تست جاده پژو 508 در تهران

به لطف افزایش رقابت در بازار داخلی طی یک دهه گذشته شاهد همه گیر شدن برگزاری گردهمایی و آزمایش های خودروهای جدید از سوی شرکتهای تولیدکننده و واردکننده عمدتا برای اصحاب رسانه و گاه عموم افراد جامعه هستیم که خود به ارتقای سطح آگاهی از خودروی مورد بررسی و در نهایت بهبود وضعیت فروش آن در بازار هدف منجر میشود.
با این موضوع در ذهن، شرکت ایکاپ به عنوان نماینده فروش و واردات خودروهای پژو در ایران، ماه گذشته برنامه ای مفصل و جالبی را برای بررسی و تست لوکس ترین مدل کنونی پژو در کشور یعنی پژو ۵۰۸ ترتیب داده بود که در ادامه گزارشی از این رویداد ارایه شده است. پژو ۵۰۸ به عنوان سدان متوسط لوکس پژو در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و باید عملا آن را جانشینی برای مدل های قبلی ۴۰۷ و ۶۰۷ در نظر گرفت چرا که پژو هیچگاه به سراغ احیای آنها در نمونه های جدید نرفت! نسخه ای که برای عرضه در کشور در نظر گرفته شده، جدیدترین فیس لیفت این خودرو است که در سال ۲۰۱۵ بر روی ۵۰۸ اعمال شد تا آن را بیش از پیش هم سو با زبان طراحی به روزتر پژو کند.
اما در تست جاده ای که به تازگی انجام شد، این خودروی دوست داشتنی از زوایای مختلف دیگری مورد آزمایش قرار گرفت تا به جرات بتوان آن را کاملترین و بهترین بررسی از ۵۰۸ تا به حال دانست و قطعا برای تصمیم گیری در خصوص خرید این خودرو موثر خواهد بود. در این برنامه، مانند همیشه پیش از شروع حرکت، مختصری از خصوصیات خودرو برای حضار تشریح که در ادامه با توضیحاتی در خصوص خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو و ایکاپ در سراسر کشور همراه شد. در بخش اصلی این تست، پنج خودروی پژو ۵۰۸ برای خبرنگاران حوزه صنعت خودرو در نظر گرفته شده بود تا دیدگاه های مختلف در مورد این سدان متوسط نیمه لوکس توسط شرکت کنندگان به خوبی قابل طرح باشد. همچنین برای پوشش بهتر تست چندین دستگاه پژو ۲۰۰۸ در کنار خودروهای امدادی، وظیفه اسکورت و پشتیبانی از تیم بررسی را بر عهده داشتند که در نوع خود برای چنین برنامه ای در کشور کم نظیر به حساب می آمد.
پژو ۵۰۸ همان طور که از قبل نیز قابل پیش بینی بود با خصوصیات خاص یک سدان خانوادگی اروپایی پذیرای راننده و سرنشینان خود است چیزی که البته در بررسی این خودرو بیش از یک و سال نیم پیش هم به وضوح قابل احساس بود. خوشبختانه مسیر حرکت به گونه ای تعیین شده بود که شامل بزرگراه، جاده های پیچ در پیچ و البته با کمی انحراف از نقشه و راه خاکی میشد تا ۵۰۸ هر آنچه در چنته دارد را بتواند به خوبی نشانت دهد! درعین حال در هر خودرو سه سرنشین حضور داشت تا عملا شرایط استانداردی برای بررسی فراهم باشد و اعداد و ارقام به دست آمده بیش از همیشه گویای یک سواری واقعی به حساب آیند. طراحی بدنه این خودرو، ترکیبی از مدرن گرایی با توجه به سنتها است چرا که رگه هایی از مدل های قبلی این شرکت را میتوان در ستون های اصلی به خصوص از نمای جانبی مشاهده کرد، اما آنچه برگ برنده ۵۰۸ محسوب میشود استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز در آن است به طوری که در بیشتر خودروهای این کلاس با چنین قیمتی نمی توان آنها را به دست آورد.
در نمای جلو، چراغ های بزرگ مجهز به تکنولوژی FULL LED بسیار خود نمایی میکنند ضمن اینکه به آنها باید چراغ های کشیده روشنایی در روز LED در پایین سپر و البته جلو پنجره و کاپوت عضلانی را نیز افزود. همین موضوع عینا در نمای عقب خودرو تکرار شده به نحوی که توجه بیشتر به چراغ های LED با گرافیک داخلی بسیار زیبا بوده و در نهایت دو خروجی اگزوز کرومی برای تکمیل خصوصیات اسپرتی به این سدان افزوده شده است. به طور کلی اگر قرار باشد به ۵۰۸ امتیازی در مورد طراحی ظاهری داده شود قطعا در رده های بالای جدول باید آن را قرار داد چرا که کاملا خودرویی جذاب و عضلانی به چشم می آید.
با ورود به داخل کابین فضای آشنا و تا حدودی اسپرت، داشبورد و صندلیها اولین مواردی هستند که جلب توجه میکنند هر چند که استفاده از نشانگرهای پشت فرمان با ظاهری لوکس تر و البته خود غربیلک فرمان که برخلاف مدل های دیگر پژو بسیار کوچک نیست (البته پایین فرمان همچنان مسطح لحاظ شده)، ۵۰۸ را خودرویی لوکس نشان میدهد. همچنین در بخشهای مختلف کابین میتوان پوشش چرم (رودری ها) و رنگ مشکی پیانو (کنسول مرکزی) را دید تا در کنار نور پردازی قرمز ادوات و سیستم های مختلف، حس متفاوت و هیجان انگیزی در سرنشینان ایجاد شود.
راندن پژو ۵۰۸ در مسیرهای شهری و بزرگراه ها اصلا کار سختی نیست چرا که فرمان نرم این خودرو با کمترین انرژی ممکن در سرعت های پایین امکان تغییر مسیر و پارک کردن را فراهم می آورد ضمن اینکه سیستم تعلیق به گونه ای تنظیم شده که به خوبی از پس جذب کردن دست اندازهای بزرگ و کوچک در چنین شرایطی بر می آید و عملا کوبش خاصی را نمیتوان در کابین حس کرد. سیستم های رفاهی و ایمنی در نظر گرفته شده برای ۵۰۸ (به صورت استاندارد) قطعا جواب گوی نیازهای طیف وسیعی از خریداران خواهد بود. از مهمترین این تجهیزات باید به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چهار منطقه ای (عملکرد سیستم حین بررسی بدون ایراد و عالی بود)، سیستم گرم کن صندلیهای جلو با چندین درجه مختلف، سیستم ماساژور صندلی راننده، آیینه های برقی جانبی با قابلیت جمع شوندگی خودکار، سیستم نور بالای اتوماتیک که در جاده بسیار کاربردی است، سیستم چند رسانه ای با هشت بلندگو به هم راه صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، کروز کنترل، دوربین عقب، سنسورهای کمکی جلو و عقب، سانروف، سیستم نمایش اطلاعات پیش روی راننده، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد بلوکه ترمز، سیستم تشخیص نقاط کور (که احتمالا در ایران همیشه با آن هشدارهای آن برخورد خواهید داشت!)، سیستم نوردهی اطراف خودرو هنگام دور زدن و … اشاره داشت.
۵۰۸ از پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو به قدرت ۱۶۵ اسب بخار بهره میبرد (همان پیشرانه به کار رفته در پژو ۲۰۰۸ )که به لطف هماهنگی بسیار عالی با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک مجهز به تکنولوژی QuickShift تعویض دنده هایی سریع و نرم را برای خودرو ایجاد میکند و از این حیث باید آنرا بسیار شبیه به نرمی نمونه های CVT ،اما با دقت به مراتب بالاتر دانست. این جعبه دنده تقریبا در هر حالتی از D استاندارد گرفته تا اسپرت و تیپ ترونیک (تعویض دنده ها با استفاده از پدال های پشت فرمان) عملکردی عالی برای ۵۰۸ به ارمغان می آورد تا بتوان آن را یکی از نقاط قوت خودرو به حساب آورد. در عین حال به لطف تولید حداکثر گشتاور پیشرانه در دور ۱۴۰۰ شتابگیری های ثانویه با این خودرو بسیار سریع و لذت بخش است چیزی که بارها در هنگام تست آن را تجربه کردیم. راحتی صندلی ها در هر دو ردیف بسیار بالاست و برای مسافرت های طوالانی چندین ساعته به هیچ عنوان بدن سرنشینان را خسته نمیکند ضمن اینکه فضای صندوق عقب به راحتی پاسخگوی یک سفر خانوادگی خارج از شهر هم خواهد بود تا هیچ کم و کاستی در این بخش وجود نداشته باشد.
از مزایای دیگر پژو ۵۰۸ عایق بندی فوق العاده کابین است به طوریکه میزان نفوذ صدای باد به آن تقریبا صفر است هر چند که میتوان صدای برخورد تایرهای میشلین دیواره باریک آن به آسفالت را به خوبی شنید. به این موارد باید صدای اسپرت و گیرای پیشرانه در دورهای بالا را نیز افزود که ناخواسته راننده را به فشردن پدال گاز تشویق میکند تا اگر حواستان نباشد به ناگاه عقربه سرعت سنج را بر روی اعدادی حوالی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهید یافت (خودرو سرعت بالا را به کابین انتقال نمیدهد)! پژو ۵۰۸ هر چند به واسطه تازه وارد بودن، هنوز چهره شناخته شده ای در کلاس سدان های متوسط شهری نیست، اما با توجه به پتانسیل های بسیار بالای آن به راحتی قابلیت رقابت با خودروهای به مراتب جاافتاده تر و قدیمی تر در بازار داخلی مانند هیوندای سوناتا، کیا اپتیما را دارد ضمن اینکه از تمامی این خودروها، هزینه ای کمتری به خریدار تحمیل میکند و در عین حال گستردگی خدمات پیش از فروش بی رقیب ایران خودرو را در سطح کشور داراست تا آینده موفقی را بتوان از آن طی سال های آینده تصور داشت.
– هفته نامه ایران خودرو