با ترکیب تیم سیاست خارجی و امنیت ملی جو بایدن بیشتر آشنا شوید/ سوابق و تصاویر

    کد خبر :764729

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده، چند روز پیش تیم سیاست خارجی و امنیت ملی خود را معرفی کرد؛ در این میان، گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت خارجه و ریاست سی‌آی‌ای باید به تأیید سنا برسد. «بازتاب» مروری به سوابق تیم سیاست خارجی و امنیت ملی بایدن پرداخته و مواضع آن‌ها در قبال ایران را بررسی کرده است.

 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه

بلینکن 58 ساله، فرزند پدر مادری یهودی است. وی تحصیل‌کرده حقوق در دانشگاه‌های هاروارد و کلمبیا است. بلینکن از سال 2009 تا 2013 در مقام مشاور امنیت ملی در پرونده‌های افغانستان، پاکستان و برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشت. سپس از 2013 تا 2015 مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور و سپس تا سال 2017 معاون وزیر خارجه بود. او تحلیل‌گر کنونی سی‌ان‌ان است.

بلینکن در دولت کلینتون در وزارت خارجه و شورای امنیت ملی خدمت می‌کرد و از سال 2001 تا 2002 عضو پیوسته مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل بود.
او عملیات نیروهای ویژه ایالات متحده برای کشتن اسامه بن لادن در سال 2011 را شجاعانه‌ترین تصمیمی دانست که می‌توانست توسط یک رهبر اتخاذ شود.

بلینکن را یکی از بازیگران کلیدی دولت در تدوین سیاست آمریکا در قبال سوریه دانسته‌اند؛ همچنین او در موضوع ضمیمه‌سازی کریمه به روسیه، از جمله افراد تأثیرگذار بر سیاست نهایی ایالات متحده بود.

او در اکتبر 2020 در مصاحبه Jewish Insider گفت که دولت بایدن روابط با عربستان را مورد بازنگری قرار خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که این روابط در راستای منافع آمریکا و در همخوانی کامل با ارزش‌های این کشور قرار دارد.

در این مصاحبه بلینکن چین را رقیب ایالات متحده معرفی کرد و دولت ترامپ را برای کمک به پکن از طریق تضعیف متحدان آمریکا، رها کردن ارزش‌های آمریکا و چراغ سبز به چین برای تخطی از حقوق بشر و دموکراسی متهم کرد.

بلینکن از مخالفان خروج ایالات متحده از برجام و معتقد به حسن‌نیت ایران در اجرای تعهدات برجامی بود؛ او با تلاش آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه مخالف بود و بر این باور بود که آمریکا به واسطه خروج از برجام حق استفاده از سازوکار را ندارد. به گفته او دولت بایدن تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را به عنوان یک بازدارنده قوی در مقابل «سوء‌رفتار ایران در سایر حوزه‌ها» ادامه خواهد داد.

 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی

سالیوان 44 ساله، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد و دکتر حقوق از دانشگاه ییل است. سالیوان مشاور ارشد باراک اوباما در مبارزات انتخاباتی 2008 و مشاور ارشد سیاست خارجی هیلاری کیلینتون در مبارزات انتخاباتی 2016 بوده است.

پس از انتصاب کیلینتون به سمت وزیر خارجه اوباما، سالیوان به عنوان معاون او مسئول دفتر برنامه‌ریزی سیاسی بود و در این سمت مسئولیت هماهنگی و مدیریت اندیشکده‌های داخلی وزارت خارجه را بر عهده داشت. پس از کنار رفتن کلینتون از وزارت خارجه در کابینه دوم اوباما، او در سمت دستیار معاون رئیس‌جمهور، نقش مهمی در شکل‌دادن به سیاست آمریکا در لیبی، سوریه و میانمار داشت.

سالیوان در سال 2014 از مسئولیت‌های دولتی کناره گرفت و به تدریس در دانشگاه ییل پرداخت؛ همچنین او در کنار تدریس به ارائه مشاوره در زمینه ریسک‌های حوزه ژئوپلیتیک به شرکت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت.

سالیوان در سال 2013 عضو تیمی از مقام‌های آمریکایی بود که در عمان به مذاکره با مسئولان ایران در مورد پرونده هسته‌ای پرداختند؛ در جریان مذاکرات منتهی به توافق ژنو و سپس برجام، وی مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا بود.

سالیوان نیز همچون بلینکن از مخالفان خروج آمریکا از برجام بود و ترامپ را متهم به تصور اشتباه در مورد خالی بودن دست ایران و رسیدن به توافقی بهتر کرد. او همچنین به 12 شرط پمپئو برای مذاکره با ایران انتقاد داشت.

 

آوریل هیانز، رئیس سی‌آی‌ای

حقوقدان 51 ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه جرج تاون که در دولت اوباما، مشاور امنیت ملی بایدن بود. او همچنین معاون سی‌آی‌ای و اولین زنی بود که به این جایگاه رسیده است. هیانز که از 2007 تا 2008 در کمیته سیاست خارجی سنا کار می‌کرد، در سال 2013 توسط اوباما برای تصدی پست مشاور حقوقی وزارت خارجه معرفی شد، اما در نهایت به عنوان معاون سی‌آی‌ای منصوب شد.

هیانز در دولت اوباما، نقش بسیار مهمی در تعیین سیاست‌های دولت در خصوص عملیات هواپیماهای بدون سرنشین داشته است.

 

آلخاندرو مایورکا، وزیر امنیت داخلی

مایورکا 61 ساله، از مهاجران کوبایی آمریکا و فارغ‌التحصیل حقوق از دانشگاه برکلی کالیفورنیا است. مایورکا در دولت کلینتون، دادستان بخش مرکزی ایالت کالیفورنیا بود. در دولت اوباما در وزارت امنیت داخلی فعالیت داشت و مسئول سرویس مهاجرت و شهروندی ایالات متحده از 2009 تا 2013 بود، وی سپس به عنوان معاون وزیر امنیت داخلی از 2013 تا 2014 منصوب شد. همچنین او در مقام‌های متعدد قضایی در آمریکا خدمت کرده است.

مایورکا در مقام معاون وزیر امنیت داخلی بر حوزه امنیت سایبر تمرکز داشت و مذاکرات این دپارتمان با اسرائیل و چین را رهبری کرد. وی بعد از عادی‌سازی روابط آمریکا و کوبا در دوره اوباما، رئیس هیئت نمایندگی آمریکا در هاوانا بود. همچنین در دپارتمان ضد تروریسم و جرایم سایبری وزارت امنیت داخلی فعالیت داشته است.

 

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل

دیپلمات آمریکایی 68 ساله که سفیر این کشور در لیبریا از سال 2008 تا 2012 بوده است. او از 2013 تا 2017 به عنوان دستیار وزیر خارجه در امور آفریقایی فعالیت می‌کرد. او اکنون مشاور ارشد «آلبرایت استون بریج گروپ» یک موسسه مشاور در امور استراتژیک کسب و کار جهانی است. گرینفیلد، تا قبل از پیوستن به وزارت خارجه استاد علوم سیاسی در دانشگاه بوکنل بود.

 

جان کری، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در شورای امنیت ملی در موضوع تغییرات آب‌و‌هوایی

بایدن همچنین جان کری سناتور سابق و وزیر خارجه پیشین در دولت اوباما را به عنوان مسئول سیاست‌های آمریکا در زمینه تغییرات آب‌وهوایی معرفی کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید