراکه ممکن است هر اتفاقی در انتظار ارز آنها باشد و ممکن است ارزش آن از همیشه بیشتر شود یا سقوطی غیر منتظره را تجربه کند.

به همین دلیل افرادی که در این بازار فعالیت دارند، تجربه فروش فوری را تجربه کرده اند. در این حالت فرد به دلیل اضطراب زیاد دارایی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن می فروشد. این کار دارایی او را از ضرر های بیشتر در امان نگه می دارد.

نوع سرمایه گذاران

نکته جالب توجه در خصوص سرمایه گذاری در این دو بازار این است که افرادی که سراغ سرمایه گذاری در سهام و بورس می روند، به طبقه خاصی از جامعه تعلق ندارند. از معلم، دانش آموز، لوله کش، تعمیرکار وغیره همگی در این بازار سرمایه گذاری می کنند.

این درحالی است سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال جوانان ۲۰ تا ۳۰ سالی هستند که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند.

امنیت

همانطور که می دانید بازار سهام به شدت زیر نظر ارگان های دولتی است و از مرکزیت قدرتمندی برخوردار است. همین امر سبب شده است که این بازار از گزند کلاهبرداران و سارقان در امان باشد.

اما از سوی دیگر بازار رمزارزها، به دلیل عدم مرکزیت و فقدان قانون گذاری همواره در معرض خطراتی قرار دارد. به همین دلیل همواره این احتمال وجود دارد سکه ای که در عرضه اولیه ها فروخته می شود، از اعتبار چندانی برخوردار نباشد. به همین دلیل اگر تحقیقات لازم را انجام ندهید و برای خرید ارز های ناشناس وارد عمل شوید، ممکن است دارایی خود را در خطر سرقت قرار دهید.

اگر قصد دارید وارد بازار ارز دیجیتال شوید در کنار استفاده از تجربیات امید فدوی و پشت سرگذاشتن آموزش های لازم باید همواره جوانب احتیاط را رعایت کنید. به یاد داشته باشید زمانی که سهامی را خریداری می کنید، نام شما بر آن گذاشته می شود و شما مالک آن خواهید بود. این درحالی است که در بازار ارز دیجیتال چنین امکانی وجود ندارد. بنابراین سرقت دارایی دیگران نیز ساده تر است.

 در آخر

بازار ارز دیجیتال هر روز داغ تر از گذشته می شود. اگر تاکنون اقداماتی را در زمینه استفاده از این دارایی انجام نداده اید، بهتر است کمی منتظر بمانید.

شما به آموزش نیاز دارید و باید به خوبی تفاوت های این نوع سرمایه گذاری را با دیگر انواع سرمایه گذاری ها دریابید. این نکته را به یاد داشته باشید که بورس و ارز دیجیتال به شدت متفاوت هستند. تنها به این دلیل که مدت ها در بازار بورس حضور داشته اید، نباید تصور کنید که می توانید به خوبی از عهده سرمایه گذاری در بازار رمزارز نیز بر بیایید. آموزش های لازم را پشت سر بگذارید و در کنار چهره های قدرتمند این بازار قرار بگیرید. امید فدوی در تمام طول مسیر در کنار شما خواهد بود.

منبع

https://vocal.media/theChain/10-major-differences-between-crypto-and-stocks

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید