تعرفه قطعی واردات خودرو مشخص شد/تعرفه جدید به نفع مافیای خودرو است
![تعرفه قطعی واردات خودرو مشخص شد/تعرفه جدید به نفع مافیای خودرو است](https://baztab.ir/wp-content/uploads/2017/12/37-37.jpg)
براساس قانون جدید، واردات خودروهایی مانند بی ام و سری ۷، پورشه ماکان و لکسوس NX که قبلا مجوز ورود به کشور را داشتهاند، ممنوع شده است و باید منتظر انفجار قیمت بیشتر در این مدل ها خودروها باشیم.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: در نشست دیروز کمیسیون زیربنایی دولت، تعرفه واردات و ضوابط ثبت سفارش خودرو نهایی شد که بر این اساس سقف ارزش گمرکی خودروها ۴۰ هزار دلار تعیین شده و تعرفهها نیز در چهار گروه مشخص شدهاند.
به گزارش بازتاب از فارس، با بیان اینکه در جلسه دیروز کمیسیون زیربنایی دولت، تعرفه واردات و ضوابط ثبت سفارش خودرو نهایی شده است، اظهار داشت: این ضوابط و تعرفهها طی چند روز آینده در دولت نهایی و اجرایی خواهد شد و بر این اساس، سایت ثبت سفارش واردات خودرو نیز تا چند روز دیگر باز میشود.
وی توضیح داد: طبق مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی ۴۰ هزار دلار تعیین شده و واردات خودروهای با حجم موتور تا ۳ هزار سیسی مجاز است.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با بیان اینکه برای واردات خودروها چهار ردیف تعرفهای مشخص شده است، گفت: خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی که تاکنون تعرفه واردات آنها ۴۰ درصد بوده است از این به بعد مشمول تعرفه ۵۵ درصدی میشوند و در مورد خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی که تعرفه قبلی آنها ۴۰ درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه ۷۵ درصدی شدهاند.
رضایی ادامه داد: تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی نیز قبلاً ۵۵ درصد بود که حالا ۹۵ درصد تعیین شده است و در مورد خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی که قبلاً واردات آنها ممنوع بود، در ضوابط جدید، تعرفه ۱۳۰ درصدی مشخص شده است.
* دو پیششرط جدید واردات خودرو
وی با بیان اینکه طبق مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، واردات خودرو از این به بعد با دو پیششرط امکانپذیر است، گفت: حجم موتور خودروهای وارداتی نباید بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی باشد و سقف ارزش گمرکی این خودروها نیز نباید بیشتر از ۴۰ دلار باشد.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در مورد تأثیر این مصوبه بر واردات خودروها نیز گفت: محصولاتی مانند سانتافه یا سورنتو که تاکنون با حجم موتور ۲۴۰۰ سیسی وارد میشدند دارای مدلهایی با حجم موتور ۳۰۰۰ سیسی نیز هستند و همچنین محصولی مانند توسان که با حجم موتور ۲۰۰۰ سیسی وارد میشود، دارای موتورهای با حجم بالاتر نیز هست. خودروهایی مانند آزرا گرنجور و جنسیس نیز قیمت پایه این خودروها بیش از ۴۰ هزار دلار نمیشود و به این ترتیب، برخی مدلهای خودرو که حجم موتور بالایی دارند و البته قبلاً نیز وارد نمیشدند، دارای ارزش گمرکی بالای سقف مشخصشده هستند که وارداتشان ممنوع است.
وی با بیان اینکه طبق مصوبه جدید کمیسیون زیربنایی دولت، تمرکز واردات در خودروهای کرهای و ژاپنی خواهد بود، گفت: محصولات هیوندایی، کیا، میتسوبیشی، رنو و پژو از طریق این مصوبه قابل ورود به کشور خواهند بود و خودروهای با حجم موتور بالا نمیتوانند وارد شوند.
وی تصریح کرد: خودرویی مانند سانتافه معمولی دارای ارزش گمرکی ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار بود که این خودرو با حجم موتور ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی از ارزش گمرکی ۲۳ هزار دلاری برخوردار میشود که منعی برای واردات ندارد.
* خودروهای لوکسی که دیگر وارد نخواهد شد
وی با تأکید بر اینکه طبق مصوبه جدید، سیاست دولت این نیست که خودروهای لوکس به کشور وارد شود، افزود: خودرویی مانند لکسوز انایکس ۲۰۰ یا ۳۰۰ دارای ارزش گمرکی بالای ۴۰ هزار دلار است که دیگر به کشور وارد نخواهد شد. در مورد پورشه ماکان نیز واردات صورت نخواهد گرفت، همچنین بیامو با اتاق ۷۳۰ که از ارزش گمرکی بالاتر از سقف مجاز برخوردار است، وارداتش ممنوع خواهد بود.
وی با بیان اینکه توقف ثبت سفارش واردات خودرو و مطرح شدن بحث ممنوعیت واردات برخی مدلها باعث افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بعضی خودروها در بازار شده است، گفت: لکسوز ان ایکس ۳۰۰ هیبرید که قبلاً در بازار با قیمت ۳۰۵ تا ۳۱۰ میلیون تومان معامله میشد، حالا با قیمت ۴۳۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. همچنین لکسوز انایکس ۲۰۰ بنزینی که قیمت آن قبلاً ۳۶۰ میلیون تومان بود حالا با قیمت ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود.
وی خوردو ادامه داد: سانتافه نیز قبلاً با قیمت ۲۳۵ میلیون تومان عرضه میشد که هماکنون قیمت آن در بازار به ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.
رضایی با بیان اینکه قیمت توسان قبلاً ۱۹۰ میلیون تومان بود و حالا به ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است، گفت: قیمت سراتو و النترا نیز حدود ۱۳۰ میلیون تومان بود که حالا به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است و به این ترتیب، خودروها با هر قیمت دلخواهی در بازار عرضه میشوند.
وی در ادامه با اشاره به توقف ثبت سفارش واردات خودرو طی ماههای اخیر گفت: در این شرایط در ماه جاری ۲ هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده است که این اتفاق غیرقانونی است و در واقع مجوز آنها در این مدت تمدید شده و یا مجوز جدید برایش خریداری کردهاند.
وی توضیح داد: این خودروها شامل توسان، اوپتیما، سانتافه، سوناتا و سراتو میشوند که چون قبلاً مجوز ثبت سفارشی برای آنها صادر نشده و یا نتوانستهاند مجوزهای قبلی را تمدید کنند، در گمرک مانده بودند.
وی تصریح کرد: هماکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک وجود دارد.
* حمایت از رنو و پژو در مصوبههای دولت
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل جدید واردات خودرو، شرکتهای گریمارکت (غیرنمایندگی) نیز میتوانند با همان روال قبلی و طبق قرارداد با نمایندگیها نسبت به واردات خودرو اقدام کنند، گفت: در جریان این دستورالعمل، توجیه دولتیها برای افزایش تعرفه واردات خودرو این است که از تولید داخل حمایت شود و به این منظور عنوان شده که اگر تولید مشترک در کشور صورت گیرد، بابت این مسئله و همچنین واردات قطعات خودرو، تخفیف گمرکی تا سقف ۵۰ درصدی لحاظ خواهد شد که این مسئله ایجاد فساد میکند، زیرا هیچ وقت شاهد انتقال تکنولوژی توسط خودروسازان خارجی به کشور نبودهایم و در واقع این موضوع در راستای حمایت از شرکتهای پژو و رنو اجرایی میشود.
تعرفه جدید به نفع مافیای خودرو است
رئیس گروه تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در مجلس نهم با بیان اینکه من تصمیم اخیر دولت در بستن سامانه ثبت سفارش خودرو و تدوین تعرفه جدید خودرو را بی ربط با مافیای خودرو در کشور نمی بینم، تصریح کرد: این تصمیم بی ربط با توجیه ناکارآمدی مدیران خودروسازی در داخل کشور نیست.
علی علیلو، رئیس گروه تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در مجلس نهم با بیان اینکه تصمیمات جدید هیچ تاثیر مثبتی بر تولید داخلی خودرو نخواهد گذاشت، گفت: تصمیم اخیر خود در تغییر تعرفه واردات جز بی ثباتی در بازار، جز ایجاد نارضایتی عواقبی نخواهد داشت.
وی در گفتگو با پردیس گفت: اساسا این تصمیم نسنجیده، غیرکارشناسی بوده است که نه تنها تبعات مثبت ندارد بلکه به تبعیض طبقاتی در جامعه ختم خواهد شد.
علیلو خاطر نشان کرد: خیلی از تصمیماتی که در اقتصاد گرفته می شود، معمولا در راستای منافع گروهی خاص است. به نظر من تغییر تعرفه دولت و بستن ثبت سفارش خودرو به نفع صاحبان منابع در صنعت داخلی خودرو است.
وی با بیان اینکه من تصمیم اخیر دولت در بستن سامانه ثبت سفارش خودرو و تدوین تعرفه جدید خودرو را بی ربط با مافیای خودرو در کشور نمی بینم، تصریح کرد: این تصمیم بی ربط با توجیه ناکارآمدی مدیران خودروسازی در داخل کشور نیست.
وی با طرح این سوال که این نحوه تصمیم گیری در ساماندهی بازار واردات خودرو با کدام یک از معیارهای سیاست گذاری در سطح بین المللی مطابقت دارد؟ گفت: واقعا این تصمیم هیچ نفعی برای صنعت داخلی نخواهد داشت.