ترک میز مذاکرات برجام از سوی اولیانف/ روس‌ها از رأی ممتنع ایران ناراحتند یا دغدغه دیگری دارند؟

    کد خبر :892232
میخائیل اولیانف

نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای با هدف تمرکز بر نشست آتی شورای حکام، میز مذاکره را ترک کرده است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین دغدغه روسیه در شرایط کنونی، به جنگ اوکران و دستور پوتین در خصوص آماده‌باش نیروهای بازدارنده این کشور مربوط باشد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- نماینده روسیه در مذاکرات وین، «میخائیل اولیانف»، میز مذاکرات برای بازگشت طرف‌ها به برجام را ترک کرد.
او به «لورا روزن»، خبرنگار «المانیتور» گفته است که این موضوع به دلیل ضرورت تمرکز بر مسائل مربوط به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است.

اولیانف همچنین ابراز امیدواری کرده بود که در غیاب او «همکاران اروپایی و آمریکایی بتوانند زبان مشترکی با ایران پیدار کنند»؛ او رسیدن به زبانی مشترک را شدنی دانسته بود.

خبر ترک مذاکرات از سوی اولیانف در حالی مطرح شده است که با آغاز دور کنونی مذاکرات وین، منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کرده بودند که مواضع ایران سخت‌تر شده است؛ مقام‌های ایرانی را نیز بر ضرورت اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی واشنگتن تأکید کرده‌اند.

هر چند برخی این اقدام اولیانف را اقدامی در پاسخ به رأی ممتنع ایران به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه -قطعنامه‌ای که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده و خواستار خروج سریع نظامیان روس از خاک اوکراین شده است- دانسته‌اند، به نظر می‌رسد ترک میز مذاکرات از سوی مذاکره‌کننده ارشد روسیه به موضوع جنگ اوکراین مربوط باشد.

از یک سو، هیئت مذاکره کننده روسیه همچنان در وین حضور دارند؛ از سوی دیگر جنگ اوکراین نیز شرایط را پیچیده‌تر کرده است و طبیعتا به مهم‌ترین پرونده روس‌ها تبدیل شده است.

اولیانف که علاوه بر نمایندگی روسیه در مذاکرات هسته‌ای با ایران، سمت نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین را نیز بر عهده دارد، احتمالا در نشست شورای حکام باید مسائل مهمی را مدیریت کند.

چند روز پیش «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با وزیر دفاع و رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورش دستور آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را صادر کرد؛ وی دلیل این آماده‌باش را رویکرد تهاجمی و خصمانه ناتو نسبت به روسیه اعلام کرده است.

این دستور پوتین با واکنش طرف‌های غربی روبه‌رو شد؛ «لیندا توماس گریفیتس»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، دستور پوتین را روشی غیرقابل قبول خوانده و آن را محکوم کرده است.

با توجه به این موضوعات به نظر می‌رسد، در شرایط کنونی مدیریت دستور کارها در نشست آتی شورای حکام، مهم‌ترین دغدغه میخائیل اولیانف به عنوان یک متخصص در امور خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید